27 Юни 2022понеделник05:51 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Интервю

Борислав Гуцанов: Нямаме нужда от държавна наказателна бригада

Изграждането на ново пристанище във Варна, коридорът "Север - Юг" и удвояването на жп линията Варна - Русе ще върнат България на световната транспортна карта, казва народният представител от "БСП за България"

/ брой: 67

автор:Юлия Кулинска

visibility 148

Интервю на Юлия КУЛИНСКА


- Г-н Гуцанов, парламентът реши на първо четене да се закрият специализираните съд и прокуратура. Това е първата стъпка към реформа в съдебната система, за която се обяви БСП. Смятате ли, че с този главен прокурор тя може да бъде извършена успешно?

- Идеята за създаването на специализираните съд и прокуратура беше безспорно добра. За съжаление, тя бързо се трансформира в репресивен апарат, в политическа бухалка, брутално използвана от бившите управляващи от ГЕРБ за разправа с опонентите им, и там, където е необходимо - за пряка намеса в икономическите отношения в държавата. Въпреки първоначално добрите намерения, тези институции са дискредитирани и трябва да бъдат закрити. Страната няма нужда от държавна наказателна бригада, а от справедливо, независимо и обективно правораздаване. 

Следващите стъпки са преструктуриране на КПКОНПИ и оставка на главния прокурор Иван Гешев. Убеден съм, че докато той заема този пост, няма да има възмездие за хората, извършили престъпления. Очевидно е, че държавното обвинение няма волята за това. Няма как да си обясним по друг начин, освен като могъщ и широкообхватен чадър, липсата на конкретни действия при наличието на толкова сигнали и информация за извършени закононарушения от бившите управляващи. 

- Задържането на Бойко Борисов продължава да се коментира от ГЕРБ и медии като политическа репресия. Вие сте преживял полицейщината на ГЕРБ. Как ще коментирате случилото се?

- Категорично не смятам, че е имало каквато и да е полицейщина, бруталност и репресия при задържането на Борисов. Бързо забравихме показните арести, записвани на видео от дясната ръка на Борисов през по-голямата част от управлението му - Цветан Цветанов. Те бяха пример за бруталност. Оплакванията на върхушката на ГЕРБ по-скоро се дължат на страх и притеснение от това, което може да бъде разкрито за 12-годишното им управление. За него хората очакват справедливост и силно се надявам истината да излезе наяве. Не е нормално всички да сме видели кюлчетата със злато и пачките в спалнята на бившия премиер, да са отпуснати само за последната година от управлението на ГЕРБ 7,8 млрд. лв. без търг, без процедури по Закона за обществените поръчки, да има свидетелства за изнасянето на пари в торби от дадените за магистрала "Хемус", и да няма наказани. Ето това не е справедливо!

Не е нормално и друго - да има война между МВР и прокуратурата. Та нали са от една и съща страна на закона. Подобно противопоставяне допълнително топи вярата на обществото в справедливостта и няма да ни доведе до издигане до онова доверие, което искаме хората да имат към държавните институции. Нали те са за това - да могат хората да живеят по-нормално, по-спокойно и по-сигурно и да има справедливост. Колкото по-бързо тази война бъде прекратена, толкова по-добре - и за хората, и за страната. С този главен прокурор и с тази прокуратура това трудно може да се случи, защото те са обратното на онова, от което обществото има потребност в момента като начин на мислене, методи и ценностна система. 

- Вие сте председател на Комисията по транспорта и съобщенията в НС. Един от основните Ви предизборни ангажименти бе изграждането на интермодален терминал във Варна. Ще се случи ли?

- Това е моя кауза над 15 години и сега повече от всякога вярвам, че Варна ще има ново товарно пристанище под кв. "Максуда". До края на годината е реално да кажем, че ще има инвеститор и разрешение за строеж. Това е резултат от направеното само за 100 дни от новото управление. Проведени бяха две срещи, предстои трета, с инвеститори. Това са авторитетни и стабилни компании, които проявяват интерес към интермодалния терминал. Той ще бъде разположен на територия от 700 дка. Предвидени са 5 кейови места - две за зърно, две за контейнери и едно многофункционално корабно място. Новият терминал ще бъде дълбоководен - 14,5 м. Това ще са единствените дълбоки места за пристанище Варна, което ще даде възможност на кораби с тонаж до 50-60 000 бруто-регистър тона да влизат, което генерално променя концепцията на пристанището. Една от фирмите е водеща китайска компания, специализирана в изграждането на пристанищни терминали и изкуствени острови, с оборот от 2,5 млрд. евро. В портфолиото й е уникалният изкуствен остров "Палмата" в Дубай. 

Проведохме работна среща с министъра на транспорта Николай Събев, ДП "Пристанищна инфраструктура" и проектантите на терминала. Проектът реално е готов близо 90% като чертежи и проектиране и е на фаза работни проекти. Идеята е инвеститорът, който ще го изгради, да поеме и експлоатацията му след отдаване на концесия. Грешка е да се предоставят на концесия готовите държавни пристанища. Държавата печели най-много, когато на концесия се отдават обекти, чието изграждане е започнало от нулата. 

- Каква инфраструктура трябва да бъде изградена, за да функционира най-добре интермодалният терминал и ползите за България да са максимално големи?

- За жалост, България не само през последните години, а вече над 3 десетилетия е силно затворена в себе си. В момента сме изправени пред последния изключителен шанс да превърнем кризата във възможност. Заради събитията в Европа и в региона на Черно море, Китай иска да пренасочи своите инвестиции към България, с което към нас ще се насочат и огромно количество товари от Далечния изток. Преминавайки през България, те ще донесат не само милиарди левове печалба, но ще ни направят още по-атрактивно за инвеститорите място. С изграждането на новия интермодален терминал ще можем да сме конкуренти на Констанца. Навремето двете пристанища бяха съизмерими, но благодарение на "далновидното" управление на ГЕРБ разликата е 13-14 пъти в полза на румънския град не само като товарооборот, но и като работни места. В Румъния само покрай пристанището в Констанца пряко и косвено са разкрити 175 000 работни места. 

Вторият важен обект, който трябва да се изгради, е интемодалният терминал в Русе. За целта е необходимо да бъде удвоена и ускорена жп линията Варна - Русе. Неслучайно тя е първата жп линия по време на Османската империя и по нея се е превозвало зърно от Добруджа към Високата порта.  

С изграждането на магистрала "Черно море", но не само като връзка между Бургас и Варна, а като транспортен коридор "Север - Юг", който да свързва мегаполиса Истанбул през Бургас и Варна с Констанца с втори мост във Варна, ще осигурим още една възможност за привличане на нови стоки и товари. Проектът ще позволи не само разкриването на нови работни места, но и ще доведе по-голям брой туристи. Преди 12 години никой не вярваше, че румънските туристи ще са важни за нас, а сега те са основните гости в българските курорти в периферията на сезона - през пролетта и есента. Това може да стане и с турските туристи, които сега са привлекателни за зимния сезон, но с изграждането на магистралата ще са атрактивни и през лятото. 

Имаме последен шанс да реализираме възможностите на геополитическото си положение. Пристанище Солун се развива изключително бързо. Скоро Гърция ще бъде един от основните маршрути от Близкия и Далечния изток към Западна Европа. Когато стоките влязат в пристанище Солун, ще трябва да преминат или през България, или ще ни заобиколят през Северна Македония и Сърбия. Затова е важно възможно най-бързо да изградим нужната инфраструктура, за да преминат тези товари през България и да донесат на страната ни не само огромните печалби, които вървят с тях, но и така нужното ни самочувствие и авторитет на ключов фактор в европейската и световна икономика. 

- Как хората, с които се срещате, приемат и оценяват участието на БСП в управлението?

- Участието на БСП в управлението на страната се посреща категорично и единодушно положително. Няма организация, с която да съм се срещал, която да не подкрепя и да не адмирира участието ни в управлението, политиките и позициите, които защитаваме. 

Хората искат по-бързи действия, повече справедливост и реални икономически промени. Участието на БСП в управлението винаги е свързано с голяма надежда. Натоварени сме с големи очаквания и трябва да се справим добре, за да настъпи дългоочакваната промяна на живота на хората. А това е и голямата задача на всяка отговорна партия, каквато е БСП. Убеден съм, че ще успеем да изпълним огромна част от предизборните си ангажименти и ще докажем, че неслучайно имаме 130-годишна история.


БОРИСЛАВ ГУЦАНОВ е роден във Варна. Завършил е ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" - "Корабоводене на гражданския флот", и ВА "Г. С. Раковски" - "Стратегическо ръководство на сигурността и отбраната". Има образователна и научна степен "Доктор" по военнополитически проблеми на сигурността. Бил е общински съветник от БСП, два мандата председател на ОбС във Варна. Председател на БСП във Варна, член на ИБ на партията. Народен представител в 42-рото, 45-ото, 46-ото и 47-ото НС. Председател е на Комисията по транспорт и съобщения и член на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ