182 сигнала за насилие над деца подадени за първите 3 месеца
Над 7000 са обажданията на Националната телефонна линия на ДАЗД
/ брой: 75
182 сигнала за насилие над деца са подадени за първите 3 месеца на годината. Проведените консултации са 2249. От януари до март 2023 г. обажданията на Националната телефонна линия1 на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) са 7068. Запазва се тенденцията децата да търсят помощ най-вече заради проблеми в общуването и взаимоотношенията, както с връстниците си, така и с възрастните, съобщиха вчера от агенцията.
В едно от обажданията момиче споделя, че се чувства самотна. По думите й след физическа разправа между нея и други момичета, приятелите й са намалели. Търси съвет как да спечели уважението на връстниците си и да върне доверието си към тях. В процеса на разговора консултантите снижават безпокойствието на детето. Насочват темата към нуждата да уважаваш другите, тяхното мнение и да се търси разрешаване на проблемите без конфликти, но отстоявайки и своята позиция. В края на разговора детето споделя, че се чувства по-добре и ще потърси връзка с приятелите си, а ако има нужда да сподели, отново ще се обади на консултантите.
В друг случай момче търси подкрепа как да съобщи на родителите си, че е участвало в сбиване. Детето е посъветвано винаги да споделя всичко с родителите си, за да получи подкрепа и да бъде защитено.
Девойка споделя, че напоследък се чувства изолирана и неразбрана от приятелите си и съучениците си. По време на разговора става ясно, че тя се тревожи за бъдещето си, за бъдещите отговорности, дали ще успее да се справи с живота и да се реализира успешно в професионален и личен план. Тези страхове били далече от нейните връстници и тя се чувства още по-потисната от това.
"Една голяма част от детските обаждания на тел. 116 111 показват необходимостта на децата да споделят, да бъдат изслушани. Първият съвет към тях е винаги да потърсят за разговор родителите и близките си, но ако се притесняват или се нуждаят на момента да поговорят с възрастен, то консултантите са насреща", казва д-р Теодора Иванова, председател на ДАЗД.
Всяко дете, което търси подкрепа и иска да бъде изслушано, може да се обади денонощно на Националната телефонната линия. Всеки, който е загрижен за дете или е свидетел, че то е в риск, може да се свърже с линията. Това е най-бързата възможност за подаване на сигнал за малчуган в опасност, тъй като има изградена връзка с Националната система 112, отделите за "Закрила на детето" в цялата страна, РУ на МВР, РУО към МОН и др.