20 Март 2025четвъртък11:11 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Два "питона удушвачи"

/ брой: 179

автор:Нора Стоичкова

visibility 3561

Два "питона удушвачи" пусна парламентът в българската икономика - разрешава се дъмпинговият внос на украинско зърно и се забранява вносът на руски петрол на "Лукойл Нефтохим" - Бургас.
Двата "питона" изглеждат малки, но мъртвата им хватка ще се усети още следващите дни по бензиностанции и в магазините.
По-важният въпрос е обаче какво ще стане с единствената ни рафинерия. Ако тя потребява годишно около 7,6 млрд. тона суров петрол, как ще се осигури това количество, ако трябва да се пренася суровина през Босфора?
Ако някой случайно е забравил как изглежда Босфорът, нека отвори картата и да види, че това е едно много тясно място. Петролните доставки са ограничени до 5000 т на танкер и се чака на опашка за преминаване.
От друга страна, ако рафинерията пострада, страда целият български народ. Защото няма да можем и хляб да си купуваме лесно, като рипнат цените.
Всички икономисти твърдят, че идиотското настояване на "сглобката" да се отмени "дерогацията за внос на руски петрол", която сами помолихме ЕС да ни даде преди време, ще докара поне лев отгоре върху цената на горивата. А те съставляват сериозна част от стойността на всяка стока и услуга.
По-страшното обаче е, че без рафинерията ставаме по-зависими от внос на горива и конюнктурата на петролните пазари.
Към този удар се прибавя и разрешаването на дъмпинговия украински внос на зърно, който сериозно удря производителите.
Някои твърдят, че проблемът има две страни и никой не спори за това. Но да се твърди, че нашите производители на олио, например, ако използват украински слънчоглед, ще удържат цените, е дълбока заблуда.
"Питоните удушвачи" са два. Ако единият пропусне, другият ще затегне мъртвата хватка.
Но устояването на рафинерията е въпрос на сигурност. Руснаците ще ни дадат на арбитраж, който безславно ще загубим, по стар български обичай. Но трябва много да се внимава в чии ръце ще попадне тя след това. Да не се окажем и с най-скъпия бензин в Европа не след дълго, с най-скъпото олио и пред обективната невъзможност да се издържаме.
Вълната на обедняване не е единствената криза, която ни заплашва. Бедността е порок и най-голямата заплаха за една страна на ръба на своето оцеляване и запазване на граници и суверенитет.


ЕС разделен за помощта за Киев

автор:Дума

visibility 1642

/ брой: 51

Тръмп е оптимист за диалога с Русия

автор:Дума

visibility 2501

/ брой: 51

Масово убийство заради корупция

автор:Дума

visibility 2239

/ брой: 51

Накратко

автор:Дума

visibility 2647

/ брой: 51

А защо ни е НАТО?

автор:Валентин Георгиев

visibility 2501

/ брой: 51

Проваленият спектакъл

автор:Александър Симов

visibility 2714

/ брой: 51

За другата апатия

visibility 2374

/ брой: 51

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ