27 Юни 2022понеделник14:35 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Въздушно царство

Ах, цепелина, над нас премина...

Специалистите предсказват, че с неговото възраждане той ще стане конкуренция на автомобилния и железопътния транспорт при превоза на товари по някои маршрути

/ брой: 58

автор:Божидар Стойков

visibility 5001

"Ах, цепелина, над нас премина, какъв голям е, о, боже мой!" - това стихче от тъй модната през 30-те години на миналия век песничка скоро отново може да стане популярно, защото започва възраждането на знаменитото хвърчило. Преди 200-220 години човекът за първи път се издига над земята и стига мечтаното от него Царство на птиците. Тогава високо в небето се реят първите балони, напълнени с горещ въздух и водород.

Граф Цепелин


На 5 юни 1783 г. братя Монголфие изпращат на 2 км височина балон с горещ въздух. На 21 ноември е осъществено и първото в света въздушно пътешествие на хора. Същата година, на 27 август, във въздуха е издигнат балон, пълен с водород - той достига близо 1000 м височина и полетът му продължава 50 минути.
Тук му е мястото да кажем, че за да излети такова чудо, е необходим газ, по-лек от въздуха, който да създава подемна сила: било хелий, било водород, било светилен газ, било нагорещен въздух. Учените си знаят работата - те днес отдават предпочитание на хелия, който е по-сигурен от водорода, защото се запалва по-трудно.
Не бива да стане объркване, затуй нека изясним:
- балонът е съставен от огромен мехур, който бива пълнен с газ, има кош за пътници и товари и в зависимост от въздушните течения лети в определена посока без двигател;

Цепелини над София

- дирижабълът има форма на торпедо, на подводница, управлява се с кормило и теглителната му сила се създава от витла. Те се задвижват от двигател - може електрически, може бензинов;
- цепелинът е твърде популярен представител на дирижаблите и докато някои от тях са меки, други - полутвърди, точно цепелинът е с твърда скелетна конструкция, която в повечето случаи е направена от алуминий.
Цепелинът носи името на граф Фердинанд фон Цепелин. Той създава компания за изработване на такива въздухоплавателни кораби, първият полет е през 1900 г.
Интересът е огромен, производството се развива стремително. Появяват се цепелини с все по-големи размери, понеже колкото размерът на апаратите е по-голям, толкова повече полезен товар може да бъде пренесен.

Пожарът на "Хинденбург", при който загиват много хора, изважда задълго цепелина от семейството на въздухоплавателните средства


Първият голям цепелин за превоз на пътници "Граф Цепелин" полетява през 1928 г. Само година по-късно той извършва своето знаменито околосветско пътешествие. Неговите полети, както и истинската истерия около въздушните чудовища, дават смелост на германските конструктори да създадат през 1936 г. гигантския въздушен кораб "Хинденбург" - той има дължина 245 м, малко по-малко от кораба "Титаник" и точно затова е наричан от някои "въздушният "Титаник".
За зла беда през 1937 г. го сполетява нещастна съдба като "Титаник"  - той се запалва пред очите на десетки зрители, журналисти, фотографи и изгаря напълно, като 36 от 97-те пътници на борда загиват. Вината е в лесно запалимия водород, с който е напълнен.
С това ерата на цепелините свършва...
За да се стигне в наше време до тяхното постепенно възраждане при изключителни мерки за безопасност.
Ето и едно съобщение на ИТАР-ТАСС от 5 юли 2004 г. :
"Цепелин излетя за пръв път от 75 години насам от Германия за Япония. Той излетя от град Фридрихсхафен на Боденското езеро и се очаква да измине 15 000 км до Токио. Цепелинът, наречен "Бодензее", е купен от японската компания "Нипон еършип корпорейшън" с цел рекламни и туристически полети.
"Бодензее" трябва да повтори историческия околосветски маршрут от 1929 г. на дирижабъла "Граф Цепелин". Тогава при пристигането му в Токио летателният апарат е бил посрещнат от 100 000 души."
Стари софиянци не само помнят "Граф Цепелин" както и песничката, създадена да го увековечи, но те преди време виждаха в безоблачното лятно софийско небе цепелин, който дни наред облиташе града с рекламна цел и за мнозина приличаше на извънземно, дошло ни на гости с добра воля.
Компанията "Дойче цепели ридерай" организира туристически разходки за любопитни за 1 час и независимо от скъпите билети всеки въздушен пътешественик после казва, че авантюрата си заслужава парите.
Специалисти предсказват, че цепелините ще бъдат конкуренция на автомобилния и железопътния транспорт за пренос на товари по някои маршрути. Те вече се използват и за наблюдение на реда и престъпността от въздуха чрез монтирани на тях видеокамери - най-напред в Израел, после - в Русия.
Когато такъв контрол е въведен в руския град Перм, грабежите и джебчийските кражби намалели драстично, тъй като заснетото от видеокамерата било изпращано веднага в специален център на земята и срещу всяко нарушение на реда, срещу всяко престъпление можело веднага да се вземат мерки.
С две думи: песничката "Ах, цепелина, над нас премина..." отново е на мода!

Не се очаква поскъпване на хляба, захарта или олиото

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 122

Рекорден брой участници в празника на черешата в Кюстендил

автор:Дума

visibility 221

/ брой: 122

30% ръст на чуждите туристи по Черноморието

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 122

Следващите санкции удрят руското злато

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 122

РСМ може да не получи ново предложение

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 122

Солун влезе в червената КОВИД-зона

автор:Дума

visibility 170

/ брой: 122

Изпитът като стрес

автор:Деси Велева

visibility 249

/ брой: 122

(Д)Еволюция

автор:Таня Глухчева

visibility 194

/ брой: 122

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ