Имотни изнудвачи спъват инфраструктурните проекти

Законодателни промени ще спрат рекета с имоти за отчуждаване, предупреди Плугчиева

Частни лица буквално рекетират държавата с имотите по трасето на важни инфраструктурни проекти, алармира вицепремиерът Меглена Плугчиева след работната среща с представители на управляващите органи и експерти по програмите на ЕС. От Национална агенция "Пътна инфраструктура" са се оплакали на вицепремиера, че някои от имотите около трасетата на проектите се закупуват предварително с цел новите собственици да търсят високо обезщетение след това. Те вдигат цените и ако не останат удовлетворени - съдят държавата, обясни Плугчиева. Тя коментира, че е недопустимо нещо подобно да спъва работата по големите инфраструктурни проекти и акцентира върху законодателните пропуски, които трябва да бъдат запълнени.
Необходими са законодателни промени, за да се преустанови изнудването на държавата с имоти, които се намират върху територията на големи, ключови инфраструктурни проекти, и които подлежат на отчуждаване, категорична е вицепремиерът Меглена Плугчиева. Изключително възмутена съм от това частни лица да пресират, изнудват и рекетират държавата с имотите по трасетата на инфраструктурните проекти, заяви тя. Допуска се дори, че има предварително закупени такива терени, за да може собствениците да бъдат обезщетени на по-висока цена. Когато има претенции от собствениците на имотите, изпълнението се забавя и се оскъпява много, коментира вицепремиерът. За пример тя даде автомагистрала "Люлин", където преди няколко дни е приключила последната отчуждителна процедура, а този процес е започнал през 2002 г.
Оперативните програми работят изключително добре, 4 от оценките за съответствие са готови и отиват в Брюксел, а другите 3 - на МРРБ, на МОСВ и по програма "Човешки ресурси", трябва до края седмицата да бъдат подготвени, каза Плугчиева. Ключов въпрос по думите й е възложеното на министъра на финансите разработване на специален финансов механизъм, за да има достъп до 700 млн. евро от кредитното споразумение с ЕИБ и да могат да се подпомогнат оперативните програми, и по-точно бенефициентите, на които им трябват свежи пари, за да стартират проектите си.
По САПАРД върви разплащането на добросъвестните проекти и това се усеща от хората, заяви Плугчиева. По ИСПА във водния сектор и в транспорта има все още няколко рискови проекта, въпреки скокообразното развитие в последната година, добави тя. Сред тревожните проекти е забавянето на Дунав мост, колектора на пречиствателната станция в Русе, водния цикъл на София заради отчуждителните процедури. Разпоредено е да има персонално отговарящ по всеки един проект и постоянен контрол, добави вицепремиерът.

27.06.2009

Мнения по темата: