Джаз
Трънливият път на пионера
Навършиха се сто години от рождението на Асен Овчаров, създал и подържал продължително време едноименния оркестър
Асен Овчаров (1906-1967) не е първият български музикант, изкушен от джаза,
но е първият, останал му верен чак до края на драматичния си живот. Кариерата
му на пианист започва в оркестрите на Борис Левиев (1902-1968) от втората половина
на 20-те години, когато се оформят основните различия между салонната и танцовата
музика. Първата следвоенна "танцова треска" е световно явление, което
не подминава и България. А новите задокеански предложения, сред които най-устойчив
е фокстротът, водят и до усвояване на непозната в Европа музика. У нас тя пристига
чрез грамофонните плочи с континентален произход, а Асен Овчаров се оказва виртуоз
в една непозната днес практика - нотиране на чутото по слух и разписване на
щимовете за отделните инструменти. Тази дейност и много високият художествен
критерий (почти непознат днес!) му донасят прякора "Кучето", заради
налаганите продължителни репетиции, докато пиесата не зазвучи така, както я
иска лидерът.
Салонният оркестър "Овчаров" в края на 30-те години
На Асен Овчаров и ръководените от него оркестри принадлежи пионерството в
овладяването на много територии, недостъпни дотогава за джаза. Той първи застава
пред микрофоните на "Родно радио" през 1932 година и непосредствено
след художествената рецитация на проф. Асен Златаров-Аура предлага джазов концерт
"на живо". Година по-късно по негова инициатива се прави опит за структуриране
на този, изключен от държавната политика (до днес!) музикален живот, както и
за създаване на професионална организация на множащите се оркестри. Става дума
за създаването на "Джаз оркестрал клуб" (1933), учредителната сбирка
на който се провежда в популярното заведение "Алказар" на бул. "Цар
Освободител" (на мястото на днешния хотел "България"). За първи
негов председател е избран Борис Левиев, но липсата на опит - български и чуждестранен
- и неизяснените функции на джаз клуба водят до разтурването му година по-късно.
Най-важна, обаче, е решителната крачка на Овчаров и неговия едноименен оркестър
да изведе джаза от ресторантско-кабаретното му битие и да го регламентира като
художествено явление на концертния подиум. Това се случва през 1938 година в
кинотеатър "Роял" (днес Театър на армията) при много голям публичен
интерес и последвал цикъл от подобни концертни матинета. Гръбнакът на "Джаз
Овчаров" по това време са Божидар Сакеларев (кларинет и алтсаксофон), Нико
Нисимов (тенорсаксофон), Леон Алфаса (алтсаксофон), Стефан Кованов (тромпет),
Давид Ашкенази (ударни), Александър Николов-Сладура (цигулка и контрабас), но
са наети и музиканти за попълване на отделните оркестрови секции. Успехът на
концертите е извънредно голям, а като резултат един австрйски импресарио предлага
на Овчаров многомесечно турне в Аржентина. Пътуването се осуетява по неизвестни
причини, независимо от вече подготвените рекламни материали, снимки и афиши.
Популярността на "Джаз Овчаров" му отрежда привилегията да свири при
откриването на хотелския комплекс "България" (арх. Станчо Белковски)
през 1938 година, т.е. на мястото, където пет години по-рано е основан първия
у нас джаз клуб.
В годините на Втората световна война оживлението на джазовия живот в София не
спира, а напротив - расте и става все по-популярно. Защото никой не вярва, че
обявената вече "символична война" на САЩ и Великобритания не след
дълго ще се материализира в бомбардировки, разрушения и хиляди човешки жертви.
През 1941 г. в Градското казино (днес Софийска градска художествена галерия)
се открива вариете и организаторът, оперетният артист Ангел Сладкаров наема
"Джаз Овчаров" за основен оркестър. По това време лидерът Асен Овчаров
привлича за програмите си певиците, известни като "Трите Ел" - Лени
Вълкова (най-талантливата), Люси Найденова и много младата Леа Иванова, дебютирала
вече в "Славянска беседа" с оркестъра на Леон Алфаса. Но назрява и
конфликт с Божидар Сакеларев, който през 1944 година се отделя с част от музикантите
от "Джаз Овчаров" и тръгва да пътува из страната. Името на новия състав
- "Джазът на оптимистите" - предлага Александър Николов-Сладура, който
се позовава на няколкото едноименни оркестри в Европа.
След настаняването на Съюзническата комисия в София и участието ни във втората
фаза на войната, музикалният живот в столицата се възстановява. Много от развалините
на разрушените от бомбардировките сгради са разчистени и временно пригодени
за културни и спортни прояви. Такъв е и терена на бул. "Цар Освободител",
на който по-късно се създава Музеят на революционното движение. Арендаторът
Иван Алексиев сключва договор и с двата най-известни оркестъра, "Джаз Овчаров"
и "Джазът на оптимистите", които се редуват да изнасят концертни програми.
Докато през 1948 г. се решават на радикална крачка - изграждането на сборен
биг-бенд с пълни секции, първият в страната. Новата формация е приютена в съветския
Дом на офицера, където изнася и първият си концерт. Но подялбата на сферите
за влияние вече е извършена от Чърчил и Сталин, а репресиите на новоустановения
режим не закъсняват. Първа, но не единствена негова жертва става Асен Овчаров,
който през 1949 година е арестуван и обвинен в шпионаж за американците и британците.
(Той наистина е посещавал техните мисии, но с цел да си набави оригинален нотен
материал!). След 6-месечно пребиваване в следствения затвор той е изселен в
Тутракан, а сетне е въдворен в лагера в Белене. Освободен е през 1952 г., но
отново е обвинен и осъден на шест години затвор. Следва интерниране в избран
от него град и Асен Овчаров предпочита Пловдив. Тук той преподава акордеон в
Средното музикално училище, докато след първоначалното размразяване отново събира
биг-бенд, този път от много млади музиканти. Някои от тях по-късно станаха членове
на знаменития състав "Бели, зелени и червени", създаден от Веселин
Николов, и до днес са активни участници в джазовия ни живот. А новината за изградения
от Асен Овчаров биг-бенд кара Димитър Ганев, лидер на вече съществуващия оркестър
"Балкантон", да предложи на стария музикант място на аранжор. Овчаров
приема, но болестите не му позволяват да се завърне в София, където да затвори
кръга на своя артистичен и земен живот.
"Кукери" е най-новият CD на Марио Станчев секстет
В августовския брой на френското специализирано списание "Джазмен"
най-новата звукозаписна програма на Марио Станчев секстет е оценена с четири
звезди, т.е. само една степен по-ниско от суперлативното признание "Шок".
На титула на CD-то името на албума "Кукери" е изписано с големи кирилски
букви (!), а в буклета е пояснен този езически български ритуал, съхранен до
днес. Всички пиеси са на лидера, за когото рецензентът Стефано Карини пише следното:
"Предишния CD на Марио Станчев бе забелязан от нас, но този получава повече
звезди. Във всеки момент сме свидетели на равновесие между композицията, аранжимента,
изпълнението и импровизациите. Програмата представя радостна симбиоза между
всички музиканти от състава, които имат над десетгодишно съучастие с пианиста
Марио Станчев... Седемте неозаглавени пиеси на лидера имат рядкото качество
да представят музиката във вечно движение, което не жертва нейната четивност
и чувственост. Достигнал до стадия на музикална зрялост, Марио Станчев я поднася
много дискретно и я превръща в истинска радост. Финото му изкуство е с дълбочина
и представлява нещо много повече от пролетно тайнство..." За първи път
в кариерата на Марио Станчев най-новият му диск бе представен в продължително,
специално организирано от неговата мениджърка турне. То се разпростря през целия
юли и обхвана концертни и фестивални сцени в По, Андж, Тул сюр мер, Антиб, Ла
Сиота, Жоан ле Пен и Иер.
Нека припомним, че първото гостуване на Марио Станчев след бягството му във
Франция (1980) бе през 1990 г. в зала 1 на НДК, а последното, точно със същия
секстет от CD-то "Кукери" - през 2005 г. в Банско.
"Златен Фридерик" за Анджей Курилевич
Със специалната награда "Златен Фридерик" за 2006 година, присъждана
за цялостно творчество и артистично присъствие от Фонографската академия на
Полша, бе удостоен джазменът Анджей Курилевич-Курил (1932). Златната статуетка
е признание, съсловно и обществено, за пионерската роля на Курил като един от
голямата реформаторска четворка на полския джаз, редом с Йежи "Дудуш"
Матушкевич и вече покойните Кшиштоф Комеда и Анджей Часковски.
Като органист и пианист той е сред създателите на знаменитите първи джазови
състави "Меломани", "Джаз биливърс" и др. По-късно свири
на тромпет и мелофон, но най-често на вентилтромбон. В средата на 60-те години
Анджей Курилевич оглавява биг-бенда на Полското радио, за да се отдаде по-късно
на композиторско творчество (симфонична, камерна, филмова и театрална музика)
и партньорство с певицата Ванда Варска, негова съпруга.
През 1961 г. съпружеската двойка и техният състав гостуват за 30 дни в софийския
бар "Астория" с ангажимент за още два месеца в черноморските ни курорти.
Но още в края на столичното пребиваване договорът им е прекратен, главно заради
американския репертоар от стандарти на Ванда Варска, която ги пее на оригиналния
език. (Тя вече е европейска знаменитост с изпълнението си във филма на Йежи
Кавалерович "В нощния влак", прожектиран в същото време по софийските
екрани). На мястото му в бар "Астория" пристига квартетът на Кшиштоф
Комеда (без певица!), който има първи ангажимент в градината на хотел-ресторант
"Тримонциум" в Пловдив.
Следващото гостуване на Анджей Курилевич и Ванда Варска бе през 1995 година
с камерен джазов концерт в НДК, София. По тяхно желание в него се включи и много
младият контрабасист Петър Славов-младши.
31.08.2006
Мнения по темата: