Ретро
Маестрото и генералът без шинел
Александър Бичев не спря да преследва мечтите си, колкото и странни да бяха те
Беше неотдавна. Можехте да го видите всеки божи ден в централния парк на столицата. По анцуг и бели маратонки вземаше своята "порция" от няколко километра. Повечето хора го подминаваха. Обикновена тренировка на бегач на дълги разстояния! Но по-наблюдателните спираха удивени от отмерените и сигурни крачки на този съвсем не в първа младост човек.
Генерал Стойчев със своя пилот Александър Бичев
Издават го, може би леко приведените рамене. Но в случая не от тежестта на годините, а от характерната стойка на всеки боксьор или колоездач. Нека уточним, това беше небезизвестният за времето Александър Бичев Ц Маестрото, както признателно го наричаха в спортните среди, навлязъл вече в деветото си десетилетие...
Какво да ви разкажа по-напред за него? Какво да отмина? Признавам, че съм затруднен. Познавам го не от вчера. Целият му живот е едно хрумване, една импровизация и непрекъснато горене. Живот авантюра? Не, живот на човек, преследващ мечтите си, колкото странни и противоречива да са. Десетки години по-късно ще възкликне: "Всички мечти в живота си осъществих. Пътувах в чужбина, бях колоездач, боксьор, автомобилист, авиатор, треньор, артист и накрая научен работник!"
![]() Ал. Бичев със своя бомбардировач. |
![]() Културистът генерал Стойчев. |
Едва завършил гимназия, 19-годишен, майка му настоява, че той трябва да поеме към Европата, за да следва медицина. Щом трябва да учи, ще учи, но това, което той иска. Установява се в Париж. И вместо медицина се записва в авиационното училище. Между другото започва да тренира колоездене при бившия световен шампион Чезаре Морети.
Всяка неделя е на пистата в "Пале де спорт", наред със световните звезди Гуера, Ди Пако, Ле Моан, Жерарден. Печели и първите си състезания. Занимава се и с автомобили. Участва в най-големите конкурси за танцмайстор на Париж. Но парите се свършват и учил-недоучил се завръща в България. За малко.
Набира сили и отново е на път. През Париж, Лондон и Берлин спира в Чехия. Тук вече завършва с отличие като първокласен пилот авиационното училище. София посреща "европееца" с цялото си многообразие. Открива боксова школа, самият той е боксьор и шампион. Продължава да върти педалите на своя френски велосипед и печели много състезания на писта и шосе. А през 1935 г. стартира в най-голямото и най-трудното шосейно състезание - Обиколката на България. Единственият е в колоната, който кара бегач със скорости. За неговата елегантност и майсторство го наричат "копринения бегач". Класира се четвърти измежду 39-те участника от цялата страна.
След това Маестрото отново се отдава на авиацията. Пилотира боен самолет бомбардировач, става инструктор и обучава млади летци. А когато започва Отечествената война през 1944 г. е личен пилот на легендарния генерал Владимир Стойчев, командващ Първа българска армия.
![]() |
Преди старта на олимпийските игри в Амстердам, 1928 г. |
Случайност или не, но се събират в екип двама духовно и физически извисени, смели и отлично подготвени воини. Генералът също е активен спортист. Борец, боксьор, колоездач, тенисист, плувец, културист. Шампион е по тези спортове на Терезианската военна академия във Виена.
После, като юнкер е доброволец и участва в трите войни в началото на миналия век, с два ордена за храброст. По-нататък завършва Генералщабната академия, става военно аташе във Франция и Англия, посланик в САЩ, участва в две олимпиади по конна езда, 30 години е президент на Българския олимпийски комитет и член на Международния олимпийски комитет.
А "Щъркелът" на Местрото и командващия армията става неуязвим за вражеската зенитна артилерия до края на войната. Дори и в онзи епичен бой. Самолетът пикира няколко пъти на метри от хитлеристките окопи. След това със сложни маневри машината се измъква, обстрелвана ожесточено. Приземява се на поляна в близост до българската щурмова бойна част.
Денят е мразовит, а командирът слиза по куртка от самолета, посрещнат с "ура" от своите войници. Всъщност генералът през целия си живот не е обличал шинел. А смелият пилот, опазил живота на командира си със самолет с 6 пробойни, получава втория си орден за храброст.
![]() |
Хиляди столичани посрещат победителите от Отечествената война |
Но вечното горене, неспокойният дух на Александър Бичев не свършва дотук. Отдава се на киноизкуството. Става артист. По-старото поколение помни полковника от германската армия с монокъл във филма "Отново в живота". Продължава творческия си път като филмов продуцент.
Превратностите на неговия живот го изправят пред стария нов път. През 50-те години се залавя с треньорската професия. Колоезденето е в кръвта му. Опитът, интелектуалната мощ на Бичев довеждат българското колоездене до връхната му точка. Появява се онова "златно съзвездие" от колоездачи, възпитаници на талантливия треньор, с което България се гордее и досега.
![]() |
1949 г. - Генералът и Маестрото преди поредната си тренировка |
Кой не помни колосите в българското колоездене Ненчо Христов, Боян Коцев, Милко Димов, Илия Кръстев, Димитър Колев, Стоян Георгиев, Димитър Бобчев! Техните победи по пътищата на Европа, Азия и Африка ги наредиха сред световния елит. Това съзвездие нарече своя треньор Маестрото, защото той всичко знаеше и можеше.
Отборът за Пробега на мира Прага-Берлин-Варшава през 1950 г. воден от генерал Стойчев. |
И в своята достолепна възраст (напуска този свят на 91 години) беше жизнен, одухотворен, с висок тонус, притежаващ невероятен хумор. Не беше монах, нито привърженик на строгия режим. Но задължително всеки ден консумираше черен хляб, кисело мляко, чеснов лук и много плодове. Пулс - винаги под 60 удара в минута и фиксирано тегло 65 кг! И естествено всяка сутрин традиционния крос в парка, топъл и студен душ.
Негова слабост бяха и езиците. Владееше перфектно френски и още други шест. Щрихи от един живот! Живот на дълголетник!
26.01.2008
Мнения по темата: