Петолиния

Истинското призвание

Проф. Мати Пинкас на 85 години мъдро и умело е прескочила лошите ефекти на своята "красива възраст"

Проф. Боянка Арнаудова

Проф. Мати Пинкас
Проф. Мати Пинкас е от генерацията, изградила престижа и популярността на Софийската опера в десетилетията след Втората световна война. Родена е в София, от 16-годишна започва да мечтае за пеене и музика. След гимназията постъпва в Музикалната академия, която обаче ще завърши едва през 1946 г. Започва войната, започва и преследването на евреите... Девойката се включва с целия плам на младата си душа в антифашисткото движение. От 20 февруари 1943 г. се налага да премине в нелегалност, а на 10 май с.г. е осъдена на смърт чрез разстрел - задочно, от военно-полеви съд. Започва много тежък период, в който силата на младостта, убедеността в идеите и вярата, че ще дойдат добри дни поддържат духа й. Идва Девети септември и миналото вече е само кошмарно време, в което обаче се е формирал един зрял човек с волеви характер, целенасочен, овладян, умеещ да цени доброто и човечността - все качества, с които съм я запомнила.

Кариерата й започва през 1947 г., в ансамбъла на МВР. От 1950-а е стажантка, а от 1951-а редовна артистка в Софийската опера - до 1975 г. Тук дарованието й разцъфтява и тя участва активно в репертоара, призната за изключително музикална и артистична певица, един от стълбовете на театъра. Няколко десетки са сопрановите партии от класическия, руския и съвременния репертоар, които е изпяла и изиграла у нас и зад граница. През 1975 г., спечелила конкурс за доцент по оперно пеене, (след няколко години вече е и професор), тя избира Музикалната академия като основно място за работа. Но изявите й в Софийската опера не секват до 1981 г. Междувременно се изявява и като великолепна камерна певица. През 1989 г. се пенсионира, но не прекъсва дейността си в академията до 1995-а. Тогава получава покана за педагожка в Испания, където остава цели 11 години - в Каталуния.
Наред с артистичните си ангажименти, Мати Пинкас повече от 4 десетилетия раздава енергията си и за обществени дела. Още през 60-те години създава контакти в Бенелюкс (Белгия, Холандия и Люксембург), благодарение на които започва неколкогодишна серия от гастроли на певци от България, организирането на цели "руски сезони" включително и осъществяване на първата постановка на българска оперна творба в Белгия. Дълги години е член на бюрото на СМДБ и завежда сектора "Музикално-сценични изкуства". И пак Мати Пинкас организира в продължение на 10 години международни летни курсове за постановка на гласа и интерпретаторско майсторство във Варна, София, Широка Лъка и в Смолян, на които присъстват и участват певци и педагози от цяла Европа и Америка.
През това лято проф. М. Пинкас имаше майсторски класове, включени в програмата на фестивала "Софийски музикални седмици". Неотдавна проведе при огромен интерес от страна на студенти и преподаватели открити уроци в Националната музикална академия.
Носителка е на званието "народна артистка", на Златната лира на СМДБ, на ордени и медали. През 2001 г. става доктор хонорис кауза на НМА "П. Владигеров". Поводът за това интервю е юбилейната 85-годишнина на проф. Пинкас.

- От много години не пеете, а и доста време измина, откакто напуснахте България. Навярно има млади музиканти, които не ви знаят, възможно е дори и да не са чували името ви. Не мислите ли, че за българина стана характерно да не се интересува от миналото си, че започнахме да съществуваме някак само в настоящето - при това с убедеността, че миналото не ни е нужно, а пък бъдещето? - Е, то само ще си покаже...
- Връщам се в София всяка година, но все е за малко и времето стига само, за да се срещна с близките си и с някои мои ученици. Вече забелязах известно пренебрежение/незнание към това, което е било "някога". Бях доста учудена, когато осъзнах, след един разговор по повод майсторския ми клас в Софийските музикални седмици, че се налага да обяснявам каква съм била и какво съм постигнала. Очевидно, забравят ни, нашето поколение. Малко по малко... Някъде традицията се прекъсва, а и няма достатъчно информация за постиженията на културата ни по принцип. Какво остава - за тези от миналото. Това е много вредно за цялата ни култура. Нишката, тръгнала от миналото, не трябва да се скъсва - това е животът ни.
- Как оценявате тези 11 години в Испания?
- През тези години работих в музикалната академия в Сабадел и 5 години бях педагожка в операта "Сабадел Барселона". Това е състав на асоциацията "Приятели на операта", изградена от самата опера. Всеки сезон се поставят 3 оперни заглавия, 1 сарсуела - типичен испански жанр, родеещ се с оперетата, прави се и едно концертно изпълнение на опера. Наричат я още "Опера-Каталуния", защото изнася спектакли както в Барселона, така и в цяла Каталуния - това е втората опера в областта след Гран театро дел Лисео. Директорката на "Сабадел-Барселона" беше у нас - като член на журито на международния конкурс "Борис Христов". От музикалната академия на Сабадел поеха кариерата си и се изградиха като качествени певци много мои ученици.
- Знам колко много направихте за редица испански певци, колко ви ценят. Ще споменете ли някои имена, които се вписват в днешния ден на испанския оперен театър или пеят в други страни?
- Алекс Висенс - тенор, чиято кариера тръгна от конкурса на името на професор Цветана Дякович в София, вече пее из цяла Испания, в Италия и в големи немски театри. Сесилия Валос - колоратурен сопран, която има отлични изяви в Чехия, Беатрис Маркони е известна в Испания и в Куба и т.н
- Къде сте правили още майсторски класове?
- Извън многобройните ми изяви в България и в Испания, още и в Япония. Някога тук, в академията, при мен да учат идваха много японци. Отлична кариера има например Ясуши Накамура - баритон, който освен известен изпълнител вече е и авторитетен преподавател по пеене.
- А най-прочутите ви ученици са...
- Сопраното Дарина Такова, мецосопраното Мариана Пенчева, които имат внушителна кариера, канят ги в най-големите оперни театри по света, имат висок престиж, също Мариана Карпатова - в САЩ, Юлия Миланова - в Швейцария, Елена Филипова - камерзенгерин в Германия, и т.н.
- Тази година останахте по-дълго в родината. Правихте и майсторски класове. Какви са впечатленията ви от нашите млади певци?
- От април съм в България, а скоро заминавам за Англия, където е семейството на дъщеря ми Клара Армандова и моят великолепен внук Тобиас. Междувременно тук направих майсторски клас в рамките на СМС. Дойдоха и четирима испанци, след завършването имаше концерт на участниците. През октомври пък имах три открити урока в Националната музикална академия. Още през май присъствах на продукциите на Мила Дюлгерова - някога моя студентка и асистентка, днес професор, и на доцент Нико Исаков, който завърши класа на забележителния певец Сабин Марков, също от моята школа. Все още смятам, че нашата музикална академия е на по-високо равнище от испанските. Затова испанците идват тук. Впрочем, всичките ми испанци пеят на български език - песни, арии.
- Споменавате като ваши наследници в педагогията все личности от нашия оперен свят. И Мила Дюлгерова беше солистка на Плевенската опера, и Сабин Марков бе едно от явленията на българската и международната оперна сцена, и Нико Исаков днес е измежду плеядата великолепни оперни певци... Мислите ли, че е правило певците да стават педагози?
- Не само правило, но и дълбоко мое убеждение. Смятам, че е и на всички, които имат отношение към вокалното изпълнителство. Не можеш да преподаваш пеене, ако не си го практикувал. Това си е традиция у нас още от самото начало, когато първите ни певци - Драгомир Казаков, Пенка Тороманова, Иван Вульпе, Петър Райчев, Христина Морфова и още много,
преподават/участват в изграждането на млади певци.
- Всъщност това правихте и вие повече от две десетилетия. Мисля, че особено интересни бяха вашите "лекции" по камерно пеене през 70-те години, когато поднасяхте незабравими вечери с музиката на Де Файя, Равел, Прокофиев, Пуленк и т.н.
- Разбира се, че създаването на един певец трябва да е многостранно. Той трябва да развива не само гласа, но и интелекта си, да се стреми към опознаване на стиловете и постиженията на нашето изкуство през вековете. Трябва да се приучи от най-ранни години да слуша много и различна музика, включително и съвременна. Днес певецът не може да се ограничи само върху класиката. Трябва да изпълнява поне Бритън, Прокофиев и Шостакович. И да не се пренебрегва българското музикално вокално творчество.
- И някои по-интимни въпроси - тежък процес ли е стареенето на артиста?
- Много е важно да знае да старее. Затова трябва от млади години да се готви достойно да посрещне старостта. Трябва да усети точния момент и за слизане от сцената, а не да се опитва да се задържи дори с цената на разочарованието на публиката. Който има търпение и дарба - да преподава опита си.
- Незабравимо преживяване по време на кариерата ви? Впрочем, сигурно имате много..
- Първото, което се сещам е от едно турне в Италия, около 80-те години на миналия век. Бях с Българския камерен оркестър на Дина Шнайдерман и Емил Камиларов. Участвах с изпълнение на "Грозното патенце" от Прокофиев, в оригинал. Пях в оперния театър на Бари - много красив, с чудни орнаменти и акустика. Изпитах естетическо удовлетворение, но на връщане, във влака от Бари за Рим се разболях лошо. А на другата вечер имахме благотворителен концерт в посолството в Рим. Бях много изстинала, а трябваше да пея Моцарт. Излязох на сцената притеснена - нямаше как да откажа такъв концерт! - и гледах само как да изкарам звук от болното си гърло. Като свърших веднага се навлякох, наметнах се с кепа си и взех един горещ чай, който пиех свита в ъгъл от залата на посолството, където беше приемът. Изведнъж виждам, че към мен величествено се е запътила Елена Николай. Знаех я отлично, защото беше гостувала в София в "Трубадур", спектакъл, в който аз пях Инес. Казва ми: "Като ви слушах и на мен така ми се прищя да викна, да запея с пълен глас". Обяснявам й че съм болна, а тя отсече: "Не си личеше!". Ето, това бе велик момент от живота ми. Да ми го каже Елена Николай - светило, звезда в света на операта.
- Как се чувствате сега?
- Най-щастлива съм, когато работя. Връзката ми с младите хора ми влива сили, енергия, дава ми идеи. И се боря със старостта. Борческото у мен не е угаснало. Преди време на входа на кооперацията ни двама млади ме нападнаха, за да ми вземат чантата, ама аз не им се дадох. Борих се с тях, виках, те ме удряха, аз отвръщах, както мога, докато се притекоха на помощ съседи. Е, доста се разстроих. Но не се предадох!

Възхищавам се от тази нейна сила, от уравновесеността и от спокойния тон, с който говори. Времето,което измина,откакто се познаваме е... цели 35 години, а тя е все така миловидна, усмихната, ведра в общуването. Не, че годините не са оставили своите следи, но Мати наистина мъдро и умело е прескочила лошите ефекти на своята "красива възраст". Наблюдавам я изпитателно - все такава си е, с лице, озарено от меката светлина в просторния артистично подреден хол, внимателна, блага, мека жена. А всъщност - корав човек. Излъчваща мъдрост и знание личност. Със своя пътека в българската музикална култура.

14.11.2006

 

Мнения по темата: