Книги
Безапелационният Васил Колевски
"Корени на българщината" е най-новата книга на критика публицист
Известният литературен критик и публицист Васил Колевски едва ли се нуждае
от специално представяне. Той е достатъчно познат на българските читатели. За
някои от тях е принципният и безапелационен автор на остри статии и бележки,
публикувани в "Мисъл", "Дума" и "Български писател".
Други го укоряват в непроменимост на възгледите и идеологически догматизъм,
в преднамерена декларативност и какви ли не грехове. В края на краищата отстояването
на определени убеждения е въпрос на личен избор и свобода.
Нещо, което Васил Колевски защитава и отстоява в най-новата си юбилейна книга
"Корени на българщината", издадена от ИК "Сибия" по случай
неговата 80-годишнина. В предисловието към книгата професорът публицист споделя,
че е живял през "три епохи", че е вкусил жилото и меда на капитализма,
на реалния социализъм и демокрацията. И е стигнал до извода, че и до ден днешен
продължава да си блъска главата над вечните и изконни философски питания на
Кант.
В най-новия си сборник Колевски е събрал свои статии и бележки, интервюта, публикувани
в периодичния печат през последните десетина години. Затова книгата има мозаечен
характер, макар и да е подредена тематично. Започва от статиите, посветени на
публикуваната през 1993 г. в Русия "История на Джагфар", хвърляща
нова светлина върху българския родов корен. Според нея прабългарите са дошли
от древната Волжска България и са се влели в славянското море, като са приели
християнството. Този уникален етнически коктейл според Колевски е залог за оцеляването
ни във времето.
Но той не спира своя интерес към историята дотук. Вълнува го съдбата на македонските
българи. Обръща поглед към връзките ни с Русия. Въстава срещу русофобските изстъпления
в днешно време. Оттам се прехвърля върху идеологическите аспекти на "прехода".
Разобличава "предателите" и родоотстъпниците, отстоява каузата на
социалистическия идеал. Е, вярно - със своя познат "инструментариум",
но не отстъпва от позициите си, не кокетничи, не сервилничи пред "силните
на деня".
По същия начин воюва и в литературната критика, когато пише за Вазов и Каравелов,
Яворов; когато защитава "Съвременият Вапцаров" от "разстрелите"
и политическите манипулации на звани и самозвани литератори. В книгата са подбрани
статии за Ефрем Каранфилов, Павел Матев, Дамян П. Дамянов, Христо Ганев, Елка
Няголова и др. Но като че ли най-убедителни са редовете на критика публицист
за неговия земляк Николай Хайтов. Колевски изтъква значението му като национален
писател, заслугите му за включването на българската литература в контекста на
XX век, борбата му срещу безродието и пр.
Романтичната сянка на детството
Стихосбирката "Очи широколистни" на Николай Милчев ни среща с един
невероятен поет. Не само поради факта, че тя вече е отличена със специалната
награда на литературния конкурс "Девин' 2004 г." Милчев е събрал в
новата си книга лирични стихове, които са на границата между детската и сериозната
поезия. Той се връща към спомените на своето детство и юношество. Прави ни съпричастни
с най-съкровените си преживяания. Едновременно с това непрекъснато се връща
към днешния ден, към безпощадната реалност, че "не можем да бъдем вечни".
Но като "римувано същество" поетът живописва със словото. Неговата
акварелна колористика изненадва с внезапната топлота на багрите, с алитерацията
на стиха, с музиката на природата, с почти валерипетровското съвършенство на
верификацията. В неговите строфи "пчелите жилват носа на рая". Заекът
подслушва с меките си уши "вселената огромна". Поезията е наистина
"Божият буквар", който поетът чете на своите малки и големи читатели.
Светът на мравките и светещите раци, на загадъчната река Вит; на дъжда, който
разхожда "слънчевата дюля" - е само част от света на поета. "Златната
рибка" не е обикновен спомен от детството, а реална приказност. Всъщност,
приказността присъства навсякъде в стиховете на Николай Милчев. Към нея се прибавя
метафоричната фантастичност . Малкото момче на куц крак обикаля небето. В "Лов
на самодиви" се отправя заедно със своя баща към "алената жетва на
звездите". Друг път (в цикъла "Пъдпъдъчета") необикновената лапидарност
като че ли още повече подсилва акварелната лиричност. В стихотворението "Просешко"
се забелязва далечна реминисценция от Сергей Есенин, но поетиката на автора,
неговият неповторим лиризъм са автентично български. И това е може би най-голямото
достойнство на неговата поезия. Редактор на книгата е Александър Спиридонов,
а издателството е "Български писател".
Като във филм на Хичкок
Може би идва ново поколение майстори на криминалето. На тези мисли навява романът
на живеещия в Германия млад български писател Иван Вълков "Да попариш къртица".
Повествованието още в началото започва с хипнотизираща завръзка. Млада бременна
жена катастрофира и загива, като оцелява единствено нейният син. Спасеното бебе
е осиновено от случайно намиращия се на трасето по време на автопроизшествието
такторист. Той го отглежда,но когато пораства в него се събужда съзнателното
и подсъзнателно желание да раздава възмездие, да наказва. Изглежда, че има някаква
причина, която авторът не разкрива.
От този контрапункт започва да се развива сюжетът на романа, в който са навързани
куп случки и случайности...закономерни зависимости. В едната посока- това е
житието битие на мастития зъболекар Гари Бастисов, съпругата му Глория и дъщеря
им Фани. Приятелското семейство на Телман и Сийка Шарлопови е другата нишка
на повествованието.
Осиновеният син на тракториста - Гавраил Сръндаков първо "се справя"
с мнимия си баща. Следват други по-незначителни "пускания на кръв".
Но те са само прелюдията към крими поантата. Заедно със своите авери- бияча
Газ и крупието Пепино носещият прозвището Крътицата (Гавраил Сръндаков) участва
в убийството на зъболекаря Бастисов и съпругата му Глория. Целта му обаче е
да проникне до следователя Юри Асов, изоставил навремето годеницата си, катастрофирала
в началото на романа. Асов се досеща навреме за непредвиденото посещение на
сина си и стреля пръв в... себе си. Попарен е и Къртицата...
Иван Вълков разказва необикновено интригуващо и интересно. Той вплита в криминалето
сатира и гротеска, философски размисъл и психоанализа, политика. При това -
с лекотата на талантлив разказвач: умен, шокиращ, непредвидим. Издател е УИ
"Черноризец Храбър" - Варна. Редактотор - Валери Станков.
02.03.2005
Мнения по темата: