И вчера, и днес

Балконът - къща между земята и небето

Още за възрожденския българин идеал става домът чардаклия, като той е описан във фолклора и личното творчество

Илия Николчин

Един ден моят съсед вместо поздрав ми се похвали, че от неговия балкон се виждат пет планини. Да се чудиш и кръстиш, добави той. Толкова години живея тук, а чак сега направих това откритие.
В гласа му долових неприкрита гордост.
Отначало не обърнах особено внимание на хвалбата му, но през деня на няколко пъти се върнах към кратката реплика, докато накрая се отдадох на размисъл. Може ли един балкон в панелка като нашата да вдъхне самочувствие, самоувереност и дори гордост на собственика, в случая - съседа? Малко по малко този проблем ме обсеби и моя милост се нае да го разчопли.
В Речник на съвременния български книжовен език балкон, от ит., е определен като: 1. оградена площадка, издадена навън от етажа на сграда; 2. издаден срещу сцена етаж в салон на театър или кино - I балкон, II балкон.
Както ще видим по-късно, това определение не е съвсем точно.
А какво пише по повдигнатия въпрос големият наш учен и езиковед Найден Геров? По негово време думата балкон не е била позната, замествала я е чардак. Той не дава дефиниция, затова пък изброява десетина нейни синоними: чердак, одър, отводи (в стакевския говор), потон, пруст, пулати, диван, трем, сеня. Към тях той прибавя и следната песен от Северозападна България:

Книга пише Молла паша,
че я праща хайдут Велко,
че я взема хайдут Велко,
че си седа на чардаци,
на чардаци, на пармаци.

Като прибавим към горните синоними и пармаци, както и влязлата по-късно в нашия език балкон, синонимите стават единадесет. Това много говори за значението на тази част от жилището на българина.
Удивителни са красотата и разнообразието на българските балкони - по време, по място и по майсторлък. Без балкони, тераси, отводи - както искате ги наречете - не можем да си представим нито Старата къща в Стакевци, нито Музея по резбарство в Трявна, нито Филаретовата къща в Жеравна или къщата-музей "Лайош Кошут" в Шумен.
В това отношение истинска класика е Стария Пловдив, а съвременният хотел "Орфей" в Пампорово може да се посочи за пример на модерно, оригинално решение за поставяне на три балкона на три етажа.
Докато обикновено балконите са ориентирани към улици и площади, манастирските тераси са вътрешни, вградени в етажа и гледат към двора. Образцов пример за това е Рилският манастир с масивни сводове, вместо парапети, оцветени в бяло и черно. В Копривщица, тази светиня на българската възрожденска архитектура, нито една от най-известните къщи не е оставена без този накит, а във Велико Търново сякаш целият град е конструиран от балкони, надвесени над Янтра.
Впрочем същото може да се каже за модерните хотели по Черноморието. Погледнати отвън, те изглеждат като напластени не от етажи, а от тераси. Да лишиш един дом от балкон е все едно да отнемеш пръстена на годеница, да свалиш гердана от бюста на красива дама или да лишиш короната от най-скъпия бисер.
Чудно ли е тогава, че народният певец се е вдъхновявал от такива чардаклии къщи и ги е възпял в предания и песни. С една от тях, за хайдут Велко, се запознахме. В друга се пее: "На чардак седеше, руйно вино пиеше..." А откъде беше оная, закачливата:

Леле, Лиле,
вакло пиле.
Качи мома на чардака,
на чардака, на бардака(?!)

От фолклора, традиционен или градски, вдъхновението от чардака-балкон се пренася в личното творчество.

Ей изскочи стара майка
на висок и хубав чардак...
               Христо Ботев

Убедителен е и Георги Джагаров:

И стана чудо; смертю смерт поправ,
усмихнаха се чардаклии къщи...

Поетът поставя тези къщи по-напред дори от "знамена могъщи" и ширнатия път - "Радостен и прав".
А Атанас Далчев не беше ли назовал цяла своя стихосбирка "Балкон"? Както и един от изтъкнатите френски импресионисти нарисува експериментална картина на същата тема.
Такова нещо не беше ми се случвало досега. Темата за балкона изобщо така ме омагьоса, че си свърших мястото за текста и за балкона на съседа нищо не остана...

27.01.2007

 

Мнения по темата: