Всичко за човека

Влакове стрели

Високоскоростните железници гонят рекорди с въздушни възглавници, но релсите все още са незаменими

Железопътният транспорт съвсем не е това, което беше. Между времето, когато дядо Йоцо гледаше, и 2007 г. сякаш не са минали няколко десетилетия, а няколко десетки века. Целта на съвременните влакове вече не е да стигнат от гара А до гара Б, а да изминат разстоянието възможно най-бързо. Почти всеки месец медиите ни сюрпризират с поредната уникалност, постигната от влакове-стрели.
Въпреки че Япония се слави като страната с най-бързи и модерни локомотиви, наскоро Франция пое първенството в този транспорт като постигна невероятната скорост от 574,8 км/ч. или колкото витлов самолет за къси дистанции. Експерименталният влакът TGV счупи рекорда върху релси, а изпитанието се проведе между Париж и Страсбург. Така отсечката вече ще се взема за 2 часа и 20 минути, вместо за 4 часа. Строителството на железопътната линия продължи 5 години, участие в него взеха 10 000 души и всичко това струваше повече от 4 млрд. евро. Смята се, че високоскоростната жп линия ще се ползва от повече от 37 млн. европейци годишно.
Предишният рекорд от 515 км/ч. на влак във Франция бе преди цели 17 години. Високоскоростните влакове във Франция са в движение от 1981 г. и обикновено пътуват със средна скорост от 300 километра в час.
Съседите на французите - германците, също има с какво да се похвалят. В сектора на високоскоростните влакове води техният ICE. На базата на модела ICE 3 компанията "Сименс" пусна продукта си Velaro. В Испания бяха продадени 25 влака, друга поръчка за осем броя дойде от Русия за планираната скоростна отсечка Москва - Санкт Петербург. В следващите години 60 Velaro ще се движат в Китай.
Докато споменатият френски TGV в принципа си е един класически влак, задвижван от два локомотива - един отпред и един отзад, то ICE 3, предназначен за пътя между Кьолн и Франкфурт, е влак без локомотив - всичките задвижващи компоненти са внедрени в корпуса на влака. И тъй като автомотрисите са по-леки, композицията пътува по-бързо и икономично. А липсата на локомотиви дава възможност пътниците да са повече.
Високоскоростните експериментални влакове постигат не само успехи, но и провали. Преди месеци такъв трен катастрофира в Германия. 25 души загинаха след като магнитният влак се вряза в съоръжение за поддръжка на релсите.
Все пак не бива да се забравя, че високата скорост върху релси има граници. След достигането на 400 км/ч потреблението на енергия става твърде високо. Освен това при подобна скорост съпротивлението на въздуха нагрява корпуса на влака до температура колкото излитащ реактивен самолет.
В опитите си да направят влаковете самолети, учени и инженери непрекъснато правят нови открития. Така те измислиха въздушната възглавница "Маглев" с идеята тя да замени релсите. С нея се достигат по-високи скорости, няма триене като при традиционните линии. Възглавниците обаче се оказаха доста скъпо съоръжение. В момента действащ влак на магнитна възглавница се движи в Китай и свързва Шанхай с международното летище на града. Чрез разработената от германците технология, той може да достига скорост от 430 км/ч. Абсолютният рекорд от 581 километра в час е от 2003 г. и е именно на свръхскоростен влак на магнитно окачване.

Накъде пътува българският трен?

Докато по света се надпреварват да пускат най-бързи влакове, у нас стремежът е да не се достигне рекордно... ниска скорост. На Изток и Запад привличат повече клиенти за експресните железници, а българските електрички возят основно пенсионери, студенти, ученици, роми и всякакви социално слаби категории. В Япония и САЩ пътниците във вагоните се чувстват като в първа класа в самолет, в нашите купета е мръсно, прашно и шумно. В скоростните влакове разговорите са тихи, а обслужващият персонал - любезен, в нашите "сделани" вагони са типични три варианта случки. Няма българин, който да не е изживявал поне една от тях.

Вариант 1
"Обедно време. Пътническият влак София-Пловдив се движи със завидно ниска скорост, спира често-често и краят на пътуването не се вижда. В електричките обособени купета няма, затова от единия край на вагона до другия се чуват дружески разговори. Преди да седнеш внимателно изтриваш седалката с предвидливо подготвена салфетка. Ако нямаш - си вадиш вестник, за да седнеш. Дори пушенето да е забранено, няма гаранция, че някой се съобразява със заповедта. В тази задушевна обстановка, в която всички си стават близки, цари оживена търговия. Ромки предприемачки от близките градчета Елин Пелин, Ихтиман, Костенец, Септември въртят усърдно алъш-вериш с каквото им попадне. Банани за стотинки, портокали и грейпфрут на бройки, евтини краставици... изобщо зарзават според сезона.
Вагоните на електричките не са само място за продажба на хранителни стоки. Усилено върви търговията с ненужни битови предмети от битака и прочие тържища.
"Ютия, нова ютия!", чуваш от съседния вагон и не вярваш на ушите си. Когато едра ромка достигне и до твоя вагон, вече не вярваш и на очите си и се чудиш къде си - във влака или на Женския пазар. Колкото и да е странно, някой от съседното купе "захапва" и пита за цената.
- 5 лева, изстрелва търговката.
- Ама работи ли?
- Работи, ами как няма да работи.
- Аааа, ами откъде да знам.
- Гаранция ти давам, душа.

Каква е гаранцията не става ясно, но сделка няма. А ромката продължава в другия вагон."

Вариант 2
"Събота сутрин. Пак електричка, към която тичат закъснели пътници. Успяват да се метнат в последния вагон, точно преди машинистът да затвори автоматично вратите и се радват на късмета си. Радостта трае около 10 секунди - докато се огледат. Влакът пълен, наоколо има димна завеса, шумно е над пределно допустимите норми. Неприятно изненаданите закъснели пасажери се оказват заобиколени от кофи с охлюви. Живи. Събирани от цели ромски фамилии, за да бъдат занесени до съответните пунктове за изкупуване. Същите фамилии са заели и всички седалки във вагона. Затова за новодошлите остава около един квадратен метър - извън купетата, до вратата, между охлювите, които напъват да изпълзят от кофите в края на вагона. Така им се пада на пътниците. Друг път да идват навреме. Или да пътуват, когато е сезона на картофите. Тогава има само чували, пък и картофите не пълзят."

Вариант 3
"Карти и билети моля", подвиква учтив кондуктор. Това е и последната любезност, която може да се чуе от него. Защото половината вагон билети няма. Обясненията са: "Ей сега се качих, гоних влака и нямаше време за билет", "Аз съм за една спирка", "Немаме пари, душа". По този начин обаче се оправдават аматьорите. Професионалистите са мълчаливи и не се обясняват. Подават безмълвно една шепа жълти стотинки на кондуктура. Те доволни, той доволен."

Хайде иди пък се качи на български влак...

Страницата подготви Деси Велева

05.05.2007

 

Мнения по темата: