Колела
Амфибия или всъдеход?
И двете!
Представете си най-неприятната за рибаря картина: виси си в лодката,
от няколко часа не кълве, а на два километра колегите от съседното езеро му
звънят през две минути по мобилния - скъса ни влакната! Оказва се, че и за този
случай вече има лек.
Новозеландската фирма предлага превозно средство, което обединява качествата
на бързоходен катер и автомобил-всъдеход. В последно време се появиха доста
разработки на тема амфибия, но всичките тръгват от колата към водата, правейки
автомобилите плуващи. Новозеландците вървят обратно, като са научили катера
да "ходи". И то не само на пирса или по плажния пясък. Сийлегс /морски
крака - англ./, както са кръстили творението си изобретателите, може да извършва
дълги преходи между езера и реки, да се движи в града без спиране за трансформация.
Всички модели на фирмата имат по три "крака", които се спускат хидравлично
само с натискане на бутон.
Хидравличният принцип е в основата на задвижването и управлението - завива наляво
и надясно предното управляемо колело и задвижва задните през специални хидравлични
сервомотори в тях с мощна маслена помпа.
В същото време машината е много сериозен катер, изпълнен по системата "риджит-инфлетабъл",
техническа разработка създадена специално за прочутите морски "тюлени"
от ВМС на САЩ. Това е твърд хидродинамичен алуминиев корпус с външни надуваеми
бордове и мощен двигател. При Сиилегс той е четирицилиндров, с мощност 140 к.с.
При движение по вода той задвижва водомета, а при сухопътен режим силовата хидравлика.
Маслената хидравлика осигурява максимален въртящ момент на задните колела още
от минимални обороти на двигателя и благодарение на това и нископрофилните гуми
машината има отлична проходимост по пясъка и калта.
Вторият модел на компанията е с разделено задвижване - по вода с навесен мотор
с мощност 90 к.с., а по суша хидравликата се задвижва от малък двуцилиндров
двигател с въздушно охлаждане. На суша максималната скорост не е особенно висока
- 15 км/ч, но е напълно достатъчна, особенно при движение в пресечена местност.
В стандартното оборудване на "краката", специално за рибарите е включен
подводен сонар за търсене на рибни пасажи. За модела с по-висока мощност предварително
е обявена цена към 100 000 долара, което не е особенно високо, като се има предвид,
че не са ви нужни мощен автомобил за дърпане, ремарке и специална рампа или
място за да си вкарате катера във водата.
Фолксваген показа вариант миниван на Голф 5
Вариантите миниван на водещи за различните марки модели от няколко години насам
печелят все по-голямо признание на автомобилния пазар. И най-големия автомобилен
концерн на Еворап фолксваген същотръгна по този път, като направи вариант "Плюс"
на бестселъра си Фолксваген Голф. Колата беше със световна премиера на автоизложението
в Болоня този месец.
Първото, което прави впечатление при "плюсовия" вариант на европейската
автолегенда Голф с вече пет поколения от Волфсбург, е пълната му принадлежност
към "вълчата фамилия" /Волфсбург - градът на вълците/. Въпреки, че
е пораснал на габарити, Голф + има характерния външен вид на петото поколение
и дори го доразвива. Височината му е с 95 мм в повече от тази на "петицата",
но е по-малка с 54 мм от тази на по-големия ван Фолксваген Туран.
Естествено, разлика с изходния Golf има във вратите, престилките, броните, тавана
и светлините. Много сериозни са промените в интериора, като основната разлика
е в по-високото позициониране на седалките и отпред, и отзад. Подредбата вътре
предлага изключителна практичност и многовариантност. При нормално позициониране
на задните седалки, благодарение на надлъжното им движение може да се разполага
с товарен обем между 395 и 505 л. При сгъването им товарното пространство нараства
до 1450 л.
В началото колата ще се предлага на пазара с два бензинови и два турбодизелови
двигателя с мощности 75 и 115 к.с. бензиновите, и 105 и 140 к.с. дизеловите.
В първата половина на следващата година към двигателната гама ще бъдат добавени
още два бензинови двигателя - 102 и 150 к.с. и един дизелов с 90 "коня".
Предложенията за предавателни кутии са три - пет и шестстепенни класически и
шестстепенна автоматична - Tiptronic.
От всякъде по нещо
Фиести за олимпийските шампиони
На специално тържество, организирано съвместно от Българския Олимпийски комитет
и Мото-Пфое ЕООД, лично от собственика на фирмата официален представител на
марките Ford, Jaguar, Volvo и Land Rover у нас Ц г-н Карл-Хайнц Пфое, бяха връчени
ключовете на два чисто нови Ford Fiesta на олимпийските ни шампиони Мария Гроздева
/стрелба/ и Милен Добрев /вдигане тежести/.
КИА Рио 2006
Обновената генерация на бестселъра на КИА - Рио, чиято световната премиера е
през януари в Детройт, има доста по-спортно излъчване от сегашната. Освен с
по-респектиращ външен вид, Рио 2006 предлага по-просторен интериор с повече
място, както за намиращите се на предните, така и за тези на задните седалки.
На пазара в Северна Америка, автомобилът ще се предлага във вариант с 1.6-литров,
четирицилиндров бензинов двигател. В Европа изборът е увеличен до три агрегата
- към 1.6 литровия бензинов са добавени 1.4 л. бензин и 1.5 л. дизел.
Пининфарина ще работи за Китай
Китайската автомобилостроителна компания Чиангфенг е поръчала разработката на
дизайна на новия си модел на световноизвестното италианско дизайнерско ателие
Пининфарина. Това ще бъде нов спортен всъдеход, който китайската компания ще
продава не само в страната си, но и ще изнася в чужбина, включително в Европа
и в Сащ.
БМВ и Пежо-Ситроен направиха общ двигател
Двете компании - БМВ и ПСА /Пежо-Ситроен/ завършиха разработката на нова серия
бензинови двигатели, които скорот ще започнат да монтират серийно на автомобилите
си. Първи е двигателят с ходов обем 1,6 л в няколко варианта на мощности, а
след него ще дойдат още, които ще се монтират на компактните модели на немската
и френски марки - Мини, БМВ 1, Пежо 207, Ситроен С3 и други.
Форд спира големия си всъдеход
Форд обяви, че смята да спре през следващата година производството на най-големия
всъдеход в света - дългият 5755 мм Форд Екскържън. Голата се оборудва и с много
сериозните V8 и V10 двигатели с ходови обеми 5,4 л /259 к.с./ и 6,8 л /314 к.с.,
както и с 6-литров дизел с мощност 330 к.с. От конвейера ще бъде свален и Линкълн
Авиатор, на чието място ще дойде нов автомобил, доста по-"паркетно"
ориентиран.
22.12.2004