Къде наистина е роден Христо Ботев?
Търсене на сензационен ефект, болна
фантазия или елементарно невежество е твърдението, че земният път
на гениалния поет и революционер е тръгнал от врачанското село Осен
Христо Ботев
През последните две десетилетия демокрацията у нас
отприщи неподозирани "творчески изблици", а свободата на печата в това
си отношение здраво им подава ръка. Така много теми, които бяха "табу",
станаха реалност! В стремежа си да привличат повече читатели,
различните списания и вестници въобще не се интересуват от
достоверността на отпечатаното от тях, а какъв ефект ще има. Така с
нова сила възкръсна легендата за родното място на воеводата-поет Христо
Ботев - роден бил в село Осен край Враца. Защо? Така той самият е
отбелязал в очерка си "Примери от турско правосъдие", поместен във в.
"Дума на българските емигранти" през 1871 г. Там той отбелязва: "Такива
чувства изпитвах, кога влизах и в родното си село Осен до Враца, но там
аз колкото седях, със злобен смях повтарях думите: "Сен кардаш, бен
кардаш" (Ти си брат, аз съм брат) - думи на крадливите черкези към
врачанския управител".
Ето това изречение възбужда фантазиите, както на местни краеведи, така
и на професионални журналисти и набедени писачи да търсят свои
откривателства и приноси в ботевознанието! Появиха се публикации не
само в регионални издания (в. "Шанс-експрес", "Зов за истина",
"Слово-плюс"), но и централни: "Стандарт", "24 часа", "168 часа",
"Труд", "Слово"... А традиция е всеки януари в с. Осен, Криводолска
община, по повод рождената дата на Христо Ботев да се организират
тържества - с речи, с художествени програми, със софри. В центъра на
селото на 5 ноември 1987 г. бе открит и бариелеф на войводата-поет!
Началото на тази Ботева осениада бе положено от местния учител и
краевед Христо Петков, който през 1973 г. във в. "Отечествен зов"
(Враца), а три години по-късно и в сп. "Отечество" помести своето
"откритие" - че Христо Ботев бил роден в с. Осен. Тук дядо му Петко
имал бакалница и имот и когато дошли черкезите, той бягал със
семейството си, после синът му Ботьо се върнал за учител. Тук се бил
родил и първородният му син Христо, кръстен в близкото село Девене, тъй
като в Осен нямало черква. Ботьо Петков бил учил децата в една плевня.
Ботевата осениада бе обогатена миналата година с още няколко
публикации. През януари в. "Слово-плюс" (Монтана) отпечата информации
от Цветан Илиев за тържествата в с. Осен. Драгомир Шопов в статия "За
точността на фактите", а в. "Труд" от 29 март пък на Петко Братинов
почти на цяла страница - "Къде е роден Ботев" - заглавие, и подзаглавие
в Калофер или Осен, като дава предимство на "фактите" - в с. Осен! На 1
юни телевизия "Херос" излъчи почти цял час коментари на водещия Христо
Казашки и на философа-журналист Веселин Донков, че Христо Ботев е роден
в с. Осен.
За рождената дата и година на Ботев, за родното му място (Калофер или
Карлово) и за смъртта му какви ли не предания и спорове има, но да се
твърди, че войводата-поет е роден в с. Осен и там да се устройват
тържества и панихиди днес, това е нелепо.
Ботевият род води началото си от Карлово и с научна точност са
установени, за почти три века, дванадесет поколения! Там, а не в с.
Осен бащата на Ботьо Петков, дядо Петко, е имал кръчма и се е занимавал
с абаджийство (б.а. - по-подробно виж спомените на Д. Паничков). А
дядото на даскал Ботьо Петков (Атанас) е бил поп. Той самият е роден
през 1815 г. в Карлово и учи при възрожденския учител Райно Попович,
после продължава обучението си в гръцко училище в Пловдив, а през 1839
г. постъпва като учител в Калофер. Следващата година Ботьо Петков
постъпва в Одеската семинария като стипендиант на калоферци и
Калоферската община, поел задължението след три години да се завърне в
града и да учи децата на калоферци. По данни на Петроградския архив
през 1840-1842 г. в Херсонската семинария и одеските училища се
учат 13 българчета. Ботьо Петков е сред най-надарените и прилежните!
През есента на 1843 г. той вече е учител в Калофер, като достойно
замества възрожденския педагог Неофит Бозвели и за кратко време
организира учебното дело - разделя учениците по класове и въвежда
обучение по българска граматика. Това отбелязва в своя пътепис и
руският учен проф. В.И. Григоревич (б.а. - по-късно Христо Ботев,
когато е ученик във Втора одеска гимназия, често се среща с професора и
му превежда на руски език български народни песни), който през 1845 г.
минава през Калофер. Той пише, че "почтеният учител Ботьо Петкович,
руски възпитаник, е създал доста добра временна школа". А ново училище
ще се гради. За него, в едно писмо до свой приятел в Одеса, разказва
Найден Геров. То е от 7 октомври 1846 г.: На път за Копривщица (завръща
се от Русия) най-напред той отсяда в хана, "където се събрали всички
чорбаджии. После (ме) заведоха на училището, что го градяха, какво това
училище ще стане, най-хубаво, отколкото съм виждал..."
Родната къща на поета в Калофер
1846 г. е от важно значение за Ботьо Петков - той си
харесва много по-младата от него Иванка Дрянкова от Калофер и това още
повече го обвързва с това богато в миналото селище. А през есента,
както потвърждава Найден Геров, той вече е семеен. Своя приятел от
одеските години Ботьо Петков съпровожда до Сопот. Геров с възхищение
отбелязва - "и как да не бе весело, като беше с нас Ботя". А когато
през юни 1847 г. неговият приятел и благодетел Н.М. Тошков се жени в
Одеса, Ботьо Петков му изпраща писмо и го поздравява, като споделя, че
и той е щастлив загдето е взел една българка, която нищо друго не знае,
освен да го люби искрено и да го слуша. "У мене сиромашия до шия, но аз
съм щастлив. Както виждаш судбата ся вече примири с мене и престана
вече да ме гони: тя затва ме гонила толкова време по Одеса и Стамбула,
та ме докара в Калофер."
А не в с. Осен!
На 25 декември 1847 г., по време на Рождество Христово, се появява и
първородната рожба на Ботьо Петков и Иванка (б.а. - нов стил 6 януари
1848 г.) Нарекли го на светията - Христо. А че в Калофер е роден Христо
Ботев, това и сам той отбелязва в своето заявление за постъпване в
медицинското училище в Букурещ през септември 1868 г.: "Аз,
долуподписаният, по вероизповедание православен, народност - българин,
роден в град Калофер, окръг Пловдивски, желая да усвоя медицинското
изкуство..." Да, в Калофер, а не в с. Осен!
Възрожденският учител и публицист Ботьо Петков никога, ама никога не е
бил в с. Осен. Че това е така се потвърждава от още няколко факта,
свързани с неговия живот. През 1848 г. е открито новото калоферско
училище, гордост за жителите на това селище, а на 16 октомври, в брой
20 на в. "Цариградски вестник" е отпечатана важна езиковедска статия на
Ботьо Петков: "Що-годе за едно всеобщо българско правописание", която
му отрежда челно място по онова време в борбата за установяване на
единен български правопис в нашите училища.
И още едно епохално дело на Ботьо Петков - в края на 1847 г. той
получава научният труд на Юрий Венелин "Критические исследования об
историй болгар" и по поръчение на приятелските семейства Тошкови,
Мутеви и Палаузови в Одеса трябва да го преведе и издаде. И той с чест
изпълнява това поръчение, а подвигът е исторически! "Критически
издирвания за историята българска" на Венелин, в превод и историческа
обработка е отпечатана в Земун през 1853 г., четири години след
появяването му на руски език и става настолно четиво на много българи.
От Калофер абонатите за нея са 75, обаче разпространението й се
затруднява от започналата Руско-турска война (Кримска) - 1853-1856 г. С
нея се явява и големият конфликт на Ботьо Петков с калоферските
чорбаджии - не му разрешават да получи предсрочна годишна заплата, дори
някои го подозират в открити руски симпатии...
През следващата 1854-а учебна година Ботьо Петков вече е учител в своя
роден град Карлово. Там е четири години, след което отново се връща в
Калофер, където остава докрая на своя живот - 1869 г. През този период
от време той наистина е имал намерение да отиде другаде учител за
по-висока заплата. Това се случва през 1863 г., когато калоферските
чорбаджии намаляват заплащането му от 13 000 на 9000 гроша. Тази
несправедливост той посреща с обида и пише писмо на Найден Геров да му
намери учителско място отвъд планината, във Враца или Плевен. Дори се
кани да напусне Калофер и да отиде в Русия, но молбите на неговите
ученици, училищни настоятели и родители го трогват и той продължава
своето учителстване в Калофер.
Е, роден ли е Христо Ботев в с. Осен? И как ще мине той през
своето "родно" място в това врачанско село, когато през целия си живот
в емиграция ( от 1867 до 1876 г.) нито един път не е посещавал
България, дори не е присъствал на погребението на своя баща.
Възможно е той да е минал през с. Осен някога преди това. Иначе остава
другото - професионално съображение, че когато публикува в своите
вестници дописки от България за по-голяма достоверност (особено в
хрониките) Ботев не веднъж се позовава на автентичен източник. Освен
това употребата на "роден, родно" в смисъл на "близък, близко -, идващо
от отечеството" е нещо съвсем обичайно за неговия журналистически и
публицистичен стил. Затова той е написал "родното си село Осен", а не
"родното ми".
Паметникът в с. Осен с надписа "родното си село Осен", а не "РОДНОТО МИ"
За осенските небивалици допринася и писателят Стоян Ц. Даскалов, който в своята новела "Улица "Петропавловска" споменава за свой реферат като ученик във врачанската гимназия, посветен на "родното място" на Ботев - с. Осен. На него се позовават много автори, но малко вникват в думите, изказани от директора на гимназията: "Историята е наука, а не предание, легенда. Историята борави с факти". Освен това - добре е някои запалени краеведи и писачи да се научат да четат самия Ботев. Вероятно тогава ще се избегнат и подобни конфузни недоразумения.
05.01.2007
Мнения по темата: