Това - да, това - не

Ако Константин Велики види днешна София...

...той посрамен ще се откаже от думите си, изречени преди 17 века, че градът е най-удобният за живеене в Римската империя

Арх. Любомир Панчев

Скоро задръстванията ще парализират града

Снимки Юрий Стоянов

Господ се е погрижил София да има чудесна природа и е възложил на нас, архитектите, така да стопанисваме града, че той да очарова и жители, и гости. В сегашния разкошен сезон на цветя и слънце навсякъде пъплят весели деца, влюбени ученици, майки и бащи, а философстващи старци посръбват бира. Но тази идилия е връхлетяна изведнъж от тенекиено цунами - 250 000 автомобила (няма грешка), всеки ден се стоварват само на "Орлов мост"! Точно там, където софиянци трябва да минат за любимата им Борисова градина, като вървят по бул. "Руски".


Най-красивите площади на София са превърнати в паркинги, за което писа и ДУМА през януари миналата година. Но файда - никаква: снимката вляво е от 16.I.2007 г., до нея - от 17.VI.2008 г.

Защо се получава такова безумие? Нали новият градоустройствен план предвижда през идващите 25 години София да става все по-красива, а се оказва, че се живее все по-лошо. Даже Петър Диков, настоящ главен архитект, умен мъж, когато започваше своята работа, смяташе, че няма да има проблеми, защото ще е достатъчно да погледне новия план и да види там необходимия отговор на всеки труден въпрос.
Но там нямаше отговори на най-важните въпроси:

- Как да премахнем задръстванията и хаоса в градското движение?

- Как да се освободим от боклуците?

- Как софиянци да се зарадват на течащите през града води на река Искър, след като трасето на вече регулирания, отчужден и частично прокопан в терена канал, беше ликвидирано с новия план, включително и зелените, и спортните терени наоколо?

- Как зелената яка под Витоша да пренася свежия планински въздух към града, когато вместо нея се настаниха плътно квартали с неограничена етажност и с техните фекални проблеми?

- Как изгубените 33 на сто от всички зелени площи на София ще бъдат заместени от умозрителните "тематични" паркове, разпръснати извън града?

- Как София ще стане най-зеленият град на Европа?

Разбира се, има още много проблеми, но те започнаха от дребния въпрос за правата на частната собственост в града.
В един глас кметът Софиянски и тогавашният главен архитект Янев обявиха, че всеки собственик на парцел може да строи върху своята земя и да оформя образа на града като последна инстанция. За градостроителите остана да се занимават само с улиците, тоест твърдата общинска собственост. На практика градоустройството в София беше закрито, след като генералният план бе поверен за 15 години на един чиновник - пътен инженер, и прокаран с напъни през Народното събрание.
Кръв ми капе от сърцето, като гледам как мъчат по телевизията главния архитект с куп въпроси, които трябваше да бъдат решени в генералния план. Той ми изглежда така самотен.
Несъмнено началниците от общината си дават сметка, че хаосът и задръстванията няма да изчезнат, без да се обуздае чаровникът-автомобил. И те помагат с предложения: "Синя зона", превръщане на бул. "Витоша" и бул. "Граф Игнатиев" в пешеходни зони." Но защо към тези откъслечни и все пак полезни ходове се прибавят контрадействия, насочени срещу масовото използване на обществения транспорт (шоково увеличаване на цените на билетите с 40%)?
Градостроителите знаят добре, че уличната площ поне в Стария град не се е повишила от 100 години, докато автомобилите са се умножили по 1000. Те знаят още, че автомобилът, за да транспортира един човек през деня, условно изчислено има нужда от 100 квадратни метра, докато за един човек в трамвая стигат 1-2 квадратни метра. Разликата е 50 пъти!
Знаят, че трябва да се залага на обществения транспорт и че следва да попритиснат коварния приятел - автомобила.
Вече 15 години се надяваме, че кмет и главен архитект ще разберат - на община София са нужни не случайни, непрофесионални хрумвания, а градоустройствен план за Стария град, който да съчетае разубедителни и забранителни мерки и който да реши не само движението в тази най-невралгична част на София, но също да реши екопроблемите, спокойните условия за живот и представителния характер на една нова европейска столица.
Този план трябва да изтъкне максимално ясно връзката на града с Витоша, историята, археологията, минералните извори и други индивидуални особености.
Този план трябва да се изработи за 4-5 месеца и да разсече гордиевия възел от проблеми, започвайки от Стария град. Той не бива да попадне в чиновнически ръце, които да го разтягат във времето с цел трупане на хонорари и трудов стаж. Може да бъде резултатен само в условията на открито, напрегнато конкурсно, професионално усилие на най-опитните, мотивирани и добре познаващи града архитекти.
Планът следва да бъде оценен и журиран от независими европейски капацитети и в никакъв случай да не попада в мрежата на балканските мурафети, така характерни в последно време.
Преди 17 века знаменитият римски император Константин Велики (306-337) провъзгласява Сердика за най-удобния за живеене град в Римската империя. Как стана така, че само за 17 години преход София се превърна в европейската столица с най-ниско качество на живот, както бе обявено преди броени дни?

05.07.2008

Мнения по темата: