23 Юли 2024вторник08:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Художникът

Авангардистът Павел Койчев

Луксозно издание на акцията "Водна паша" от скулптора-концептуалист с подкрепата на "Алианц - България"

/ брой: 180

автор:Борис Данков

visibility 3344


Павел Койчев винаги ме е удивлявал с оригиналните идеи на своите творчески хрумвания, с неконвенционалната асоциативност на интуитивните си търсения. Още когато художникът се "появи" за пръв път със своето енигматично "Стадо" от черни биволи и се заговори за неговото ексцентрично изкуство (2000). Още когато неговото "Обиталище" (2001) сред центъра на София предизвика естетическо недоумение със своите интровертни форми. Още когато със "Складът" (2002) в галерия "Райко Алексиев" скулпторът ни въведе в тайнството на своята "лаборатория" и демонстрира умението си да борави свободно с формата, противно на показната монументалност и натрапчивата помпозност. Още тогава ценителите на изкуството разбраха, че с предшестващото "мълчание" в годините на соца скулпторът е трупал не само майсторство и умение да освобождава скритите в "материала" изразни средства, но и да импровизира, да подчинява формата на своите неконвенционални персонажи, без да натрапва някому представата си за света и неговите пространствени измерения.
Впрочем този художник винаги ме е изумявал със своята скромност и простота, с притаената си мъдрост, в която няма и сянка на всезнайковщина или надменно парадиране, характерни за някои от майсторите на родното ни художество. Така съм запомнил Павел Койчев като мой събеседник в едно подземно кафене, забутано някъде срещу "Докторската градина". Дори за големите неща, които той самият прави, кой знае защо винаги говори с някаква странна и приглушена стеснителност.
Със същата негова деликатност през отминалите години някак си неусетно се появиха "Градът" (2004), "Къщите, лятото, морето" (2005), "Преносителят" (2007), "Водна паша" (2009) - изложби и инсталации, с които художникът концептуалист всеки път изненадваше публиката със своите уникални асоциации и хрумвания. Едва ли е случайно, че негови творби "заживяха" в парка на големия белгийски колекционер Юго Вутен, други - в престижната колекция на фондация "Петер Лудвиг".
Неотдавна с подкрепата на "Алианц България" Павел Койчев издаде луксозен албум, в който е събрал фотографски образи от своята "Водна паша", осъществена в езерото около село Осиковица. Така библейското повествование на художника е документирано за ценителите на изкуството чрез фотографиите на Ангел Пенчев. Получило се е едно интерсено съавторство, чрез което е запечатана уникалната инсталация на художника. В нея Пастирът е повел своето стадо. Както в Библията той стъпва върху водата. В образа му скулпторът е изчистил сакралното, като е привнесъл свой "прочит" за неговата божественост. Подобна е метафората, олицетворяваща стадото с неговите размиващи се изображения върху водата. Върху различните аспекти от художническите търсения в "артистичната акция" се спира изкуствоведката Искра Траянова. Същият текст може да се прочете и в превод на английски.
Прави чест на "Алинц България", че към своята известна вече програма в подкрепа на изкуството "Конкурс за живопис, скулптура и графика" заедно с  появата на издадения неотдавна каталог от репродукции с творби на номинирани художници сега се прибавя и албум с произведения на един от най-големите ни съвременни творци концептуалисти. По този начин ще бъде съхранено уникалното изкуство на един художник, който, за разлика от "опаковките" на Кристо, чрез своите артистични акции адресира оригинални художествени внушения, които имат не толкова технологически "подтекст", колкото естетическа стойност. При това изкуството на Павел Койчев винаги е било и си остава част от България, автентично, модерно, българско. Честито, Павле!

 

Обмислят увеличаване на стойността на ваучерите

автор:Дума

visibility 645

/ брой: 137

Германските вагони са извадени от употреба за профилактика

автор:Дума

visibility 622

/ брой: 137

БНБ намали прогнозата си за българската икономика

автор:Дума

visibility 602

/ брой: 137

Първо - членство в ЕС, после конституцията

автор:Дума

visibility 732

/ брой: 137

Словакия се гневи на санкции от Киев

автор:Дума

visibility 647

/ брой: 137

Сирийци наръгаха с нож германски учител

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 137

Накратко

автор:Дума

visibility 564

/ брой: 137

Върнете ги!

автор:Мая Йовановска

visibility 674

/ брой: 137

Чувство на безпомощност

visibility 637

/ брой: 137

Лайен срещу Европа

автор:Юри Михалков

visibility 666

/ брой: 137

Мицкоски открито ни се подиграва

автор:Велизар Енчев

visibility 655

/ брой: 137

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ