06 Юли 2022сряда16:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Още от сутринта ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи, гръмотевични бури и градушки. Има вероятност за локални интензивни явления. Над Източна България ще се задържи предимно слънчево и горещо. Температурите ще се понижат с 5°С-7°С. Максималните температури ще бъдат от 26°С в западните райони до 36°С на места в Източна България. Още от сутринта ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи, гръмотевични бури и градушки. Има вероятност за локални интензивни явления. Над Източна България ще се задържи предимно слънчево и горещо. Температурите ще се понижат с 5°С-7°С. Максималните температури ще бъдат от 26°С в западните райони до 36°С на места в Източна България.

Интервю

Асен Гагаузов: Тол системата няма нужда от посредници

Не трябва да се спира цялото пътно строителство в страната заради установени конкретни нарушения, казва бившият регионален министър и член на ИБ на БСП

/ брой: 94

автор:Дума

visibility 63

Интервю на Валентин Георгиев



АСЕН ГАГАУЗОВ е роден на 13 май 1953 г. в град Сливен. По образование е икономист, завършил е счетоводна отчетност във Висшия институт за народно стопанство във Варна. През 1999 г. е избран за кмет на Сливен с подкрепата на БСП. Не изкарва целия си мандат, тъй като на парламентарните избори през 2001 г. е избран за народен представител в 39-ото НС от листата на БСП. Бил и министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на Сергей Станишев. Дълги години е член на УС на Националното сдружение на общините в Република България. Член е на Изпълнителното бюро на НС на БСП.



- Г-н Гагаузов, за днес е планиран голям протест на превозвачите. Стигна се до политически искания за оставки на министри. В същото време властта до последно се опитва да постигне компромис с тях - и вчера премиерът Кирил Петков имаше среща с техни представители. Справедливи и обосновани ли са исканията да няма разширяване на обхвата на тол системата за второкласни и третокласни пътища и за различни компенсации?
- Протестът на превозвачите е в резултат на недостатъчен и не много добър диалог с правителството. Първо, смятам, че толовата система не трябва да се "бъгва". Тя трябва да бъде усъвършенствана, като се изчистят различни посредници. Това обаче не означава, че не трябва да се плаща тол таксата. Както е известно, за поддръжката на пътищата се заплаща или винетка за автомобил, или тол такса от камионите. Така е в повечето цивилизовани страни по света, така трябва да бъде и при нас.
- А как е в момента, за какво точно се плаща и откъде идва проблемът?
- Тол системата е натоварена с посреднически фирми, които прибират парите, и така не може да се разбере колко точно средства се плащат за нея и къде отиват те. Защото са целеви и трябва да се използват конкретно за ремонт и поправка на пътищата.
Какво се случи на практика?
Правителството на Бойко Борисов назначи 1000 души в системата, след което отдаде тол системата на частна фирма, която да прибира таксите. Затова целият процес трябва да бъде преразгледан, да се оптимизира съставът. Моето лично мнение е, че там няма нужда от никакви посреднически фирми, а държавата трябва да си влезе в ролята и да си прибира таксите. Това е що се отнася до самата толова система.
В момента леките автомобили плащат винетка, а товарните - движейки се по първокласната пътна мрежа, плащат тол такса. Че трябва да се разшири обхватът и да бъдат включени и второкласните, и третокласните пътища в страната, всеки нормален човек го разбира, съмнения за това няма. Друг е въпросът, че това трябва да се случи поетапно. Хората трябва да свикнат с таксата, която предстои да плащат за тях.
Но проблемът на превозвачите не е само тол таксата, а и цените на горивата, и много други неща, които ги притесняват. Затова диалогът с правителството е задължителен и трябва да се обясни - какво може да направи то, как може да помогне на отрасъла. И това нещо да става стъпка по стъпка, но не толкова бавно, че да се чакат промените, ако минат...
- На бранша беше даден гратисен период от две години, за да се адаптира към системата. Трябва ли да има нова отсрочка?
- Не, повече никакви отсрочки не бива да се дават, а да има поетапно въвеждане на промените. Ако нормалното плащане, условно казано, е 100 единици, можем да тръгнем със стъпка 50 единици, но никакво отлагане повече не трябва да има. Трябва да е ясен приходоизточникът за строителството и рехабилитацията на пътищата, да се направят разчети, за да се знае колко пари ще се събират, накъде, в кои пътища ще се насочват и влагат, и т.н.
Не може да искаме добри и качествени пътища и в същото време да няма приходоизточник за поддържането им. Освен, разбира се, европейските и бюджетните средства, много важен източник за тях са средствата от тол системата и винетките. Който пътува, той разбива пътищата и трябва да плаща.
- А какви са в момента приходите от тол такси и винетки. По кое перо са повече?
- Нямам такава информация. Колегите първоначално говореха за милиарди, после минаха на стотици милиони, накрая се оказа, че тол системата буксува поради тези причини, които споменах. Не е ясно кой плаща, къде отиват парите, защо след назначаването на хиляда души се добави и частна фирма, която да събира таксите... За тази дейност, тя естествено получава и възнаграждение. Излишни разходи, които трябва да бъдат премахнати.
- Да ви попитам сега за друга конфликтна тема - тази с разплащането на дейността на пътно-строителните фирми. Много се писа за опорочените обществени поръчки и търгове, твърдеше се, че милиарди са им платени предварително, после се оказа, че трябва да им се възстановяват някакви пари. Каква е истината и какъв е проблемът при тях?
- Проблемът при пътните строители е, че стотици милиони, дори милиарди, са раздадени авансово за обекти без проектна готовност и които на практика не могат да започнат изпълнение, и същевременно - за обекти с проекти, които се изпълняват по съвсем законен начин, но на които също не се плаща. Не се плаща, не се отделиха достатъчно средства и за ремонт и поддръжка на съществуващите пътища. Повече от година скоро ще стане, но нищо не се прави за тях.
Нарушители има, и то главно при изграждането на магистрала "Хемус". Нека се извършат необходимите проверки, да се установи кой е крив, кой е прав, и който има да връща пари - да връща, но не трябва да се спира цялото пътно строителство заради това. Не смятам, че строителите са виновни, че някой им е дал наготово пари, без те да отговарят на определени изисквания.
- Тоест, говорим за различни казуси, но всички са потърпевши, така ли?
- Нещата трябва да се разделят. Едната процедура е за проверки, за ДНСК, за Сметна палата, прокуратура и т.н., другата е за МРРБ, респективно пътната агенция и Министерството на финансите. Те трябва да си свършат работата.
Не бива да се спъва цял един отрасъл и да се спира строителството. Трябва да се осигури необходимият ресурс и тези, които законно са усвоили средствата, да им се разплатят, и то по най-бързия начин, за да може да започнат да работят по пътищата. Сега е най-подходящият сезон за това и, както изглежда, ще бъде изпуснат.
Проблемите според мен са организационни. Правителството не трябва да прехвърля топката на Народното събрание да решава. Наистина има допуснати закононарушения преди това, те трябва да бъдат установени, нарушителите - санкционирани, но затова трябва много работа, а не само приказки.

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ