Кинопремиера

"Авиаторът" се издига до висините на перфекционизма

Леонардо ди Каприо прави завладяващо превъплъщение в многомилионната епика за магната Хауърд Хюз

Хауърд Хюз е проявил невероятна храброст през живота си. Той е типичен представител на XIX век, пионер в областите на два велики феномена на следващия, XX век: авиацията и киното. Той е бил велик шоумен, но историята му е свързана главно с алчност, корупция и лудост."
Мартин Скорсезе


СН. АЛЕКСАНДРА

Епиката на Мартин Скорсезе "Авиатор" предава на екран най-забележителната част от живота на ексцентричния милионер, новатор, индустриалец, филмов продуцент и авантюрист Хауърд Хюз. Самият той пък винаги е възприемал себе си най-много като авиатор. Времевата рамка е поставена между 20-те и 40-те години на XX век, когато смелостта и страстта към полета са движещите сили на младия Хауърд както в авиацията, така и в правенето на кино.
Всяко ново заглавие на Скорсезе се очаква с интерес, с какъвто се чакат значимите творби в киното от страна на публиката и зрителите. След провала на "Бандите на Ню Йорк", Мартин Скорсезе излиза с биографичният епос за една от най-вълнуващите личности в историята на Америка и на XX век. Амбициозният проект наистина е направен като за "Оскар" - от актьорската игра и ангажираните звезди до уникалната атмосфера на 20-те, 30-те и 40-те години, от декорите и костюмите, до операторската работа. Самият Скорсезе е поканен за режисьор от продуцента Майкъл Ман и Леонардо ди Каприо, комуто принадлежи идеята за създаване на филма.
В продължение на 10 години Леонардо ди Каприо е бил завладян от личността на Хюз. Той знае, че и други холивудски звезди изявяват желание да изиграят ролята. Първоначално актьорът се обръща към режисьора Майкъл Ман, който пък предлага на сценариста Джон Лоугън ("Гладиатор") да напише сценария. Ман и ди Каприо, продуцент и изпълнителен продуцент на продукцията, решават да фокусират историята върху ранните години на Хюз, а не върху лудостта му след това, макар последната също да намира място на екрана. Лоугън изследва живота на Хюз в продължение на година и написва ролята специално за ди Каприо. "Повечето от нас имат определена представа за Хюз в главата си. Той е лудият отшелник, затворен в хотелската си стая, с дълги нокти и картонени кутии вместо обувки. Аз открих един друг човек - енергичен млад герой, извел авиацията и киното до недостигнати до този момент висоти", споделя Лоугън. Той, Скорсезе и Ди Каприо работят заедно в продължение на месеци и придават на историята свой почерк.
Леонардо ди Каприо се превъплъщава в ролята на Хауърд Хюз от момента, в който той току-що се е разделил с юношеството. Решава да използва цялото бащино наследство на тексаския петролен търсач, за да заснеме епичното загравие за Първата световна война "Ангели от ада". Атакува Холивуд като независим продуцент и го скандализира като прави филм, различен от всичко до онзи момент. Сам се включва във въздушните каскади, за снимките създава специални самолети. "Ангели от ада" изстрелва него и филмовата звезда, русокосата Джийн Харлоу (ролята се играе от скандалната рок вокалистка на "Ноу Даут" Гуен Стефани) в орбитата на известните и признатите. Като изключителен перфекционист, Хюз снима лентата три пъти и внедрява нововъведения в техническо отношение. Продукцията, финансирана изцяло с негови средства, струва рекордните за времето си $3,8 млн и то непосредствено сред срива на борсата през 1929 г. "Хюз Еъркрафт" е основана, а Хауърд счупва няколко рекорда за полет във въздуха. Ди Каприо пък сам снима въздушните маневри на Хюз.
"Авиаторът" разказва и за личния живот на Хауърд Хюз и за любовните му афери с две холивудски легенди - елегантната Кетрин Хепбърн (Кейт Бланшет прави невероятен образ, за който е номинирана за "Оскар" в поддържаща роля) и ослепителната Ава Гарднър (Кейт Бекинсейл), с която Хюз поддържа 20-годишна романтична връзка. Лентата разказва за яростното съревнование на Хюз с ръководителя на Пан Ам, йелският възпитаник Хуан Трипи (Алек Болдуин). Ноа Дитрих (Джон С. Райли) е счетоводител и дясна ръка на Хюз дълги години. "Авиаторът" предава и публичния му сблъсък със сенатора Оуен Брюстър (Алън Алда), приятел на Трипи, снимана е ужасната самолетна катастрофа и фобиите на Хюз, които го карат да се оттегли от света.
Зад камерата застава операторът носител на "Оскар" Робърт Ричардсън ("Казино"), дизайнерат на продукция Данте Ферети ("Бандите на Ню Йорк"), дизайнерката на костюми Санди Пауъл. Усилията на огромния екип завършват под формата на едно филмово бижу, замислено и ошлайфано така, че неминуемо да блести и бъде харесано. А колко от 11-те номинации за наградата на филмовата академия ще се превърнат в "Оскари" ще покаже церемонията на 27-и този месец.

Бриджит Джоунс се клишира

СН. СЪНИ

Продължението на "Дневниците на Бриджит Джоунс", историята на невротичната и симпатична героиня, започва едва четири седмици от момента, в който свърши първия филм. В "На ръба на разума" розовобузата и малко неуклюжа 30-годишна сладурана вече се съмнява дали връзката й с адвоката в областта на човешките права, несъмненият джентълмен, но иначе малко скучноват Марк Дарси (Колин Фърт) е бил най-подходящият избор. На всичкото отгоре в разгара на любовната идилия се появява конкурентка - новата колежка на Дарси - стройната Ребека (Ясинда Барет). Бриджит пък отново губи съня си заради бившето си гадже Даниъл Клийвър (Хю Грант). Той е станал водещ на туристическо тв предаване и взема Бриджит със себе си в командировка в Тайланд. Там стават абсурдни ситуации, каквито само на Бриджит могат да се случат.
Рене, която отново сложи едни 15 кг. върху иначе крехкичкото си тяло, този път обаче не изглежда така остроумна.
"Бриджит Джоунс 2: На ръба на разума" не предлага нищо ново. Историята е същата като в "Дневниците", но без искрата оригиналност, "На ръба на разума" си е чиста проба клише, направено по формулата на филмово продължение.

Страницата подготви Савена Злъчкин

11.02.2005