В капана на "сините елечета"

Проверяващите редовността на пътниците не бива да са агресивни и злобни, но други май не се срещат

Альона Нейкова

Почти на всеки се е случвало да попадне в капана, наречен градски транспорт. Неудовлетворението от ползването на услугите му се подхранва както от нередовността на движението и задръстванията, така и от студа и мръсотията в тролеите, автобусите и трамваите. (Столичани са привилегировани да се возят и на метро, но, както се казва, това е друга релса.)
Има и още нещо, което ни изкарва извън нерви, когато се возим в някое от споменатите вече транспортни средства - контрольорите. Дори хората, които са редовни пътници - надлежно продупчили билет или предвидливо купили карта, най-често са недоволни от превърналите се в нарицателно "сини елечета".
Възмущението ми, а предполагам и на много други хора, е предизвикано от най-различни преживелици, които са се случвали на или пред повечето от нас.
Най-напред, дори и да си редовен пътник, чувстваш се гузен пред изведнъж появяващите се от никъде (най-често това са вътрешния джоб на якето или малка дамска чанта) прословути сини елечета. Без да са ги облекли още, контрольорите ви поглеждат подозрително и процеждат през зъби: "Карти и билети!"
За тях всеки е

потенциален нередовен пътник

Може би затова те си позволяват подобно отношение. Когато обществеността си бе позволила да надигне глас срещу светкавичните засади на контрольорите, легитимиращи се с баджове, значки и елечета едва след като са се качили в превозното средство, ни обясняваха, че елементът на изненада играе важна роля в хващането на нередовните пътници. Приехме го за тяхна запазена марка и нещо като трик, с помощта на който контрольорите се опитват да изкарат повече пари - като "сгащят" по този начин повече "неподготвени" нарушители.
Добре е да се знае, че всеки контрольор, според СКГТ (Столична компания за градски транспорт) трябва да се легитимира с помощта на отличителните знаци. А те са: карта за контрол, значка и бадж, които се поставят в униформения син елек на проверяващия.
Има още нещо, което стряска пътниците: "сините елечета" се движат на групи - така изглеждат като банда разбойници, тръгнала на лов за плячка. Ако някой от "спецчастите" хване нередовен пътник, останалите от групата се втурват към същия клет човечец и с превъзходството на числеността и психологическа атака принуждават "престъпника" без билет по-бързо да си плати глобата.
Такива проверяващи са едни от най-опасните. Те не спазват никаква етика и правила. Контрольорите

прилагат свои собствени закони

Пред очите ми се опитаха да глобят възрастна жена, качила се с много багаж в автобуса на "Плиска", защото не си била извадила билета, а трябвало да го търси в чантата си. Но нетърпеливите проверяващи не й отпуснаха и една спирка време, за да си намери документа за превоз. Веднага я наобиколиха и поискаха да я глобят. Не помогна и намесата на пътниците - всеки бърза да слезе на неговата спирка и не притежава неограниченото време на контрольорите, които са готови да се возят часове наред с "нередовния" пътник, само и само да го глобят.
Бях свидетел и на друга случка, когато облечен в синьо елече млад мъж грабна 10-те талона от ръката на тийнейджърка, неуспяла своевременно да си перфорира един от тях, и... избяга. Звучи невероятно, но е факт. Всички пътници, станали свидетели на случката, бяха изумени. Възрастна жена дори направи кратък, но недвусмислен коментар: "Добре, че не й дръпна раница, та да избяга и с нея!"...
Надали този контрольор изобщо е бил легитимен. Твърди се, че всеки пожелал, може да си намери син елек. В един от форумите човек, подписващ се като "редовен пътник", пише:
"Лично зная за "контрольор", който вече поне два пъти се сдобива с елек и работи. Освен това се занимава и с кражби, за което лежа 9 месеца. Задържан бил от полицията и затова, че е нелегитимен, но нищо не са му направили. Известен е с прозвището Талибана. За съжаление не е единствен, има и други като него. ВНИМАВАЙТЕ! Тези

псевдоконтрольори са най-опасни,

тъй като нямат какво да губят".
Моят съвет е: запознайте се добре с отличителните белези на контрольорите и знаците за валидност. Не гледайте само елека. Ако сте сигурни в нелегитимността на някои, съобщете на тел. 166, без да показвате подозренията си пред "контрольора", че може и да пострадате. Едно публично оповестяване може само за момент да го подплаши, а утре или дори след час, той пак да "работи".
Пътниците, носещи обемист багаж, трябва да са наясно, че дължат билетче и за него, защото заема място. Затова може би по линии, минаващи край Централна жп гара и автогара, летище София, по-малките автогари като Юг или Овча купел, винаги има многобройни "бдителни" контрольори, носещи дори ролетка със себе си. Според правилника санкция за багаж се налага, ако чантата или сакът са по-големи от разрешените в общинската наредба размери 60 на 40 на 60 см.
Ако сте по-наблюдателни, най-вероятно сте забелязали, че в превозните средства вече функционира система, с помощта на която се следи за работното време на контрольорите и колко дълго се намират те в тролей, трамвай или автобус при проверка. Става въпрос за магнитна карта, на която се маркира ръководителят на екипа при влизане и при напускане на превозното средство. Така може да се провери дали даден контрольор, срещу когото има оплакване, е бил в определеното превозно средство в посочения ден и час. Но само си помислете, че не се е регистрирал... А дори и да му запомните номера на баджа, кога ще намерите време да се разкарвате до СКГТ и

да търсите справедливост.

Така и аз имах намерение да направя журналистическа проверка на един случай, който дълбоко ме възмути, но минаха вече 2 седмици и така и не успях да разбера, дали контрольорът е бил в правото си да постъпи по следния начин.
Около 7 ч. вечерта от спирката на Окръжна болница се качих на дългочакания рейс. Понеже бях седнала на седалката близо до шофьора, това ми позволи да видя, че контрольорът не се е регистрирал при него с магнитна или каквато и да било друга карта. Но въпросният проверяващ буквално бе хванал в капан три 13-14-годишни тийнейджърки. От задната врата на полупразния автобус контрольорът накара момичетата да се придвижат до първата врата и заповяда на водача да не я отваря. Проверяващият не обърна никакво внимание на другите пътници - той вече се бе сдобил с жертви. Почти две спирки контрольорът, (доколкото си спомням номерът на значката му е 173)

буквално се гавреше с момичетата:

държеше им много груб език, твърдеше, че ще ги вози цяла нощ в рейса докато не си платят глобата, казваше, че няма да ги пусне, защото е нещатен и работи на процент...
Когато се опитах да се застъпя за децата, които имаха карти, но за друга линия, контрольорът отправи словесни нападки и към мен. Според него щом ми е жал за момичетата, трябва да платя аз глобата вместо тях. На него просто не му пукаше, той искаше само да унижава и да вземе парите. За съжаление успя да го постигне, но не си платиха ученичките, които според мен той нямаше право да задържа, камо ли - да обижда. Намери се един възрастен прилично облечен господин, който, за да спре разправията, просто попита: "Колко е глобата за трите?", извади 21 лв. и въпреки горещите молби на девойките, подаде парите на контрольора. Господинът с парите не познаваше момичетата. На следващата спирка той слезе. Но мислите ли, че контрольорът, който най-невъзмутимо прибра парите, имаше право да го направи? Май въпросът е риторичен. Но колко такива "проверяващи" ще търпим и нищо няма да можем да направим, за да защитим децата си и родителите от несправедливото отношение?
От СКГТ твърдят, че всички проверяващи редовността на пътниците - щатни (в София те са 125) и на граждански договор- (по документи са 110 човека) печелят 70% от цената на билета за нередовен пътник , имат снимки в албуми и кратки видеоклипове, които можете да видите при разпознаване на бул. "Мария Луиза" N 84...
Когато станете свидетел на подобна история или се случи с вас самия, не отлагайте да разобличите човека, който е тръгнал да печели с писаните правила на СКГТ, но същевременно нарушава неписаните моралните правила на обществото.

08.02.2008

Мнения по темата: