Медии

Връстници на прехода - за телевизията

Тя трябва да отразява действителността безпристрастно, да изпраща ценностни послания, да бъде власт, уповаваща се на знанието и на професионализма

Доц. д-р Лиляна Андреева

Не е за вярване. Почти половин век мина от онзи януарски ден на 1961 г., когато смутена, но и решена за професионална промяна, крачех към улица "Алабин" 29, където се помещаваше част от новообразуваната Българска телевизия. Някои от създателите й вече не са между живите. Други - почитани или забравени, са доволни, че свързаха най-красивото си време - младостта, с първите практически уроци по телевизия.
Образната медиа у нас носи белезите на сложни превратности в почтената си възраст. Имаше опиянение, вяра и страст, имаше и неопитност, и догматизъм, но и набиращо се с новите поколения прозрение за идващото време.
Много неща се промениха. Телевизията в България се "размножи", появи се интернет. Многогласие и разнообразие населяват ефирното пространство днес.

Имам шанса в битността си на преподавател по телевизионна журналистика да общувам с млади хора, връстници на демократичните промени. Покрай теоретичните теми в конспекта за изпита добавям и "по-свободни" въпроси: напр. "Какво е мнението ви за съвременната телевизия?" Отговори на тази своеобразна анкета с т.нар. деца на прехода групирах в няколко теми.

Плюсове и минуси

Противоречиви са съвременните процеси в телевизионната журналистика. Навлязоха нови жанрове и стилове. Усеща се свободата на словото. Благодарение на частните телевизии се засили конкуренцията. А това предизвиква появата на по-качествени предавания.
*
Хубаво е, че се появиха нови формати - ток шоу и риалити. Хората се разтоварват, има обратна връзка, съпричастни са с проблемите на другите.
*
На път са риалити форматите да досадят. Бързо се забравят героите им, славата им се стопява...
*
Не се обяснява генезисът на социалните конфликти, а само се съобщава за тях. Насажда се незаинтересованост от актуалните събития в държавата. Това снижава не само нивото на информираност, но и на интелигентност.
*
Развлекателното се налага. Дори новинарските емисии го търсят в пикантни новини и начин на водене. Търси се скандалът. Лошо няма, но започват да ни занимават с евтини, пошли събития.
*
Телевизията е освободена и истинска, не така скована и официозна, както в миналото. Все повече предавания се изграждат на принципа на колажа - много теми, бомба от цветове, картини, звезди...
*
Налице е манипулативност в някои предавания, с цел осъществяване на икономически и политически поръчки.
*
Има застой в публицистиката. Смята се, че тя вече няма място. Но това не е вярно. Просто зрителите получават медиен продукт и при липса на друго - гледат. Какво? Програмната схема се контролира от рекламите.
*
Радостно е все пак, че се запазва разследващата журналистика. Макар и да съществуват граници на свободата - разбирай заплащания, съдебни преследвания, страх от наказателни акции при разкриване на престъпления...
*
Телевизията се развива с бързи темпове. С много по-професионална техника, с по-бърз достъп до източници. Има модерни студии, чужди продукции. Говори се по теми, които дълго време са били табу...

Журналистът на новото време

Има водещи, които притежават майсторство да извличат информация от събеседниците. Излъчват спокойствие, хладнокръвие, интелигентност. Личи, че се готвят сериозно. Самочувствието на съвременния журналист е високо. Понякога демонстрира убедително авторитета на четвъртата власт.
*
Смятам, че някои журналисти са силно зависими от политици и институции на властта.
*
Някои телевизионни журналисти се държат грубо, не са обективни, позволяват си да налагат свое мнение. Но за голямо съжаление те привличат зрители, на които е интересна агресията.
*
Класическата журналистика е все по-силно конкурирана от свободно сърфиращите в интернет самоуки журналисти.
*
Куцо, кьораво и сакато става днес водещ. Неинформираност, неадекватност, неспособност за общуване със събеседника. Ниска обща и езикова култура. Но има, за радост, и изключения.
*
Репортерите и кореспондентите в страната се справят добре.
*
Все по-често водещи стават манекени, спортисти, риалити герои, фолк звезди... Затова и стойностни журналисти остават на заден план.
*
Новият тип журналист е атрактивен, често предизвиква шум с личността си. За съжаление смята за достойнство да бъде нахален, да бъде герой на жълтата преса.
*
Дълбоките обществени промени засегнаха и журналистическата професия в телевизията. Опитът от последните 20 години би трябвало да се осмисли - и с доброто, и с недостатъците в подготовката, самочувствието, качествата на телевизионния журналист. Много е различно днешното време. Различна е и професията на човека на екрана.

Какви ценности формира съвременната телевизия?

Заради рейтинг и добри печалби на продуцентите ценностните послания минаха на заден план. Рейтинг не се постига с предавания за православие и култура.
*
Посланията са: пошлост, насилие. Представите за нормално и ненормално се смесиха.
*
Има предавания за историческата съдба на българския народ, някои познавателни рубрики, портрети на духовни личности. Това става обикновено в държавната телевизия. Но то се губи в морето от безкраен хедонизъм и пристрастеност към материалното. Проблем на днешното време е опростачването на част от зрителите под влияние на телевизията.
*
Надявам се повече изникнали от нищото медийни "звезди" да останат в историята, както и известните само с пошлостта си предавания.
*
Трябва да стигнем до корените на моралните дефицити, за да ги разрешим.
*
Това пренасищане със скандали започна да изморява зрителя. Той вече има нужда от по-спокойни предавания, за да се лекува от стреса.
*
Формират се ценности на цяло поколение. Изпипани, на моменти незабележими са начините на манипулация. Телевизията предопределя до голяма степен стила на живот, тя контролира общественото мнение. Тя развращава, когато е ръководена само от стремеж към материалното.
*
Какво всъщност липсва на съвременната телевизия? Отговорът е прост - морал, култура. Разбира се, това не важи за всички предавания. Но тенденцията звучи обезпокояващо.

Ще убие ли интернет телевизията?

Истински убиец на традиционните медии е интернет. Моментното появяване на новините, лесният достъп до безкрайното пространство дава предимство на интернет. Той надмина по реклами радиото. Тиражите на вестниците падат. А телевизиите са принудени да пускат свои предавания във виртуалното пространство. До няколко години интернет ще погуби традиционните медии.
*
Телевизията не е застрашена от интернет. А напротив - разширява обхвата си чрез него. Всеки зрител с достъп до интернет може сам да избере и нареди телевизионната си програма...
*
Пред телевизията има въпрос - какво трябва да промени, за да оцелее в епохата на интернет и забързаното ни всекидневие? Възможно ли е телевизиите да работят в бъдеще не предимно за рекламодателите, а за зрителите, които са най-важни?
*
Очаквам телевизиите да се усъвършенстват в условията на високи технологии, да стигнат до момента, когато ще отразяват действителността безпристрастно, ще изпращат ценностни послания, действително ще бъдат власт, уповаваща се на знанието и на професионализма.

* * *
Така разсъждават в своите писмени изпити мои студенти - връстници на демократичните промени. Справедливи, критични, умни, модерни, технологично грамотни, отговорни за бъдещето - те ще напишат новата история на телевизията в България.

(Из подготвената за печат книга "Изгревът на светлив образ")

17.04.2009

Мнения по темата: