Колела

Амфибия или всъдеход?

И двете!

Представете си най-неприятната за рибаря картина: виси си в лодката, от няколко часа не кълве, а на два километра колегите от съседното езеро му звънят през две минути по мобилния - скъса ни влакната! Оказва се, че и за този случай вече има лек.
Новозеландската фирма предлага превозно средство, което обединява качествата на бързоходен катер и автомобил-всъдеход. В последно време се появиха доста разработки на тема амфибия, но всичките тръгват от колата към водата, правейки автомобилите плуващи. Новозеландците вървят обратно, като са научили катера да "ходи". И то не само на пирса или по плажния пясък. Сийлегс /морски крака - англ./, както са кръстили творението си изобретателите, може да извършва дълги преходи между езера и реки, да се движи в града без спиране за трансформация. Всички модели на фирмата имат по три "крака", които се спускат хидравлично само с натискане на бутон.
Хидравличният принцип е в основата на задвижването и управлението - завива наляво и надясно предното управляемо колело и задвижва задните през специални хидравлични сервомотори в тях с мощна маслена помпа.
В същото време машината е много сериозен катер, изпълнен по системата "риджит-инфлетабъл", техническа разработка създадена специално за прочутите морски "тюлени" от ВМС на САЩ. Това е твърд хидродинамичен алуминиев корпус с външни надуваеми бордове и мощен двигател. При Сиилегс той е четирицилиндров, с мощност 140 к.с. При движение по вода той задвижва водомета, а при сухопътен режим силовата хидравлика. Маслената хидравлика осигурява максимален въртящ момент на задните колела още от минимални обороти на двигателя и благодарение на това и нископрофилните гуми машината има отлична проходимост по пясъка и калта.
Вторият модел на компанията е с разделено задвижване - по вода с навесен мотор с мощност 90 к.с., а по суша хидравликата се задвижва от малък двуцилиндров двигател с въздушно охлаждане. На суша максималната скорост не е особенно висока - 15 км/ч, но е напълно достатъчна, особенно при движение в пресечена местност.
В стандартното оборудване на "краката", специално за рибарите е включен подводен сонар за търсене на рибни пасажи. За модела с по-висока мощност предварително е обявена цена към 100 000 долара, което не е особенно високо, като се има предвид, че не са ви нужни мощен автомобил за дърпане, ремарке и специална рампа или място за да си вкарате катера във водата.

Фолксваген показа вариант миниван на Голф 5

Вариантите миниван на водещи за различните марки модели от няколко години насам печелят все по-голямо признание на автомобилния пазар. И най-големия автомобилен концерн на Еворап фолксваген същотръгна по този път, като направи вариант "Плюс" на бестселъра си Фолксваген Голф. Колата беше със световна премиера на автоизложението в Болоня този месец.
Първото, което прави впечатление при "плюсовия" вариант на европейската автолегенда Голф с вече пет поколения от Волфсбург, е пълната му принадлежност към "вълчата фамилия" /Волфсбург - градът на вълците/. Въпреки, че е пораснал на габарити, Голф + има характерния външен вид на петото поколение и дори го доразвива. Височината му е с 95 мм в повече от тази на "петицата", но е по-малка с 54 мм от тази на по-големия ван Фолксваген Туран.
Естествено, разлика с изходния Golf има във вратите, престилките, броните, тавана и светлините. Много сериозни са промените в интериора, като основната разлика е в по-високото позициониране на седалките и отпред, и отзад. Подредбата вътре предлага изключителна практичност и многовариантност. При нормално позициониране на задните седалки, благодарение на надлъжното им движение може да се разполага с товарен обем между 395 и 505 л. При сгъването им товарното пространство нараства до 1450 л.
В началото колата ще се предлага на пазара с два бензинови и два турбодизелови двигателя с мощности 75 и 115 к.с. бензиновите, и 105 и 140 к.с. дизеловите. В първата половина на следващата година към двигателната гама ще бъдат добавени още два бензинови двигателя - 102 и 150 к.с. и един дизелов с 90 "коня". Предложенията за предавателни кутии са три - пет и шестстепенни класически и шестстепенна автоматична - Tiptronic.

От всякъде по нещо

Фиести за олимпийските шампиони
На специално тържество, организирано съвместно от Българския Олимпийски комитет и Мото-Пфое ЕООД, лично от собственика на фирмата официален представител на марките Ford, Jaguar, Volvo и Land Rover у нас Ц г-н Карл-Хайнц Пфое, бяха връчени ключовете на два чисто нови Ford Fiesta на олимпийските ни шампиони Мария Гроздева /стрелба/ и Милен Добрев /вдигане тежести/.

КИА Рио 2006
Обновената генерация на бестселъра на КИА - Рио, чиято световната премиера е през януари в Детройт, има доста по-спортно излъчване от сегашната. Освен с по-респектиращ външен вид, Рио 2006 предлага по-просторен интериор с повече място, както за намиращите се на предните, така и за тези на задните седалки. На пазара в Северна Америка, автомобилът ще се предлага във вариант с 1.6-литров, четирицилиндров бензинов двигател. В Европа изборът е увеличен до три агрегата - към 1.6 литровия бензинов са добавени 1.4 л. бензин и 1.5 л. дизел.

Пининфарина ще работи за Китай
Китайската автомобилостроителна компания Чиангфенг е поръчала разработката на дизайна на новия си модел на световноизвестното италианско дизайнерско ателие Пининфарина. Това ще бъде нов спортен всъдеход, който китайската компания ще продава не само в страната си, но и ще изнася в чужбина, включително в Европа и в Сащ.

БМВ и Пежо-Ситроен направиха общ двигател
Двете компании - БМВ и ПСА /Пежо-Ситроен/ завършиха разработката на нова серия бензинови двигатели, които скорот ще започнат да монтират серийно на автомобилите си. Първи е двигателят с ходов обем 1,6 л в няколко варианта на мощности, а след него ще дойдат още, които ще се монтират на компактните модели на немската и френски марки - Мини, БМВ 1, Пежо 207, Ситроен С3 и други.

Форд спира големия си всъдеход
Форд обяви, че смята да спре през следващата година производството на най-големия всъдеход в света - дългият 5755 мм Форд Екскържън. Голата се оборудва и с много сериозните V8 и V10 двигатели с ходови обеми 5,4 л /259 к.с./ и 6,8 л /314 к.с., както и с 6-литров дизел с мощност 330 к.с. От конвейера ще бъде свален и Линкълн Авиатор, на чието място ще дойде нов автомобил, доста по-"паркетно" ориентиран.

22.12.2004