27 Юни 2022понеделник02:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Интервю

Емил Георгиев: Край на тормоза от колекторските фирми

Законът за събиране на вземания по потребителски договори въвежда ред и контрол в тази дейност, твърди народният представител от "БСП за България"

/ брой: 76

автор:Юлия Кулинска

visibility 23

Интервю на Юлия КУЛИНСКА



  • Г-н Георгиев, парламентът гласува промени в Закона за защита на потребителите. Защо измененията са важни за хората?
    - Наскоро се навършиха 61 години, откакто в своя реч пред Сената на САЩ президентът Джон Кенеди за първи път поставя въпроса за необходимостта от държавна защита на потребителите. За съжаление, българските потребители не само са най-бедните в ЕС, но поне досега не бяха и достатъчно защитени от законодателството. Твърдя това съвсем отговорно, защото съм ангажиран с потребителските проблеми от близо 20 години, а от 6 години пряко ръководя дейността на ФПБ, която е първата и автентична потребителска организация в България, поставена в полза на потребителите още от 1990 г.
    Началото на промяната се постави с избирането на Корнелия Нинова за вицепремиер и министър на икономиката и индустрията. Още от първите дни от встъпването си в длъжност тя се ангажира активно с разрешаване на потребителските проблеми в България. Първата стъпка беше направена с приетите изменения и допълнения в Закона за защита на потребителите.
    - Кои са съществените моменти, които бяха приети с промените в закона?
    - Доскоро имаше съществени различия при прилагане на потребителското законодателство в отделните държавите от ЕС. Имаше двоен стандарт в качеството на стоките, нелоялни търговски практики и какво ли не още. Това наложи въвеждане и прилагане на общо законодателство на единния пазар на ЕС.
    С приетите изменения и допълнения в Закона за защита на потребителите нашето законодателство беше хармонизирано с европейското. По този начин се въведоха редица мерки за защита на потребителите срещу двойното качество на стоките, нелоялните търговски практики, както и адаптиране на разпоредбите на законодателството за защита на потребителите към условията на цифровата икономика.
     - Корнелия Нинова представи в комисиите в НС проект на Закон за събиране на вземания по потребителски договори с цел регулиране дейността  на колекторските фирми. След това той ще бъде внесен за разглеждане и в пленарната зала. Кое налага тези спешни действия?
    - Безспорен факт е, че в трудното време, в което живеем, голяма част от българските граждани са засегнати от огромен хаос при събиране на задълженията от страна на т.нар. колекторски фирми. Хаос, защото все още не е уреден въпросът как и по какви правила ще трябва да се събират тези вземания. Редно е да се знае, че стойността на такива вземания се изчислява приблизително на 3,5 до 4 млрд. лв. Вземанията се извършват от фирми, чийто неофициален брой е не по-малко от 40, като към момента регистрация в БНБ за събиране на вземания по договори за кредити имат само 17 фирми.
    Поради липсата на законова регламентация дори физическо лице, осъждано за тежко престъпление, може да събира вземания. В някои случаи тези задължения са с изтекла давност, други са платени или произтичат от нищожни, неравноправни клаузи, но гражданите не могат да се позоват своевременно на тези обстоятелства поради липса на предоставена информация от кредитора или колекторската фирма.
    Най-честите оплаквания, които постъпват във Федерацията на потребителите в България, са свързани с това, че в исканията си до потребителите колекторските фирми не предоставят информация относно спорните задължения. Те твърдят, че длъжниците ще бъдат задължени да заплатят и други задължения - съдебни такси, хонорари, лихви и др., включително, че са възможни запори на трудови възнаграждения, банкови сметки, възбрани на недвижими имоти и др., ако потребителите не заплатят претендираните от дружеството спорни задължения.
    Много често се оказва психически тормоз чрез непрекъснато звънене по телефона на длъжника и на негови близки или познати, чийто телефонен номер е даден за връзка. Да не говорим за грубото и агресивно поведение на представителите на колекторските фирми, включително и заплахи за физическа саморазправа. Все действия, които насаждат страх и накърняват човешкото достойнство. Затова се налага в спешен порядък да се приеме съвършено нов Закон за събиране на вземания по потребителски договори.
    - Каква е философията и съдържанието на новия закон? Как той ще помогне на хората да се измъкнат от тормоза, налаган им от събирачите на дългове?
    - Убеден съм, че с процедурните правила, които много ясно и категорично са разписани в законопроекта, ще се въведат ред и ефикасен контрол.
    Съществена част от този проект е създаването на Регистър за колекторските фирми - така, че да могат да се изсветлят. Съществуването на дейността по събиране на дългове е приоритет и на ЕК. В директива от ноември 2021 г. се подчертава, че лицата, които събират тези дългове, трябва да бъдат вписани в регистър и да отговарят на определени условия. В предложения законопроект са записани условията, на които трябва да отговарят тези лица - изискването за минимален капитал, за сключване на застраховка "Професионална отговорност", не трябва да бъдат осъждани и срещу тях не трябва да са възбудени наказателни преследвания. Въвеждат се изисквания за регистрацията на дружествата за събиране на вземания - капитал от 500 000 лв. и сключена застраховка "Професионална отговорност".
    При три последователни нарушения на правилата за събиране на вземания в рамките на половин година регистрацията на колекторската фирма се заличава. За нарушения, извършени от служители на колекторски фирми при събиране на вземания, се предвижда глоба в размер от 3000 до 10 000 лв. При повторно нарушение санкциите са в двоен размер.
    Забранява се на колекторите да притесняват гражданите на работните им места и в дома им, да ги дискредитират пред колегите и работодателя им, да поставят съобщения за дълга на обществени места. Когато търсят длъжника, ще имат право да го правят само писмено или по телефон, и то не по-често от интервал от 2 работни дни. Забранява се и звъненето през почивните дни и между 20 и 7 часа.
    Ако потребителят смята, че не е длъжник, ще може да прекрати извънсъдебното събиране от купувач на вземането, като оспори задължението си. Първоначалният кредитор ще е длъжен да даде възможност на длъжника доброволно да изпълни задължението в 14-дневен срок, като посочи банкова сметка или друг начин за плащане. Забранява се на дружествата за събиране на вземания да начисляват върху главницата всякакви други такси и разноски, освен законната лихва.
    Като цяло предложените законодателни промени целят да поставят правила и ограничения в работата на дружествата за събиране на вземания, за да гарантират прозрачна и добросъвестна работа, като се постига баланс между възможностите на кредиторите да търсят вземанията си по законен, регулиран начин и категорична защита на човешките права и достойнство на потребителите.

ЕМИЛ ГЕОРГИЕВ е роден в с. Кутово, община Видин. Завършил е ВИХВП в Пловдив. Специализирал е защита на правата на потребителите в Австрия и Англия. Има две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Работил е като инженер-технолог в тютюневите комбинати във Видин и Хасково. Бил е четири мандата общински съветник в Хасково и председател на Общинския съвет. Сред основателите е на ПК "Екогласност", а от 2006 г. е лидер на партията. Дългогодишен член е на националното ръководство на Федерацията на потребителите в България, а от 2015 г. пряко ръководи дейността й. Народен представител в 42-рото и 47-ото НС. Член е на комисиите по енергетика и околната среда и водите.

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ