Дензъл Уошингтън сее
мъст в Мексико сити

Бодигард-наказател твори кървав шедьовър в "Мъж под прицел"

"Мъж под прицел" е добре пипнат екшън, с адекватни ефекти и перфектно портретиране на образите.
Двойният носител на "Оскар" Дензъл Уошингтън ("Третировъчен ден", "Глори") е в ролята на пенсионирания рейнджър Крийси, когото Самуел (Марк Антъни) наема за бодигард на дъщеря си Пита (Дакота Фанинг, "Градски момичета") пък и за да угоди на съпругата си Лиза (Рада Мичъл). В Мексико сити, където се развива действието, най-модерният престъпен бизнес е отвличането на деца от богати семейства за откуп. В "бизнеса" са замесени и висши полицаи.

Мрачният и затворен бодигард (Уошингтън) постепенно се сприятелява с момиченцето (Дакота Фанинг), за което е нает да охранява

СНИМКИ АЛЕКСАНДРА

В живота си Крийси е видял много кръв и унищожение и освен бутилката уиски и компанията на приятеля си Рейбърн (Кристофър Уокън), няма други радости. Постепенно малката Пита успява да влезе под кожата му. Момичето се научава как да спечели състезание по плуване, а Крийси - как да живее отново. И всичко върви добре до деня, в който се случва най-лошото - отвличат Пита. Крийси е ранен, но когато оздравява започва да твори "най-великия шедьовър на живота си", а негово изкуство е смъртта.
В тази история за корумпирани мексикански ченгета най-доброто безспорно е играта на Дензъл Уошингтън и малката Дакота Фанинг, не може да не се отбележи и епизодичната роля на Кристофър Уокън. Някои от репликите им също са добри попадения, например: "Отмъщението е ястие, което се сервира студено", "Опрощението е между тях и Господ, моя работа е да уредя срещата." Може би авторите на филма са целели да го сътворят и като някакъв сорт религиозна алегория. (Единствената книга на Крийси е Библията). Този подход определено печели фенове, а оттам и приходи. Но не е в това въпросът. Екшънът "Мъж под прицел" си го бива, макар сценарият да е донякъде предвидим. Актьорската игра, режисьорската работа на Тони Скот ("Истински романс"), ефектите и кинематографията са добри. Издържан е в онзи кинетичен стил, който завладява с динамиката си и за миг не може да отегчи дори и противниците на жанра. Портретирането на образите е изработено до брилянтност, а яростта в отмъщението на героя на Уошингтън е пленителна. Рада Мичъл също си я бива.. Е, лентата си има и своите пропуски (например актът на самоубийство на героя на Марк Антъни е малко неубедителен).
В България издателство "Прозорец" пусна паралелно с премиерата на "Мъж под прицел" и едноименния роман на А. Дж. Куинъл, по който е направен филма. Разликата е в това, че в книжния вариант действието се развива в Италия. И ако се има предвид какво прави от Мексико сити Крийси в своя бяс на отмъщението си, то сигурно много туристи биха отменили евентуалните си резервации за тази дестинация...

"Селото" - фикция за страха,
традицията и силата на любовта

"Селото" е кръстоска между фикция, трилър, драма и романс, който хвърля интересен поглед върху човешката природа.
Малка общност живее изолирано в своето селце. Животът в "Селото" е простичък и добре уреден. Хората живеят без компютри и телефони, осигуряват сами продоволствията си. Никой обаче не бива да ходи в гората, защото там живеят кръвожадни същества, с които хората са сключили примирие. Червеният цвят е това, което ги привлича и всички го отбягват. Постановката обаче се оказва съвсем различна. Оказва се, че комуната им е основана не от група хипари, а от възрастни, обединеин от това, че в цивилизования свят са станали жертви на насилие.

Сляпата Айви (Брайс Далас Хауърд) тръгва през забранената гора, за да търси лек за любимия си

СНИМКА СЪНИ


Сляпата Айви (Брайс Далас Хауърд) ще се справи със страха си заради любовта си към мълчаливия Лушъс Хънт (Хоакин Финикс) и неволно ще разкрие голямата тайна, която крият основателите на комуната. Ключова роля в лентата има и носителят на "Оскар" Ейдриън Броуди ("Пианистът") в ролята на селския идиот Ноа. Във филма участват още Сигърни Уивър, Брендън Глийсън, Джейн Аткинсън, Уилям Хърт.
Режисьор и сценарист на "Селото" е роденият в Индия и отраснал във Филаделфия Манож Найт Шайамалан ("Шесто чувство"). Лентата е окачествена от критиците като най-убедителното му и емоционално творение. Тръпката от свръхестествените сили (те са характерен елемент за неговото творчество) му помага да изгради съспенса, напрежението и страха. Без свръхестествените сили (всъщност няма нищо свръхестествено наоколо), той нямаше да успее да постигне и ефекта на внушението в "Селото". А финалът е непредсказуем. Някои критици зад океана смятат, че сценарият определено си заслужава да бъде включен в листата на кандидатите за "Оскар".

Страницата подготви Савена Злъчкин

08.10.2004