Театър
Хитовете на 2005-а
- Най-много зрители има спектакълът на Александър Морфов "Хъшове"
в Народния театър
- Родната сцена печели все повече почитатели
- За първи път от години не се търсят само комедии
Хъшовете
на Александър Морфов
Колкото и условни да са различните класации по отношение на произведенията
на изкуството, поне в театъра критерият "зрители" е един от най-важните.
Колкото и условна да е ролята на парите, поне в театъра тя съвсем не е без значение.
И така зрителски интерес и пари - как изглеждат класациите на най-гледаните
спектакли за изминалата 2005 година?
В края на всяка година Националният център за театър към Министерството на културата
прави статистика за броя на зрителите, влезли в залите, на продадените билети
за спектаклите и на броя изиграни представления. Макар и суха, статистиката
е не само точна, но и дава ориентири за една немаловажна страна от реалния живот
на съвременния български театър. Дали тя очертава тялото на театъра или само
измерва пулса му, може би не е толкова важно, но че отчита някои от важните
фактори на жизнеността му, е сигурно. Защото нали театър без зрители не може
да съществува, а и без пари - също. И така, според броят на привлечените зрители
класацията на отличниците:
1. "Хъшове", Народен театър - 19 562 зрители,
2. "Ножица трепач", Театър "Българска армия" - 18 730 зрители,
3. "Назад към културата", ДТ Пловдив - 12 990 зрители,
4. "Магистратите също плачат", Сатиричен театър - 12 100 зрители,
5. "Да си вземеш жена от село", Народен театър - 7542 зрители,
6. "С любовта шега не бива", Народен театър - 6582 зрители,
7. "Рибарят и неговата душа", Театър 199 - 4980 зрители,
8. "Пушката ще гръмне след антракта", Народен театър - 4621 зрители,
9. "Sехх", театър "Сълза и смях" - 4073 зрители,
10. "Фенове", театър "Сълза и смях" - 3424 зрители.
Интересното тук е, че за първи път от няколко години наред на първото място не се мъдри някоя комедия, а именно постановката на Александър Морфов "Хъшове" по Иван Вазов на първата ни сцена. Определено успехът и отзвукът на "Хъшове" заслужава да се изследва по-задълбочено, защото това представление, не само че се нареди в първата десятка на най-гледаните спектакли за 2004 г. и това се случи само три месеца след премиерата му, но и близо 20-те хиляди зрители през 2005 г. и сумата от 141 688 лв. от продадените билети несъмнено очертават необичаен театрален феномен. Явно патосът на спектакъла, както и актьорските превъплъщения, сред които се открояват Петър Попйорданов, Валентин Ганев, Валентин Танев, Рени Врангова, Христо Мутафчиев, Захари Бахаров, Валери Йорданов, предизвикват чувствата и мислите на съвременниците ни. Непосредствената връзка между сцената и зрителна зала очевидно играе определяща роля за успеха на един спектакъл и това категорично потвърждават 18 730 зрители, които са гледали постановката на Ивайло Христов "Ножица трепач" в театър "Българска армия". Тяхното пряко участие в развитието на сюжета около едно убийство и неговото разследване поставят това интерактивно представление на второ място и го подкрепят с похарчените за билети 116 457 лв.
Най-гледаните комедии
за изминалата година са соловото изпълнение на Тодор Колев в "Назад към културата" в ДТ-Пловдив със своите 12 900 зрители, както и двамата доайени на сцената Стоянка Мутафова и Георги Калоянчев, привлекли 12 100 зрители на спектакъла "Магистратите също плачат", донесъл на Сатиричния театър 60 920 лв. Постановката на Никола Петков "Да си вземеш жена от село" в Народния театър, с Андрей Баташов, Мария Сапунджиева, Ернестина Шинова и Стоян Алексиев в главните роли, заема сериозното 5-о място със 7542 зрители и 51 638 лв. от продадени билети. Пиесата на Елин Рахнев "Фенове", поставена от Иглика Трифонова в "Сълза и смях", закрива редицата от най-гледаните комедии през 2005 г. с 3424 зрители, дали общо 18 074 лв., за да се посмеят над героите на Валентин Танев и Христо Гърбов. Явно комедията не е загубила водещото си място в зрителския интерес, но, струва ми се, показателно е предпочитанието към българските автори на комедии. Любопитна и нова е друга тенденция, която може да бъде забелязана сред класацията по зрители и приходи -
интереса към режисьорските имена.
Доказателството е не само лидерът "Хъшове" на Александър Морфов. Спектаклите на Мариус Куркински "С любовта шега не бива" в Народния театър и "Рибарят и неговата душа" в Театър 199 са привлекли съответно 6582 и 4980 зрители с продадени билети за 45 239 лв. и 35 143 лв. В тази линия се нарежда и "Пушката ще гръмне след антракта" на Теди Москов в Народния театър, привлякъл 4621 зрители, платили за билети 35 377 лв. При това премиерата беше в самото начало на театралния сезон тази есен. Явно съчетанието между интересно режисьорско решение и добри актьори, а в това отношение Мариус Куркински е категоричен както в "С любовта шега не бива"1 където Владимир Карамазов, Александра Василева, Рени Врангова, Ана Пападопулу, създават запомнящи се роли, така и в "Рибарят и неговата душа", където Ана Пападопулу, Радена Вълканова, Владимир Карамазов и Велислав Павлов изграждат една тъжно-светла приказка. Същото може да се каже и за оригиналния поглед на Теди Москов към Чехов в "Пушката ще гръмне след антракта" и играта на Мария Каварджикова, Валентин Ганев, Валери Йорданов, Захари Бахаров и Радена Вълканова.
Най-здраво работещите
театри през 2005-а са Народният театър "Иван Вазов", където са изиграни
най-много представления - общо 380 с общо 77 629 зрители.
Сатиричният театър е вдигал завеса за общо 232 представления, посетени от общо
58 981 зрители.
Театър "Българска армия" е отворил врати за 68 851 зрители, които
са гледали общо 221 представления.
Явно е, че театралните зали се пълнят с публика и театрите работят усилено,
но не по-малко важно е отчетеното за 2005г. увеличение с близо 200 хиляди нови
театрални зрители в сравнение с 2002 г. И може би точно това е най-доброто постижение
на българския театър през изминалата година.
02.03.2006
Мнения по темата: