Стоп кадър
Дишай, Юри Жиров!
Философията на известния документалист е нещото, от което днес въпиющо се нуждаем
Винаги е интересно да разговаряш с него. Сдържан и мълчалив на вид, той е готов да споделя нестандартните си възгледи за света, за политиката, за изкуството. И филмите му са нестандартни - само дето в последните години е принуден да "мълчи" в кинодокументалистиката. Впрочем това не е само негова съдба - споделят я мнозина негови колеги, които в предишните години изследват социалните и нравствените недъзи на системата.
Неотдавна Юри Жиров навърши 60. Дори и този факт остана незабелязан от медиите.
Името на режисьора документалист в публичното пространство в навечерието на
демокрацията. През 1989 г. "Дишай" - повече от година "арестуван"
негов филм, взриви мълчанието и обедини интелектуалците около тревогата за Русе.
Режисьорът получи правото на дисидентство, но не го закачи на ревера си. И днес
отстоява свободата на своя позиция - откровена, неконформистка.
Малцина - предимно свързани с киното, познават творчеството му "до"
"Дишай". Поразителният с внушението си "Паноптикум" за малката
сатирична пластика на художника Тодор Цонев. Или поредицата "Трудни деца"
- "Учителката", "Интелектуалката", "Детето", "Момичето",
"Косата е част от тялото", "Празникът". Това документално
изследване за трудово-възпитателните училища, за прекършени детски съдби не
видя екран, но спечели адмирациите на критиката и донесе на Юри филмови награди.
И фиксира темата, която е основна във филмите му: насилието и конформизма. "Всеки
ден от живота" (награди в Лайпциг и от Пловдив) представи една различна
от официалната картина на гиганта Кремиковци. Странна способност притежават
филмите на Юри Жиров. Те успяват да постигнат лицето на времето. Не само фиксират
външните му прояви, но и синтезират неговата философия - скрити тенденции и
перспективи. Тази "философичност" е нещото, от което се нуждае днешния
ни ден. Защото обществото изпитва остра потребност да осъзнае какво става с
него, да дорасне до мащаба на събитията, които го разтърсват. Но Юри не прави
кино. След "Дишай" беше режисьор на политическото предаване "Наблюдател",
засне два портрета на художниците Иван Ненов и Георги Чапкънов. Заявява, че
не му се прави стандартна докуманталистика, а политиците са му естетически безинтересни.
"У нас преди имаше цензура, имаше и филми. Сега няма цензура, няма и филми"
Затова пише стихове, рисува - и преподава кино. Диша въздуха на промените и
си е все същият - нестандартен и неконформист.
Мнения по темата: