КИНО

Том Ханкс каца от Източна Европа

Стивън Спилбърг научи за България покрай "Терминал"

"Терминал" е онзи филм, който се прочу у нас още по време на снимките с това, че в него Том Ханкс говори на български.
В "Терминал" носителят на "Оскар" за ролите си във "Филаделфия" и "Форест Гъмп" Том Ханкс е кандидат-емигрантът Виктор Наворски. Той пристига в Ню-Йорк от някаква измислена държава, която би трябвало да се намира в Източна Европа със смешното име Каркозия. (Май все още някъде ни смятат за бананова република!). В Каркозия е станал военен преврат, а паспортът на господин Наворски се оказва, че е невалиден (на екрана Ханкс вади паспорт, който досущ мяза на българския международен документ за самоличност). Наворски остава да живее на летище "Джон Кенеди", докато нещата в Каркозия се уталожат.
Седмиците и месеците се изнизват и Виктор се сблъсква с умаления образ на Америка - един безкрайно сложен свят на абсурдност, щедрост, амбиция, забавление, обществен статус, способност случайно да откриваш стойностните неща в живота, та дори и романтично преживяване със стюардесата Амелия (носителката на "Оскар" за ролята си в "Чикаго" Катрин Зита-Джоунс).
Изнесен от Том Ханкс, гарниран от Катрин Зита-Джоунс, режисиран от Стивън Спилбърг ("Спасяването на редник Райън", "Списъкът на Шиндлер", "Хвани ме, ако можеш"), "Терминал" определено си заслужава входния билет в кино-залата.

Юън Макгрегър захвърлен между секса и смъртта

Обявеният за "Най-добър филм на Великобритания" за 2003 г. "Младият Адам" е създаден по първия роман на шотландеца Александър Троки, един от представителите на бийт-поколението на Острова. Уйлям Бъроуз го определя като "централна фигура в литературата на 50-те и 60-те години". Излязъл през от 1957 г., романът предизвиква голям обществен шум и се превръща в истински скандал.
Филмът е по режисура и сценарий на Дейвид Макензи, който представи лентата си на "София Филм Фест 2004". "Младият Адам" е напрегнат екзистенциален трилър, чието действие се развива на шлеп, пътуващ по мрачните канали между Глазгоу и Единбърг. Мрачен е амбиансът, мрачно е и действие както е мрачен и животът на героите.
Джо Тейлър (Юън Макгрегър, "Трейнспотинг", "Голяма риба") е млад, прохождащ писател, който се носи по течението на живота. Принуден да търси източник на препитание, той попада на един шлеп, собственост на Лес (Питър Мълан, "Трейнспотинг", "Притък гроб", "Сестрите Магдаленки") и съпругата му Ела (Тилда Суинтън, "Орландо", "Плажът"). Скоро спокойствието на рутинното ежедневие е разтърсено.
При един от курсовете намират тялото на млада жена, изхвърлено във водата. Изникват въпросите дали това е нещастен случай, самоубийство или убийство. Полицията започва разследване и арестува заподозрян. Става ясно, че Джо знае много повече, отколкото казва. Постепенно излиза наяве връзката му с мъртвата. Междувременно, зараждащото се мълчаливо, страстно привличане между Джо и Ела, сгъстява до крайност напрежението в ограниченото пространство на шлепа и прераства в бурна сексвръзка.
Макензи е вдъхновен от големите холивудски film noir ("черен филм") от 40-те и 50-те години, като същевременно е крайно стилен и оригинален секси трилър.

Цветнокожи ченгета стават "Бели мадами"

 

Комедията "Бели мадами" е миш-маш от тъповати скечове, много силикон и гримьорско майсторство. Братята Шон и Марлон Уейнс са агентите от ФБР Маркъс и Кевин. Те работят под прикритие по случай, нищещ афера по отвличане на хора. Трябва да пазят две хайлайф мацки и така да се внедрят на парти във висшето общество. Глезлите обаче отказват да отидат на купон и на двамката чернокожи ченгета нищо друго не им остава освен да се изтипосат на тяхно място на партито. Следва майсторска гримьорска намеса и ей ти я на комедията.
Режисьор пък е третият брат на актьорския тандем - Кинан Айвъри Уейнс ("Страшен филм"), който решава, че комизмът ще е заложен в това, че новоизлюпените хайлайф мацки и понятие си нямат как се държат баровците. Май семейната работа в киното не винаги води до добри резултати.