"Близо 8000 км пътища от републиканската пътна мрежа са в аварийно или предаварийно състояние. Трябва да се продължат започнатите инфраструктурните обекти - доизграждането на АМ "Хемус", скоростният път Ботевград - Видин, както и старт на нови обекти, които не търпят отлагане. Затова се надяваме да бъдем финансирани от бюджета". Това обяви пред БНР Николай Шушков, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.
Той допълни, че разширяването на магистрала "Тракия" от София до разклона за магистрала "Марица" е наложително, но за да се стигне до финансиране, трябва да се направят предпроектни проучвания и да се завърши проектирането. Затова тази година не се очаква да започне реализирането на този проект.
"Магистрала "Европа" закъснява по редица причини. Ще се опитаме до края на годината да усвоим максимално средства по оперативната програма, която финансира този първокласен път", поясни Шушков.
Според него в близките дни трябва да започне частичното изграждане на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
"Надяваме се скоро да започне работата по пътния възел от отсечката при Кресна, от южна страна в посока София", обясни зам.-регионалният министър. Както е известно екооценката на трасето изтича в края на май и в случай, че не бъде започната работа по участъка, страната ни рискува да загуби над 1 милиард лева
В предаването "Неделя 150" Шушков подчерта, че от декември досега с пътните фирми са разплатени над 1,3 млрд. лева.
"Това бяха стари задължения. Спорът в момента е за разплащания, които засягат основните ремонти, направени без необходимите строителни книжа, без разрешение за строеж, без съответния надзор. Нашето желание е обектите, изградени извън строителните норми, да бъдат обявени за търпими. Вече изградени пътища, ако спазим изцяло сега действащия закон, трябва да ги разрушим и отново да ги изградим. Нашето общество не може да си позволи това. Предложението се отнася само за обекти, които касаят инфраструктурно строителство", обясни Шушков.
По думите му към този месец са събрани 210 млн. лева от електронните винетки и от тол системата, което е близо с 34% повече от същия период на миналата година.
"За първи път от съществуването на този начин на таксуване в България тежкотоварният трафик плаща повече, отколкото винетните стикери", обяви Шушков.
Той припомни, че предвиденото от предишното правителство повишение на тарифите им от 1 януари 2023 г. беше отложено, за да омекоти натиска на инфлацията. Предложението е то да влезе в сила от 1 юли, като бъде 50% от сега действащите такси в съответствие с приетото през миналата година решение. Сега работим върху вариант, който да бъде подложен на обществено обсъждане, след което ще се вземе решение от Министерския съвет. Той обаче предвижда българските водачи на тежкотоварни автомобили, от които са били 72% от приходите от тол такси през миналата година, да ползват отстъпка при пробег над 4000 км, над 6000 км или над 10 000 км месечно.