Челен опит
Как кметът Иван Иванов превърна София в магнит за туристите
Една идея на знаменития столичен управник през 1935 г. прави от града мечтана атракция при големи финансови облекчения за гостите
Иван
Иванов
Софийския кмет инж. Иван Иванов е добре познато име. Заслугите му за превръщането на столицата в модерен европейски град, при това само за десет години, са безспорни. Водоснабдяването на София (от Рилския водопровод) и Варна (от Камчия) също са известни като негово дело. И днес едва ли ще се намери сериозен човек, все едно дали е "ляв" или "десен", който да се усъмни в твърдението, че инж. Иван Иванов е най-добрия кмет на София от обявяването на града за столица до днес. Един забравен детайл от работата му, при това току-що назначен на този пост, е новото доказателство за това.
За периода 22-28 май 1935 г. общината обявява програмата "Гостоприемна София", която приканва българите от цялата страна да посетят тържествата за Деня на Св. Кирил и Методий. За целта се гарантират такива финансови облекчения, за каквито нито популистките ходове на нашите последни правителства, нито обещанията на опозицията имат въображение. Гостите на "Гостоприемна София"
пътуват със 70% намаление
по БДЖ от 21 до 29 май, а срещу показване на билета получават намаление и
на следните места: 30% в градския транспорт, 30% в градската минерална баня,
30% в хотелите, 10-15% в ресторантите и питиепродавниците, 5-10% в манифактурните
магазини, 30% в лекарските и зъболекарските кабинети, 30% в кината, намалени
цени в Народния театър.
В програмата е сложен акцент върху тържественото отбелязване на Деня на Св.
Кирил и Методий пред храма "Св.Александър Невски", но са прибавени
и манифестациите из града до местата, свързани с българското просвещение и култура.
Както подобава на такъв празник, кметството организира и серия от концерти:
на 23 май във Военния клуб на Академичния симфоничен оркестър, дирижиран от
проф. Саша Попов и със солист проф. Панка Пелишек; на 25 май в Градското казино
(днес Софийска градска художествена галерия) с клавирно трио, артисти от Народната
опера и хор "Гусла"; на 26 май в Народния театър Академическият оркестър
с диригент проф. Цанко Цанков предлага изпълнение на Девета симфония от Бетовен
с 80-членен оркестър и 200 души хор.
В празничния афиш на Народния театър, на чиято сцена се редуват представления
на операта и драмата, са включени
произведения от Шилер, Молиер, Шекспир,
Т.Г.Влайков, Вагнер, Гуно и Бетовен. Сериозността на тази програма рязко контрастира
с предложенията на двата оперетни театъра - "Одеон" и "Ангел
Сладкаров" - и десетте кина: "Роял", "Култура", "Глория",
"Модерен театър", "Пачев", "Капитол", "Славейков",
"Солун", "Екселсиор" и "Уфа". В техните салони
се приютяват по-леките, забавни и атрактивни за масовия вкус представления и
прожекции. 30 процента намаление предвижда цирк "Роял", разпънал шатрите
си на площад "Възраждане", а футболният мач между Германия и България
(на игрището "АС-23" в Борисовата градина) е с 35% отстъпка от цената
на билета. Изложбите и музеите също са с облекчения за гостите на столицата.
Преди седем десетилетия, когато туристическият бизнес в света е на ембрионална
фаза на развитие, хората от екипа на инж. Иван Иванов осигуряват маршрутни обиколки,
каквито днес няма, а и скоро едва ли ще има. На всеки два часа срещу десет лева
се предлагат обиколни автобусни пътувания, а на 25 май и излети до мини "Перник",
Княжево, Бояна (с разглеждане на гроба на Царица Елеонора), Горна Баня и Банкя.
За по-добра ориентация са отбелязани маршрутите на трамваите и автобусите от
градския транспорт, както и разписанието на напускащите София влакове.
Това подробно изброяване на стореното по 24 май от общинарите в София показва
колко то е
изненадващо и дори авангардно за своето време.
И ни препраща към една древна форма за субсидиране и поощряване на културата
- т.нар. "Чек за култура". В древна Атина подобен "теоретичен
фонд" плащал на бедните да отидат на театър. Главното предимство на модела
е, че се субсидира зрителят-слушател, а не културната институция. И още - че
дава възможност на потребителя сам да избере формата и стила на изкуството,
което му допада.
По този начин, ако ползваме съвременната терминология, се провежда своеобразно
маркетингово проучване, което позволява на различните администрации в културата
- национални, регионални, местни и т.н. - да реагират своевременно и гъвкаво.
Самата система поощрява предприемчивите и находчиви продуценти да намерят нова
публика. Нещо повече - използването на модела "чек за култура" може
много бързо и леко да отбележи приоритетите в една културна реалност и да облекчи
създаването на национални стратегически и по-краткотрайни програми.
В края на 70-те години отделни общини на Токио и Ню Йорк успешно експериментираха
древната програма и по този начин бе доказана нейната актуалност, независимо
от
няколкото хилядолетия, от създаването й.
Навлизането на човечеството в епохата на комуникациите подсказва, че досегашната практика да се влагат средства в създаването на култура и изкуство положително ще бъде разнообразена от нови възможности. Една от тях е програмата "чек за култура". Единственото опасение и съмнение, което засенчва великолепните социални възможности на тази древна, но експериментирана и в съвремието форма, произтича от ... съпротивата на администрацията и културната бюрокрация. В средите на икономистите привържениците на "чек за култура" са не малко на брой. Точно за тях, както и за политиците е важно да познават българския - представете си! - опит. Защото "Гостоприемна София" е много добър пример и вероятно първа крачка за частично прилагане на социалната политика "чек за култура". Четири десетилетия преди Токио и Ню Йорк! Нека Тодор Колев да гони американците! За останалите е по-добре да проучат, усвоят и приложат опита на бащите и дедите ни, който, както в случая "Гостоприемна София,35", далеч изпреварва уж по-напредналите и авторитетни администрации.
27.08.2005
Мнения по темата: