Театър

Болката да бъдеш човек

Разболейте се от любов към мен, и за мен ще бъде най-голямото удоволствие на света да ви излекувам, внушава Мариус Куркински с постановката си "Лекар по неволя" в Народния театър

Талигата на пътуващите актьори приютява двама клоуни - мъж и жена. В студената зимна нощ те потупват с крак да се стоплят, след това изведнъж се впускат в луда гонитба, побой, секс, помиряване. Мартина и Сганарел, едни очукани от живота Ева и Адам, прогонени на студената земя започват своята игра на неволята. Защото всичко, случващо се оттук нататък - превръщането на интелигентния дървар Сганарел в прочут лекар, благодарение на хитроумното отмъщение на съпругата му Мартина, лекуването на престорено нямата Люсинда, омайването на баща й Жеронт, любовта на Сганарел към дойката с прекрасни форми, съмненията на съпруга й Люка, щастливият край на любовта между Леандър и Люсинда, е по неволя.

В постановката си на камерната сцена на Народния театър Мариус Куркински говори за болката да бъдеш човек, за всеобщото насилие над човека, за зловещата принуда да станеш някой друг и разказва за любовта, за истината, за театъра, за откъснатите ангелски крила. В тази интерпретация "Лекар по неволя" от Жан-Батист Молиер не е просто смешен фарс, който, както казват самият автор наричал "малка играчка", а трагикомична жестока гротеска, внушаваща болка и страх за човека, насилен и насила изкривен. Според Мариус Куркински в тази пиеса прозира "тоталната неудовлетвореност на Молиер от човека, от обществото, абсолютно отвращение и в същото време запазване на борбеност до последен дъх - това положение да се промени". И това убеждение стои в основата на облика на представлението, изградено в два контрастни плана - света на очукана талига и света на златната каляска.
Сценографското решение на Петя Стойкова за разделението сценичното пространство в тези два паралелни свята съдържа в себе си и максимално артистично изразява идеята на спектакъла. А използването на бялото, червеното, черното и златното като основни цветове в костюмите на героите създава впечатляваща визия и носи определени смислови акценти.
Най-голямото достойнство на това представление на Мариус Куркински е пределната искреност на всичко казано и внушено и изключителната цялостност и категоричност на визиите, на посланията, на идеите. И всичко това е изведено в и чрез актьора. А и Иван Юруков като Сганарел, Мария Сапунджиева като Мартина и дойката, Красимир Доков като Жеронт, Теодора Иванова като Люсинда, Теодор Елмазов като Люка, Пламен Пеев като Валер и Тихомир Благоев като Леандър играят с изобретателност и въображение, с фино съчетаване на реално и фантазно, на сън и на истина. На финала талигата събира всички актьори, представили тази зловеща и смешна игра на неволята и те потеглят по своите пътища.

Николай Урумов в диалог с тялото си

Какво е да живееш в кашони? Това е самота сред множеството, скрити малки радости на живота, неочаквани находки в кофата за боклук, очаквани гости, един бурен, превърнал се в прекрасно цвете и малко... смях. Всичко това може да се види в моноспектакъла на Николай Урумов "Живот в кашони" от Иван Кулеков, постановка на Невена Митева в Драматичен театър Габрово. На сцената са разпръснати кашони с различна големина, безлични и бозави на цвят. Единственото ярко петно е червената коронка на мушкатото, което кой знае как се е разположило сред тази мизерия. Изпод кашоните се виждат шапка, обувки, прокъсано палто и най-накрая изскача един жизнен, говорлив и весел човек.
Героят на Николай Урумов в пиесата на Иван Кулеков е инженер, сега живее сам в кашоните, води диалог със собственото си тяло - дали да изяде поредния сандвич от боклука или не, намира надуваема кукла, поканва я на гости в импровизираната си къща, черпи я с шампанско и разсъждава за живота, за истината, за приятелството, за ООН, за света изобщо. В представлението на Невена Митева, която открива в текста много парадоксални истини и прозрения и умело ги извежда на преден план, героят на Николай Урумов е и тъжен, и смешен, и умен, и наивен, и праведник, и грешник. Той пее и танцува, забавлява се с живота си и го напуска по същия начин.
"Живот в кашони" е спектакъл колкото истински и предизвикателен, толкова и ярко театрален и парадоксално измислен. В монологичното говорене на своя герой и в живота му на сцената Николай Урумов преплита парадоксалните прозрения и тъжните истини, смешното и наивното възприемане на живота, спомена за топлото и светло детство и за студеното и мрачно настояще. В тази игра на живот и въображение режисурата акцентира на преплитането на видимостите и същностите, а актьорът разкрива цялата гама на емоциите на самотника, очакващ ако не Годо, то поне една приятелска усмивка. Спектакълът "Живот в кашони" на Николай Урумов и Невена Митева вече е предизвикал интерес на редица театрални фестивали и ще бъде представен на международния фестивал на монодрамата в Киев, Украйна, на фестивала "Скапма" в Елбасан, Албания.

Бунтът на марионетките

Най-новата премиера в Столичния куклен театър е пиесата на Ина Божидарова "Пинокио - забранено за деца", по прочутата приказка на Карло Колоди. Всички знаят историята на Пинокио, неговия дълъг нос, приключенията и поученията му. Обаче защо сега тази любима приказка е забранена за деца? Ина Божидарова е написала пиесата си за това как човек постепенно и дори неусетно става марионетка, как се оставя на други "да му дърпат конците" и така понякога дори и не съзнава, че се е превърнал в кукла на конци. Темата е предизвикателна, гледната точка е оригинална, а формата (използването на емблематичната фигура на Пинокио) - много интересна.
Постановката е на режисьорката Веселка Кунчева, сценографията е на Мариета Голомехова, а музиката на Петър Цанков. Макар представлението да се играе в Столичния куклен театър, то е предназначено за деца над 12 години и за възрастни. Не че наистина е забранено за деца, но както смята Веселка Кунчева: "Пинокио не иска да бъде послушен! В него се ражда бунт - бунт на човека, който не иска да се подчинява на реда, който го провокира да тръгне дори срещу себе си, срещу собственото си съществуване, а какво остава за обществото и неговите аксиоми и изисквания... Раждаме се хора и постепенно се превръщаме в марионетки, които не знаят, че са марионетки. Ръководят ни общественото мнение, моралът, родителите, децата, материалното благополучие, кариерата, приятелите и още много, много скрити кукловоди. И конците се увеличават, и движенията ни стават все по-гъвкави и все по-уверени... докато не спрем да се движим". Актьорите Марий Росен, Румен Гаванозов, Румен Угрински, Станимир Гъмов и Мая Бежанска пресъздават тази увлекателна и на места тъжна история.

Страницата подготви Светлана Панчева

09.03.2006

 

Мнения по темата: