Тунел ще свърже Русия и Америка
Смелият проект ще струва 65 млрд. долара, а изграждането на 6-те хил. км. ще отнеме 12 г.
Кремъл възнамерява да възроди мечтата от ХIХ век за строителство
под Беринговия проток на най-дългия в света железопътен тунел, който да свърза
Русия и САЩ. Това съобщи британския в. "Дейли телеграф".
Руското министерство на икономическото развитие вече е представило проект за
изграждане на трансконтиненталната магистрала. Общата дължина на трасето ще
е около 6 хиляди километра, 102 км. от тях ще са по дъното на Беринговия проток.
В подземната част на маршрута, освен автомагистрала, ще има и високоскоростна
железопътна линия, петролопровод, линии за оптични и електровръзки, пише и руският
в. "Комсомолская правда".
Изграждането на уникалния тунел се оценява на 10-12 милиарда
долара. Целият проект обаче ще струва не по-малко от 65 милиарда.
Руските министерства ще анализират предварителното технико-икономическо обоснование,
подготвено от Руската академия на науките информация, на конференция, която
ще се проведе в Москва другата седмица. Въпреки високата цена на проекта, авторите
му са убедени, че ще получат подкрепата както на руското правителство, така
и на американската администрация.
"Това е един от малкото проекти, които могат кардинално да променят развитието
на руския Далечен изток- казва Виктор Разбегин, заместник началник на отдела
за изследвания в икономическото министерство. - В момента възможностите за изпълнение
на този проект са много големи". Според Разбегин, през 1998 г. САЩ, Русия
и Канада са били много близко да осъществят подобна сделка. Крахът на рублата
обаче е провалил плановете.
Предложения за съединяване на източната част на Русия с Аляска не са от вчера.
През 1890 г. губернаторът на Колорадо Уилям Гилпин е предлагал да се построи
мост над Беринговия проток, пише "Дейли телеграф". Тази идея отново
се появила през 40-те години на миналия век, но после бързо я забравили. През
1960-те г. за това се заговорило отново в рамките на мащабен проект, който включвал
и построяването на съединяващ пет континента мост през Гибралтар. Тези фантазии
обаче са били мъртвородени и не е трудно да се разбере защо. Беринговия проток
е едно от най-негостоприемните места в света.
Разбегин предлага да се построи дълъг над 100 км. тунел, който ще излиза на
повърхността на два острова в средата на протока. Това е два пъти повече от
дължината на тунела под Ла Манша. Това обаче е, в определен смисъл, по-лесната
част от проекта. Проблемът е в това, че от предполагаемото място за начало на
тунела в Русия, заливът Провидения, най-близкият транспортен възел се намира
на 1500 километра. В Аляска пък няма преки железопътни връзки нито до Канада,
нито до останалата част на САЩ. Това означава, че ще трябва да се построи железопътна
линия, дълга 6 хил. км. между Якутск в Сибир и Форт Нелсън в Британска Колумбия.
Въпреки очевидните проблеми, Разбегин е оптимист. "Транссибирската железопътна
магистрала е дълга 9200 км., и Русия я построи сама само за 7 години",
казва той. Според руския специалист, изпълнението на проекта може да бъде осъществено
за 12 години.
Средно всеки километър на тази магистрала, преминаваща през вечно замръзнали
земи, ще струва почти 11 милиона долара. И това е само "проектната стойност".
Засега не е ясно кой ще финансира тази мечта. Чуват се предположения, че Кремъл
може да помоли за финансова помощ Роман Абрамович, собственик на футболния клуб
"Челси" и губернатор на Чукотка- региона, откъдето ще започва тунелът.
Освен Русия строителството на трансконтиненталната магистрала интересува и САЩ,
и Канада. Ето защо част от парите могат да дойдат и от бюджетите на тези две
страни.
21.04.2007
Мнения по темата: