Имотни изнудвачи спъват инфраструктурните проекти
Законодателни промени ще спрат рекета с имоти за отчуждаване, предупреди Плугчиева
Частни лица буквално рекетират държавата с имотите по трасето на важни инфраструктурни
проекти, алармира вицепремиерът Меглена Плугчиева след работната среща с представители
на управляващите органи и експерти по програмите на ЕС. От Национална агенция
"Пътна инфраструктура" са се оплакали на вицепремиера, че някои от
имотите около трасетата на проектите се закупуват предварително с цел новите
собственици да търсят високо обезщетение след това. Те вдигат цените и ако не
останат удовлетворени - съдят държавата, обясни Плугчиева. Тя коментира, че
е недопустимо нещо подобно да спъва работата по големите инфраструктурни проекти
и акцентира върху законодателните пропуски, които трябва да бъдат запълнени.
Необходими са законодателни промени, за да се преустанови изнудването на държавата
с имоти, които се намират върху територията на големи, ключови инфраструктурни
проекти, и които подлежат на отчуждаване, категорична е вицепремиерът Меглена
Плугчиева. Изключително възмутена съм от това частни лица да пресират, изнудват
и рекетират държавата с имотите по трасетата на инфраструктурните проекти, заяви
тя. Допуска се дори, че има предварително закупени такива терени, за да може
собствениците да бъдат обезщетени на по-висока цена. Когато има претенции от
собствениците на имотите, изпълнението се забавя и се оскъпява много, коментира
вицепремиерът. За пример тя даде автомагистрала "Люлин", където преди
няколко дни е приключила последната отчуждителна процедура, а този процес е
започнал през 2002 г.
Оперативните програми работят изключително добре, 4 от оценките за съответствие
са готови и отиват в Брюксел, а другите 3 - на МРРБ, на МОСВ и по програма "Човешки
ресурси", трябва до края седмицата да бъдат подготвени, каза Плугчиева.
Ключов въпрос по думите й е възложеното на министъра на финансите разработване
на специален финансов механизъм, за да има достъп до 700 млн. евро от кредитното
споразумение с ЕИБ и да могат да се подпомогнат оперативните програми, и по-точно
бенефициентите, на които им трябват свежи пари, за да стартират проектите си.
По САПАРД върви разплащането на добросъвестните проекти и това се усеща от хората,
заяви Плугчиева. По ИСПА във водния сектор и в транспорта има все още няколко
рискови проекта, въпреки скокообразното развитие в последната година, добави
тя. Сред тревожните проекти е забавянето на Дунав мост, колектора на пречиствателната
станция в Русе, водния цикъл на София заради отчуждителните процедури. Разпоредено
е да има персонално отговарящ по всеки един проект и постоянен контрол, добави
вицепремиерът.
27.06.2009
Мнения по темата: