Първият български филм
Единственото автентично свидетелство за "Българан е галант" са мемоарите на Васил Гендов
На 13 януари 1915 г. тогавашният в. "Дневник" отпечатва следното съобщение: "Сензация в "Модерен театър"!БЪЛГАРАН Е ГАЛАНТ. Това е името на първата българска кинематографична комедия, снета в София и играна от българските артисти г-ца Мара Липина и г. Васил х. Гендов. Комедията и снимките са доста сполучливо направени и тази комедия представлява голяма новост за българското общество и конкретно за столичани. Интересно за всеки е да види как се заражда едно изкуство в една млада и напредничава страна като България, която се стреми във всичко да подражава на западноевропейските гиганти, не иска да остане назад в областта на кинематографа и почва да слага началото на един нов отрасъл в изкуството..."
Васил
Гендов, снимачът и артистът на първата българска лента "Българан е галант"
На следващия ден се съобщава, че комедията е била "сърдечно аплодирана
и посрещната с особено въодушевление от зрителите, които пълнеха салона на театъра.
Публиката остана доволна от относителния успех и изпрати с бурни ръкопляскяния
комедията, която е предшественик на много по-ценни творби в областта на кинематографа".
Така преди 90 години се ражда българското кино. Край люлката му стоят италианските
собственици на първия киносалон в България "Модерен театър" и пионерът
на родното кино Васил Гендов. "Модерен театър" включва в програмите
си кратки хроники из живота на софиянци от 1909 г. (за 6 години техният брой
е около 30), което предполага, че е имал собствен оператор и снимачен апарат.
Кинотеатърът е финансирал най-вероятно начинанието и е реализирал снимките.
Останалото - организация, сценарий, изпълнение - е дело на асил Гендов.
След двудневните премиерни прожекции в София "Българан е галант" обикаля
немногобройните по онова време провинциални кина, появява се още веднъж в програмата
на "Модерен театър" през септември същата година и изчезва. За жалост,
първият български филм споделя съдбата на по-голямата част филми от пионерския
период на киното ни- забутан в някое прашно мазе или таван, той е безвъзвратно
изгубен за историята. В тези случаи киноведите събират данни троха по троха
от вестникарски съобщения и мемоари на съвременници, но те не са надежден източник.
В своите спомени "Трънливият път на българското кино" Гендов сочи
1910 г. като година на производство на "Българан е галант" и слага
началото на един дългогодишен спор в българското кинознание. Колкото и да е
съблазнителна идеята раждането на българското кино да се изтегли 5 години по-рано,
липсака та потвърждение от втори независим източник прави тази идея невъзможна.
Гендовите мемоари са единственият източник за съдържанието на филма:
"Елегантният и обичащ приключенията Българан среща на улицата млада дама
и започва да я ухажва. Тя решава да даде добър урок на натрапника и му предлага
да я придружи до пазара, където прави покупки с щедра ръка. Изненадана, открива,
че не носи пари и моли ухажора си да й даде назаем. Той се съгласява.
Дамата води Българан в луксозно заведение и за негова сметка поръчва скъпи напитки
и закуски. После натоварва кавалера с пакетите и го повежда към дома си. По
пътя среща своя съпруг и му предлага да извикат файтон и да освободят "носача".
Двамата потеглят пред смаяния Българан, който получава дребна монета за извършената
услуга".
Както се вижда, "Българан е галант" не е по-добър, но не е и по-лош
от сниманите по света комедийни филми по това време. Той утвърждава първите
имена в българското кино: 26-годишния тогава Васил Гендов и колежката му от
Народния театър Мара Миятева-Липина. Опитът им от театралната сцена не им е
дал кой знае какво предимство - изпълнението ще да е било характерно с познатоте
от това време пресилени жестове и мимики. Но са имали дързостта да застанат
за пръв път пред камера.
Първият български филм е плод на упоритостта, амбицията и изключителната влюбеност
на Гендов в кинематографа. Две години по-късно той снима "Любовта е лудост"
- запазена до днес комедия, от която "Българан..." не ще да се е отличавал
кой знае колко. В следващите десетилетия той се бори с липсата на средства и
с безразличието - залага дома си, затъва в дългове, но успява да снима: мелодрами
и комедии, както и първия български звуков филм "Бунтът на робите"
(1933). След 1944 г Васил Гендов е назначен за пръв директор на новосъздадения
Филмов архив. Хора от бранша, които са го познавали, твърдят, че се е чувствал
обиден и пренебрегнат, защото се надявал да снима филми. Но времената са се
променили - занаятчийският период на българското кино е отминал, в него навлизат
професионалисти. Дори и само "Българан е галант" да беше заснел Васил
Гендов, заслугата му за българското кино щеше да е значителна.
Мнения по темата: