КОНСТРУКТОРИ

Комбинирай, свържи, създай!

Какви са плановете и творческата философия на Огнян Божилов, който спечели международен конкурс на "Ситроен"

Невена Картулева

Понякога открития, впечатляващи изобретения, ефектни разработки се правят от хора, които професионално са твърде далече от областта на своето голямо постижение. Последният такъв пример е с българина Огнян Божилов, той спечелва конкурса на "Ситроен" - C-Design - Combine, Connect, Create (C дизайн - комбинирай, свържи, създай). Родният победител изненадва журито с визията и функционалността на своята шейна, съставена от задната седалка на автомобила C4 Picasso, волана на С3, страничните горни колони на C3 Pluriel и спойлера на C4 Coupe.
Задачата, поставена на дизайнерите, е да създадат триизмерен образ на продукт от всекидневието, използвайки предварително определени части от механиката и каросерията на автомобилите в 3D формат. Журито е засипано с какви ли не предложения: телефон, изработен от дръжка за врата; стълбище, конструирано от задни спойлери; седалка, направена от капака на градската кола C1; велосипеди; бижута; ключодържатели и др.
Едва по време на награждаването става ясно, че Огнян всъщност е победителят.
- Много се изненадах, беше една зала, пълна с хора и изведнъж чух името си - всички започнаха да ръкопляскат... камери, фотоапарати - беше хубаво - споделя талантливият дизайнер за ДУМА.
Наградата от 10 хиляди евро му е връчена лично от шефа на дизайнерския отдел на "Ситроен" Жан Пиер Плуе. Сега шейната е изложена на международното изложение за мебели в "Пирели тауър", а от "Ситроен" обмислят идеята дори да я пуснат в серийно производство, заради стабилната й конструкция, ефектния дизайн и реалната й приложимост.

Огнян Божилов е на 21 години, от Пазарджик. Студент е III курс в специалността индустриално инженерство с преподаване на английски език в Техническия университет в София, като преди това е завършил Математическата гимназия в родния си град. Той нито е изучавал дизайн, нито се е занимавал преди с него и въпреки това е победител в предизвикателството "C дизайн - комбинирай, свържи, създай" на големия френски автомобилен концерн.

- Взе ли вече наградата?
- Да.
- И как ще използваш парите?
- Смятам, че най-разумно е да ги инвестирам в образованието си.
- Разкажи с какво те провокира мотото на конкурса "C дизайн - комбинирай, свържи, създай"?
- Намирам го за много практично, защото чрез комбиниране и свързване на отделни автомобилни части е възможно да се създадат полезни предмети. Вместо остарелите и вече неизползваеми автомобили да се изхвърлят, те биха могли да се използват повторно - от един предмет да се конструира друг - коренно различен. В някаква степен цялата работа напомня на рециклирането и мисля, че има бъдеще в това човешките изобретения да се използват максимално, докрай, по всеки възможен начин.
- Как започна да се занимаваш с дизайн?

Друга идея на победителя за външния облик на спортен автомобил

- Винаги са ми били интересни техническите разработки, все съм се опитвал да сглобявам нещо, но не съм учил рисуване или дизайн. Занимавах се с математика, имах намерение да кандидатствам в Художествената академия, но не опитах, защото не бях достатъчно подготвен. Заниманията ми са съвсем любителски.
- Участвал ли си в други конкурси?
- Да, в конкурса на "Пежо" за автомобил на бъдещето миналата година. Може би ще се включа отново в следващото издание.

Триизмерен модел на спортна кола, направен от Огнян

- Към какъв тип дизайн е насочен интересът ти?
- Главно автомобилният - външната част, купето на автомобила. Там има много норми - трябва да се съобразят аеродинамиката, механиката. Аз обаче не го правя, това са само любителски идеи. Харесвам спортни коли и залагам на практичността в тях, всички, които съм правил, са двуместни. Представял съм 3-4 от автомобилите ми в интернет сайтове за творческа работа и коментарите бяха доста положителни.
- Надяваш се да пробиеш в тази област?

Шейната на нашето момче

- Занимавал съм се малко с интериорен дизайн, полупрофесионално. Правил съм триизмерни проекти за предаването "Мисия моят дом" по Нова телевизия. Интериорният дизайн вече има приложение в България. Имал съм предложения да се занимавам с уеб-дизайн, но на мен не ми е интересно. Автомобилният обаче ми харесва най-много, въпреки че не съм сигурен какво е бъдещето му у нас.
- Имаш ли намерение да опиташ в чужбина?
- Мисля да изкарам магистратура извън страната, но има време - сега ще завърша бакалаварската степен тук.
- Какво научи за другите участници?
- Те бяха от доста страни. Запознах се с момчето, класирано на трето място, което учи дизайн в Рим. Това всъщност не е негов самостоятелен проект, а разработка на университета, в която участва като ръководител преподавател и още няколко души.
- Как конкурентите възприеха твоята шейна?
- Всички много харесаха моя проект, много бяха учудени, че не съм професионалист, а всичко съм направил сам, и то за толкова кратък период.
- Защо реши да конструираш точно шейна?
- Отначало имах няколко идеи, дори не знаех на коя да се спра, но шейна ми се стори най-интересно, а и с частите, които бяха дадени в сайта, най-лесно можеше да се сглоби, пък и е един вид превозно средство. Другите варианти бяха часовник, наргиле и каса (сейф). Не съм имал трудности, докато правех проекта, най-голямото препятствие беше да избера коя точно от идеите си да реализирам.
- С какво се наложи твоят проект?
- Използвал съм най-много части. Повечето са сложили по една-две, а аз - спойлер, колони от тавана, волан и седалка.

Достойнствата на следващите в класацията

На второ място е класиран Роланд Кауфман от Австрия, който е направил улична шахта от джанта, а на трето - Страмачони Валеро от Италия с проекта си за преградна стена за офис от прозорци на различни модели "Ситроен".
Проектите от първата десетка са изградени в реални размери и изложени в сградата "Пирели тауър" в Милано.

05.07.2008

Мнения по темата: