Как създадоха социална Европа
На Запад след Втората световна война
коалициите между социалдемократи и либерали осъществиха синтеза на социални
гаранции
с икономическите и индивидуалните свободи
и изградиха държавите на благоденствието
Отпреди почти два века централна тема на политическия живот е балансът между
свободата и равенството. Създала се е една невярна представа, че социалистите
ратуват за равенство, а либералите за свобода.
Преди началото на ХIХ век либералите, които тогава са били “левите” и са се
борили срещу абсолютната монархия, са си мислели, че колкото повече равенство
има в едно общество, толкова повече и свобода ще се появи. Мислели са също,
че гаранциите на политическите свободи осигуряват равенството. Така по време
на Великата френска революция се е появила “Декларацията за правата на човека
и гражданина” от август 1789 г. Като неин резултат в Америка се досещат, че
не само разделението на властите е демокрация.
Така се появяват първите 10 поправки на Конституцията на САЩ след декември 1791
г. Американската демокрация е факт благодарение на европейското Просвещение,
допълнено с ефектите на френската гражданска съпротива срещу властта. По-късно,
по време на диктатурата на Наполеон, се достига до пълна подмяна на либералната
концепция. Налагайки равенство, той си осигурява механизмите на държавния терор.
Така бе и в СССР, и по времето на маоизма в Китай, и във Виетнам и Северна Корея.
Така се установяват политически режими, които дават големи социални гаранции,
но минимизират човешките свободи и в крайна сметка достигат до икономически
и финансов колапс.
Още през ХIХ век в Западна Европа крайно радикалният критик Карл Маркс и по-скоро
десният либерал Алексис де Токвил се оказват обединени от фразата: “Свободното
развитие на всеки е гаранция за свободното развитие на всички!”. Тази идея витае
в духовното пространство на първата половина на ХIХ век в Западна Европа. Конфликтният
Маркс и консенсусният Токвил вече предпоставят новия проблем -
необходимо е да се търси равновесие между равенство и свобода.
Основната ценност е “Свободата”. Но ако Маркс я вижда като резултат от революция,
то според Токвил тя неизбежно се свързва с ограничаването на диктата на мнозинството.
Последният внимателно подсказва в “За демокрацията в Америка” какво трябва да
се направи - нужно е да се съобразяваме с интересите и мнението на онези, които
са по-малко. Те имат своята ценност. Демокрацията е немислима без толерантност.
Да не забравяме, че и младият Маркс се бори за еманципацията на евреите в научния
сборник “Deutsch-Franzosische Jahrbucher” (1843-1844 г.). Революционният и реформисткият
проект изглеждат сякаш завинаги са разделени.
Краят на ХIХ век сочи обратното. Марксистките критици на Маркс приемат парламентарната
демокрация, припознават националната държава, приветстват народните армии и
дори гласуват националните военни бюджети преди Първата световна война. Критикуват
политическите изводи на Маркс и неговата конфликтност. Достигат постепенно до
кълновете на съвременната социалдемокрация. Бавно, но сигурно, те
проумяват, че предприемачът също е човек на труда,
макар и не точно като наемния работник. А също и че християнските ценности
не са далеч от “лявото”, а са негов корен.
Междувременно либералите разбират, че абстрактният индивид не съществува. Либералната
държава, схващана само като “нощен пазач”, е опасна, защото неконтролираната
свобода разкъсва обществената тъкан и я заплашва със самоунищожение. Сред либералите
се чуват гласовете в полза на асоциациите, на кооперациите, за колективните
индивиди, за социални ангажименти на държавата. Така се слага началото на противоположната
тенденция - на сближаването на социалното и либералното.
Когато в последната четвърт на ХIХ век социалдемократите вече на теоретично
равнище са се доближили до съвременния либерализъм, дори и до присъщия му тогава
феминизъм, английските либерали тръгват наляво. През 1889 г. Греъм Уолъс публикува
своите “Фабиански есета”, а чак през 1911 г. се появява “Социална еволюция и
политическа теория” на Хобхаус. Във Великобритания част от либералите стават
социал-либерали. Една от най-известните и колоритни фигури на Фабианския кръг
е Нобеловият лауреат за литература за 1925 г. Джордж Бърнард Шоу. Сред фабианците
централни фигури са и Ани Безан и Сидни Оливър. Те издигат тезата за прогрес
“step by step”, т.е.
„стъпка по стъпка”.
Името фабианци иде от името на Фабиус Максимус Верукосус, наречен Кунктатор
(Победителят). Фабий (275-203 г. пр. Хр.) е бил 5 пъти консул на Рим и два пъти
диктатор (след 217 г.) като именно той е победил Анибал, без да спечели нито
една голяма битка - оттам иде “стъпка по стъпка до победата”. Нещо подобно е
лозунтът: “Целта е нищо, движението всичко!” Това е практически отказ от комунистическия
идеал, разбран като състояние на обществото. Думите принадлежат на големия ревизионист
на марксизма Едуард Бернщайн. Бернщайн е бил в близки и топли лични отношения
с фабианците. Нашите широки социалисти са приели лозунга от германската социалдемокрация,
защото българската социалдемокрация винаги е копирала европейски модели.
В Западна Европа след Втората световна война коалициите между социалдемократи
и либерали създадоха държавите на благоденствието (welfare states). Най-здрави
те са в Северна Европа. Във Федерална Германия чрез разнообразни коалиции почти
до 1987 г. това бе не само факт, но и пример за другите. А тази политика се
основаваше на икономическата теория на Дж. М. Кейнс. Големите социални реформи,
направени от десния Де Гол във Франция, са в същия контекст. Това създаде преди
десетилетия социална Европа. Там се осъществи синтезът на социални гаранции
с икономическите и индивидуалните свободи. Това е обединението на социализма
и либерализма. Инак европейската левица е все по-индивидуалистична.
И у нас са правени и се правят опити за подобен синтез. Остава надеждата те
да се окажат продуктивни и да не се прояви проблемът, изказан преди около 150
години: “Историята винаги се повтаря като фарс.”
20.08.2005
Мнения по темата: