Имена
По Орфеевата пътека към Европа и света
Разговор с народната певица Людмила Радкова, български глас в оркестъра на Горан Брегович
Наистина ако все още продължаваме да подсмърчаме пред парадния вход на Европа, с надежда да бъдем поканени и приети в антрето на общия ни дом, има българи хора, които вече са заели достойно място в него. Естествено певците са сред първите заради трайната орфеевска пътека, наследена от памтивека и животворна чак до днес. Единадесета година в прочутия балкански Оркестър за сватби и погребения на Горан Брегович пеят двете сестри Людмила и Даниела Радкови. Намираме първата от тях сред уютния й дом в Драгалевци в редките дни, когато тя е сред семейството си. Малката Марги бърза да разкаже за парижкия Дисниленд и Айфеловата кула - през отминалата есен тя е била с майка си на турне във френската столица.
Една от най-ярките чисто светещи
звезди и надежди на народното песенно творчество Людмила Радкова е родена
на 23 август 1968 г. в плевенското село Градище. Нейният истински и неподправен
природен певчески талант се оформя в Националния ансамбъл "Филип Кутев",
където тя постъпва след завършването на средното музикално училище в Котел
през 1987 г. За кратко време нейният сопранов глас, наситен с обертонове,
я откроява сред останалите певци и тя става солистка на почти всички върхови
изпълнения на филипкутевци. Дарбата й излъчва лиризъм, мекота, женственост
и воля. Горните оценки потвърждават вещи ценители на фолклорната музика
от чужбина. Очарование и професионализъм правят незабравими песните "Яно ягне", "Я не ме давай, мале", "Най-малък девер", "Димка мома хубава", "Дето слънцето захожда", "Притури се планината" и др. Участва в специализирани програми на Българското национално радио. По документални записи на голямата народна певица от Северна България Мита Стойчева, запазени в Златния фонд на БНР, Людмила Радкова изпява песни, които именитата изпълнителка поради напредналата си възраст не успява да запише качествено. Така на живо е продължена традицията и приемствеността между поколенията носители на националния ни фолклор. |
- Люси, как се добрахте до труднодостъпния оркестър на Брегович?
- Брегович записваше с Емир Костурица в Пловдив музика към филма "Ъндърграунд".
Имаха нужда от български певици. Явихме се на прослушване - и оттогава сме неотстъпно
с оркестъра.
- Как възприемаш неговия създател и ръководител?
- За мен той е особено надарен човек. Най-важното: умее да влезе дълбоко в душата
на хората със своята музика. Наистина това е невероятна музика! Красива и богата
душа има Горан!
- А за вас, двете сестри, какво дума?
- Той обича нашите гласове и често казва: "Не познаем по-ячий глас от тай
на Людмила..."
Най-важното е, че винаги в началото на всеки концерт при обявяването на програмата
той официално съобщава нашите имена като български певици.
- Дълъг е пътят на европейските сцени, нали...
- Майка ми Лиляна Живкова живее в плевенското село Градище. Тя от години води
женски фолклорен състав. Участвали са много пъти в националния събор край Копривщица.
Читалището в селото навърши 110 години. Събират и записват непознати народни
песни отвред. Привлекли са млади момичета около себе си. Мен ме прати в Павликени
да уча солфеж при г-жа Цанкова, която е известна със строгостта към своите възпитаници.
Тогава бях 15-годишна. Подготвях се за приемния изпит във фолклорното училище
в Котел. Знаехме какви са изискванията. Цяла година посещавах и подготвителен
клас, а на конкурса заех първото място сред стотина кандидати.
В котелското училище класовете бяха с по десетина души. Дължа благодарност на
учителката си по музика Сашка Ченкова и литераторката Минка Команова - двете
много ме обичаха и сега се радват на успехите ми.
- Речено по народному: крушката си има опашка. Никой успех не идва случайно.
Как премина 2005 г. за бенда на Брегович?
- Изнесохме общо 120 концерта. Бяхме в Китай, Южна Корея, Сингапур. Там бяхме
с "трубашката група" - 11 души "духачи", ние двете със сестра
ми и циганката Васка Янковска от Македония. Сега ни канят отново да посетим
тези страни.
Най-много пяхме из Европа. Бяхме във Франция. В Италия пяхме в огромната катедрала
"Св. Франциск" на религиозния център Асизи. Концертът ни трая цял
час - изнесохме цяло шоу на живо: и "Месечина", и "Едерлези"...
Присъстваха много видни гости. След концерта те дойдоха нарочно да ни поздравят
и да ни благодарят. Целият концерт бе записан и показан по италианската телевизия
РАИ-1 непосредствено след коледното послание на папа Бенедикт ХVI в продължение
на цял час.
- Ето това е забележимо присъствие в духовността на Европа! А каква
нова програма е подготвил Горан Брегович?
- Вече сме изнесли тридесетина спектакъла с "Кармен" - циганска опера
с щастлив край. Те са изградени наполовина с музика и наполовина с текст. В
края на пиесата Кармен - нашата Васка от Скопие се омъжва. Предстои да бъде
записано на компактдиск. Италианската телевизия ни покани да запишем и три коледни
песни, аранжирани от Брегович.
- Как се издържа с такава напрегната програма на подобно равнище?
- Не е лесно: непрекъснато пътуваме с влакове, самолети, автобуси от град на
град, от държава на държава, от континент на континент. Предстои да направим
турне и в Съединените щати. Имаме конкретни ангажименти за две години напред.
- Как се уреждат тези турнета и концерти?
- Оркестърът има много деен мениджър. Това е една сръбкиня, която живее във
Франция. Тя проучва възможностите сред най-сериозни музикални среди. И съумява
да подготви и осигури нашите участия. Разбира се, главното е високият престиж
на Горан Брегович. Тъкмо това липсва засега на българската музика - културен
мениджмънт на европейско и световно равнище.
- Харесват ли вашата музика младите хора?
- Миналата година изнесохме в Белград три големи концерта. Те бяха донякъде
автобиографични за Брегович. Съчетаваха фолклор с рок-музика. Слушаха ни 200
000 души, повечето младежи. Същия концерт показахме и в Сараево - пред 70 хиляди
души, и в Загреб - пред 60 хиляди.
28.01.2006
Мнения по темата: