Таланти и поклонници

Автомобилът "Румен" - творение на българския гений

Знаменитият изобретател инж. Р. Антонов години наред работи като луд и сам се бори с гигантски компании с милиардни бюджети и хиляди специалисти, но побеждава

Инж. Кирил МОМЧИЛОВ

Не е за вярване, ала е факт, че българският инженер Румен Антонов произвежда от една година автомобили във Франция. И то не какви да е, а екзотични малки спортни автомобили "Румен". При това не може да задоволи търсенето им. Поръчките от цял свят са в пъти повече от произведените бройки! Казват, че за подобни уникални возила си струва да се чака повече време от нормалното. А знаят ли нетърпеливците колко усилия, каква воля и какво търпение влага българинът, докато осъществи мечтата си?

От детските си години Румен Антонов се влюбва в ретро-красавиците, които вижда най-напред по площад "Славейков" в София - мечтаната лека кола "Бугати Атлантик" и до днес не се изпарява от въображението му. Преди двадесет години, когато изобретателят живее, учи и работи в София, успява в Института за изобретения и рационализации (ИНРА), да патентова основните си открития в областта на автомобилната техника - принципно нови автомобилен двигател и автоматична предавателна кутия, ала не му е съдено да ги реализира в България. Експериментира и нов вид медикамент за лечение на мъртвите тъкани в организма, който е тема за друг материал.

В Париж, където се жени за французойката Едит, през 1991 г. основава технологична компания Antonov Automotive Technologies Grup за разработване и внедряване на автоматичната предавателна кутия "Антонов". Четири години по-късно на Лондонската стокова борса регистрира холдингова компания "Антонов" - централата й е в Манчестер, а търговското бюро - в Ротердам, Холандия. Създава и център за изследване и развитие в Париж, в близост до летище "Шарл дьо Гол", където използва една от пистите за тестване на нови конструкции предавателни кутии.
Холдингът му продава лицензии за производство на автоматични предавателни кутии. През 2002 г. фирмата "Хонда" купува лиценз за производството на 6-степенната предавателна кутия "Антонов" за вграждане в моделите на автомобилите си. Кутията е патентована в 2000 г. и е наследница на 4-степенната, серийно монтирана в коли на редица фирми "Сузуки Марути", "Тойота", "Фиат", "Дженерал мотърс" и др. Смяната на предавките с нея става автоматично, вследствие на центробежните сили, натрупани от повишаването на скоростта на движението, а не както е при конвенционалните автоматични трансмисии чрез сложен електрохидравличен механизъм.
Новата 6-степенна предавателна кутия, вградена на лека кола "Опел Корса" като заместител на комбинираната трансмисия на немската марка "Изитроник", показа при изпитанията ред предимства. Работи като пълен автоматик или с превключване чрез леко побутване на лоста напред - за възходящи предавки, назад - за низходящи, на полуавтоматичен режим; има стандартните функции: Р - паркинг, R - движение назад, N - неутрална, D - драйв, за движение напред. С нея корсата е пъргава, смяната на скоростите не се усеща, не губи обороти, а набира бързо скорост. Оригиналната предавателна кутия реагира мигновено и точно, мощността на двигателя се мени в зависимост от натоварването. Ако забравите да смените скоростта, кутията превключва сама!
С кои параметри впечатляват кутиите на инж. Антонов, сравнени с конвенционалните автоматични предавателни кутии? Малка маса - 45 кг, дължина - 25 см, ненадминати динамични показатели, ниски цени, минимално потребление на енергия и др.
Преди десет години изобретателят създава компанията "Четири такта" за направа на автомобил за лично ползване. И го измайсторява. Наши екскурзианти разказват, че са виждали личния му автомобил "Румен" пред известните френски интелектуални кафенета по булевард "Сен Жермен де пре". Любопитството на българите било голямо - едни от радост, други от завист.
- Още като започнах да работя за автомобилната индустрия - споделя през м.г. по Радио България инж. Антонов - бях казал на сътрудниците си, че един ден ще построя автомобила на моите мечти. И когато наистина изготвих прототипа, той се посрещна с толкова голям интерес, че се оставих да ме убедят да го покажа на някое от специализираните изложения.
На световния автомобилен салон в изложбения комплекс Paris Expo през 2002 г. посетителите виждат макета на "дизайнерския" автомобил. През 2005 г. първият прототип е изложен не само в Париж, но и на автосалона във Франкфурт. Оттогава изобретателят търси производител за своето бижу. Излишно е да разказваме за "ходенето по мъките", но не можем да премълчим желанието на Румен Антонов в България да се организира производството на леката кола.
Как ли се е родила тази малка чаровница, която виждаме на снимката?
- Тя е плод на спонтанно търсене, продължило повече от две десетилетия. Автомобилът придоби окончателния си вид едва когато дойдох във Франция. Конструиран е изцяло от мен до последния детайл и, разбира се, от талантливи хора, които ми помагат.
Изобретателят смята най-напред да постави в предната част на купето двигател от "Хонда". После експериментира с двигател "Смарт" в задната част на автомобила. Ала неблагополучията на производителя на "Смарт" го отклонява от това му намерение. Обединението на "Пежо", "Ситроен" и "Тойота" и техните малки автомобили "Ситроен С1", "Пежо 107" и "Тойота Айго" го подтикват да преработи проекта си за двигателя на "Тойота" (вграждан в минимоделите) и други техни основни компоненти.
- Не исках да правя компромис с техническите качества на автомобила, заради естетските ми търсения. - заявява изобретателят по време на Парижкия салон през 2006 г.
Първите изпитания на пътя са през 2007 г., а първите продадени автомобили - 2008-а. Така се ражда малката чаровница в стил ретро.
Плод на последните достижения в автомобилостронето, двуместният ретро-футуристичен автомобил "Румен" е с пространствена метална носеща рамка. Върху нея са монтирани панели от стъклопласти. Каросерията е здрава, но изключително лека. Интериорът също е издържан в ретро стил - основните материали са червена кожа, хром и дърво. Погледнато отзад, купето й напомня най-здравата природна форма, тази на яйцето. Механиката за окачването отзад е взета от "Рено 206", а отпред - някои елементи от "Ситроен". Двигателят (с работен обем 700 куб. см, максимална мощност - 54 к.с.) и предавателната кутия са мотоциклетни - от "Хонда". Дължина на колата - 3,5 м, маса - 400 кг, скорост - до 160 км/час. Тези параметри са като на произвежданите в България през 60-те години "Булгар Алпин А110" и "Рено Алпин А110". На фирмата на изобретателя "Four stroke" конкуренти днес са малките британски компании "АС Cobra", "Morgan" и други.
Всички операции по окончателното сглобяване на новия автомобил "Румен" са "артистично" ръчно изпълнявани. Ще ни се да подчертаем още, че след успешното тестване на двигателя и предавателната кутия изобретателят ще ги вгражда в автомобила си, за да можем да кажем, че "Румен" е плод на българския гений.
В едно изявление за нашите медии инж. Антонов се определя за "щастлив човек", който е имал безумния шанс да реализира проектите си:
- Аз съм благодарен на българския си характер, на неимоверната си воля и устойчивост. На тях дължа това, което съм. Защото не ми е било лесно. Аз съм работил като луд. Борил съм се сам срещу огромни отбори с милиарден бюджет и хиляди инженери. И съм успял да накарам противника да признае, че моят продукт е по-добър и да иска да го купи.

Защо великото изглежда просто

Четирите такта на принципно новия бензинов двигател "Антонов":
За разлика от известните ни двигатели с вътрешно горене той е с опростено устройство - без клапани, цилиндрите му се въртят по специален начин в сферични гнезда, като отварят и затварят отворите за газовете. В основата на новия двигател са два колянови вала, които се въртят един спрямо друг в обратна посока. Така се образува горивна камера, в която протичат познатите ни 4 такта за едно завъртане на предавателния вал: всмукване, компресиране, запалване и изпускане.
Изменението на обема на горивната камера се постига чрез системата от деформируеми паралелограми. На практика то се реализира чрез две бутала, свързани към задвижващи валове, като горивната камера е разположена в средата на образуващия се паралелограм.
При едно пълно завъртане на валовете - 360 градуса, обемът на горивната камера преминава два пъти през своя минимум и съответно два пъти през максимума си. Четири такта за едно завъртане на предавателния вал!
Кой беше казал, че всичко гениално ни изглежда просто?! Новият двигател "Антонов" е по-компактен, износването на частите му - минимално, а цената - ниска!

10.01.2009

Мнения по темата: