Какво пише в сметката за ток
Новите фактури объркаха много хора
Как се изчисляват и какво съдържат прогнозните сметки за ток, както и защо
цената има два компонента? С такива въпрос се обаждат наши читатели. Компанията
ЧЕЗ, която държи дружествата в София, София-област и Плевен, първа у нас въведе
тримесечното засичане на електромерите, след като Държавната комисия по енергийно
и водно регулиране (ДКЕВР) го разреши в края на миналата година. Тримесечното
отчитане на електромерите се отнася за всички битови клиенти и за стопанските
клиенти с обекти с предоставена мощност под 100 КW. Указанието на ДКЕВР е прогнозната
сметка да се образува като средноаритметично от девет месеца - три от тази година
и още шест от предходната, обясниха от дружеството. След въвеждане на тримесечно
отчитане битовите клиенти ще получават само изравнителните си сметки в плик,
което е 4 пъти в годината. В тази фактура ще бъдат посочени размерите и сроковете
за плащане на месечните вноски за следващите два месеца.
Стопанските потребители, чиито електромери се отчитат веднъж на три месеца,
ще получават фактури ежемесечно - в първите два месеца за равни месечни вноски,
а за третия - за изравнителното плащане. Във всяка фактура ще бъде посочен срокът
за плащането й.
ЧЕЗ изпраща от март фактури с информация както за показанията на електромерите,
дължимите суми и сроковете за плащане, също и за сроковете на отчитане. От компанията
заявиха, че ако някой абонат има съмнения за коректността на отчитане на изконсумираната
електрическа енергия, може да сравни показанията на електромера с тези, посочени
във фактурата или фискалния бон и да поиска проверка на сметката, като се обърне
към най-близкия център за клиенти или на денонощната гореща телефонна линия
0700 10 010 от всяка точка на Западна България на цената на един градски разговор,
седем дни в седмицата.
Новоприсъединени абонати
В общите условия на "ЧЕЗ Електро" е посочен начинът за изчисляване на месечните вноски при нов потребител, като е предвидена възможност клиентът сам да планира месечните си вноски за периода до първото отчитане на електромера.
Ако не платя месечната си фактура навреме
Ако не платите дължимата от вас сума в посочения срок, започва начисляване на лихва за забава в размер на законната лихва за всеки просрочен ден и снабдяването с електрическа енергия се преустановява по реда на общите условия след изтичането на 10 дни от срока за плащане при битовите потребители и 3 дни при стопанските потребители. Ако снабдяването се преустанови и потребителят не е заплатил всички дължими суми за косумирана електрическа енергия, както и разходите за прекъсване и възобновяване на снабдяването, започва процедура по събиране на просроченото вземане по реда на действащото в България законодателство.
Защо цената има два компонента
Цената се състои от два компонента: "Цена за разпределение" и "Цена
за снабдяване". "Цената за разпределение" покрива разходите на
разпределителното предприятие за управление и поддържане на мрежата, изграждане
на нови съоръжения, диспечиране и отчитане на потреблението. "Цената за
снабдяване" покрива разходите на снабдителното предприятие - "ЧЕЗ
Електро България", за осъществяване на продажбата на елeктрическа енергия
и обслужване на клиентите.
"Цената за разпределение" се получава от разликата между старите и
новите показания на електромера за отчетния период, умножена по утвърдената
от ДКЕВР цена за разпределение в лева за кВтч без ДДС. "Цената за снабдяване"
се получава от разликата между старите и новите показания на електромера за
отчетния период, умножена по утвърдената от ДКЕВР цена за снабдяване в лева
за кВтч без ДДС.
Акцизът във фактурите
От началото на миналата година електрическата енергия като стока се облага с акциз. Акцизът се начислява само върху цената за снабдяване. Той е 1,20 лв. за мегаватчас за стопанските потребители и има нулева стойност за битовите.
Грешка при отчитане
В случай на неправилно отчитане на показанията на електромер, за което потребителят е уведомил продавача, в 7-дневен срок от получаването на уведомлението представител на продавача е длъжен да извърши проверка. Ако е допусната грешка, сметката трябва да бъде коригирана при посещение на титуляря или негов пълномощник в най-близкия център.
Възстановяване на захранването
Електрозахранването ви трябва да се възстанови най-късно до 24 часа след заплащане на такса за обикновена услуга При платена такса за експресно включване ел.захранването се възстановява до 24.00 часа на същия ден.
Връщат парите при грешка
Преди ден бе огласено, че няколко жалби вече са постъпили в Комисията за защита на потребителите и във Федерацията за защита на потребителите във връзка с новото тримесечно отчитане на тока. Клиентите на ЧЕЗ смятат, че в прогнозните сметки има допуснати грешки и са начислени по-високи стойности от реалните. Оттам жалбите се насочват към ДКЕВР. От ЧЕЗ огласиха, че ще възстановят парите на клиентите си, които са платили повече от изразходваното след въвеждането на тримесечното отчитане на тока. Според говорителя на дружеството Ясен Гуев драстични разлики могат да се получат, само ако абонатът е нов на съответния адрес. Всеки, който смята, че сумата е по-висока от нормалното му месечно потребление, трябва да отиде в някой от центровете за обслужване на клиенти на дружеството и да заяви сума, каквато смята за нормална. По думите на Гуев има достатъчен срок, преди да започне да тече самият срок за плащане, потребителите да заявят това и да променят тази месечна вноска.
Сметките за ток скачат с една пета
Семейство, което досега е плащало 100 лева за ток, след 1 юли ще има сметка от 120 лв., прогнозира преди ден заместник-председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) доц. Валентин Кирчев. В понеделник регулаторната комисия огласи, че ще позволи от 1 юли токът за битовите потребители да поскъпне средно с 18 на сто, а на парното - с 14 на сто. Той отрече твърденията, че при планираното увеличение няма да бъдат подсигурени средства за поддръжка на мрежата и това ще постави под риск доставките идната зима. Минималните разходи за ремонти и належащи дейности са калкулирани в новите цени, но ако трябваше да удовлетворим предложенията на всички по веригата - мините, НЕК, електроразпределителните дружества и топлофикациите, токът и парното трябваше да поскъпнат "чудовищно", каза Кирчев. Според него високите цени не са в интерес и на самите компании, защото събираемостта на сметките ще падне рязко.
Разрешава ли ЕС да плащаме по прогноза?
Наскоро стана известно от шефа на Федерацията на потребителите Павел Кърлев, че има опасност Европа да ни санкционира заради плащането на сметките за ток и парно на база, защото България нарушава европейска директива, като позволява да се фактурират сметки за ток на база на прогнозно, а не на реално потребление. Срокът за въвеждане е изтекъл на 17 май. Според евродирективата от 2006 г. до тази дата страната ни е трябвало да задължи със закон топлинните и енергийните компании да фактурират само реално потребената енергия от абонатите, а не прогнозираната на някаква статистическа база. В самите сметки, фактури на топлофикация, е записано "прогнозен дял". Там е казано, черно на бяло, че сметката ви се пресмята по някакви прогнозни дялове. И едно от електроразпределителните дружества вече пусна прогнозни сметки. "Компаниите, които ни осигуряват ток и парно, обикновено пестят пари за заплати на инкасатори, като не отчитат потреблението всеки месец, а на избран от тях период от време. Но дори и да не се плаща месец за месец, сметката пак трябва да е реална, а не предполагаема", заяви Кърлев. Абонатите биха могли да подпишат индивидуален договор, че ще плащат например на 4-тия месец, но пак ще бъде въз основа на това, което е потребено, а не дружеството да решава вместо тях. Засега вероятно ще се отървем от санкция, но на всяка една от страните членки се дава срок, в който да въведе законово изискването от евродирективата. След което страната получава гратисен период и едва когато той изтече, Европейската комисия ще пристъпи към определянето на санкции.
05.06.2008
Мнения по темата: