27 Юни 2022понеделник02:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Интервю

Ирена Анастасова: Директорите на училища трябва да са надпартийни

Голяма част от пораженията върху образователната система се дължат на политическите назначения, казва председателят на комисията по образование и зам.-председател на ПГ "БСП за България"

/ брой: 49

автор:Юлия Кулинска

visibility 430

Интервю на Юлия КУЛИНСКА


Истинската реформа в образованието ще се случи, когато се променят учебните програми и учебното съдържание, квалификацията на учителите и материалната база

- Г-жо Анастасова, Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Какво включват измененията?

- С текстовете изрично се забранява осъществяването на политическа и партийна дейност. В промените е записано, че лицата, заемащи длъжност на педагогически специалист, както и лицата, заемащи длъжностите директор, зам.-директор, при изпълнение на своите функции са длъжни да са политически неутрални и не може да налагат идеологически и политически убеждения.

Искам да уточня, че преподавателите и директорите винаги са знаели къде е бариерата пред това да прониква политическо и партийно влияние в училищните колективи. Това обаче беше нарушено в последните 5-6 години, когато управляваше ГЕРБ. Извършиха се тежки злоупотреби със служебно положение на работещите в системата на образованието, които, например, се кандидатираха за народи представители. Беше упражнен нечуван натиск върху училищните колективи и върху директорите за провеждане на предизборни и агитационни мероприятия на територията на учебните заведения, което е крайно недопустимо. 

Припомням, че всъщност предложенията за промените, които гласувахме, бяха направени още по време на 46-ото Народно събрание. Тогава те дори бяха гласувани на първо четене в парламентарната комисия по образование, но технологичното време не стигна, за да влязат измененията в пленарната зала и да бъдат дебатирани. Истината е, че с промените в Закона за предучилищното и училищното образование се опитваме да пресечем партийното и политическо влияние над работещите в системата на образованието.  

- Защо са необходими измененията? От опозицията ви обвиниха, че с тях се нарушават права? 

- Изразявам категоричното си мнение, че промените в закона са необходими и трябваше да се случат преди доста време. И това е видимо, независимо сега какво говорят колегите от ГЕРБ. В този смисъл няма как да се съглася с изказаните досега мнения, че с промените се ограничават изборните права на работещите в системата. Питам как точно се случва това? В текста ясно и категорично е казано, че педагогическите специалисти, директори и зам.-директори при изпълнение на своите функции са длъжни да са политически и партийно неутрални и не може да налагат идеологически и политически убеждения. 

Подчертавам, че в длъжностната характеристика на всеки пише какви точно са задълженията му по време на изпълнение на служебни ангажименти. Не е работа на директора да пуска в електронния дневник собствена предизборна реклама, каквито случаи имаше, и то не единични. Не е работа на ръководствата на учебните заведения да организират в двора на училището футболен мач или други мероприятия с участието на кандидат за народен представител през учебната година по време на предизборна кампания. Не е работа на Регионалното управление по образованието да събира всички директори за среща през работно време с кандидати за депутати. Има информация за десетки подобни случаи. Не е в задълженията на зам.-министър на образованието да иска от началника на управлението училищата да представят списъци с учители, които ще са членове на секционни избирателни комисии. Не се нарушават права, защото в текстовете няма забрана всичко това да се върши, но не в работно време, не от позицията на длъжността и не в училището, детската градина или регионалното управление.

- Означава ли, че кандидатите за депутати и общински съветници няма да имат право да посещават учебни заведения?

- Няма притеснения това да се прави, но не може и не бива кандидатите да правят срещи в тези институции и да раздават предизборни листовки. Текстовете в проектозакона не забраняват учители, директори и началници на регионални управления да са кандидати, но за да провеждат кампанията си, те трябва да излязат в отпуск и някъде другаде да правят агитация, а не в училище.

Депутати изказаха притеснения как ще се преподават хуманитарните дисциплини и как ще се разясняват на учениците различни политически и идеологически доктрини. Отговарям категорично - както и досега, според учебните програми.

- Ще се отразят ли гласуваните текстове върху начина на провеждане на конкурсите за директори?

- Досегашната методика позволява игнориране на неудобни кандидати и най-вече - служебно партийно назначаване на посочени кандидати. В много от областите предварително се знае кои ще са назначените директори, а решението не подлежи на съдебен контрол. Така се получава "избор", който е предварително начертан, а останалите кандидати са само фон. Крайно време е директорите да са професионалисти, да са компетентни и надпартийни, а не просто партийно лоялни.

Смятам, че голяма част от пораженията върху образователната система се дължат на политическите назначения, които са в заплашителен размер в последните години. За преодоляване на това трябват законодателни промени и ние ги гласувахме на първо четене.

- Вие сте от хората, които сериозно критикувахте и критикувате Закона за предучилищното и училищното образование, натрапен от ГЕРБ през 2016 г.

- Няма да ми омръзне да повтарям, че истинската реформа в образованието ще се случи, само когато се променят три неща - учебните програми и учебното съдържание, квалификацията на учителите и материалната база в училищата.

Да, продължаваме да настояваме за сериозна ревизия на Закона за предучилищното и училищното образование. Имаме много предложения за промени в неговите текстове от експерти от неправителствени организации, от педагози от цялата страна. Министерството на образованието и науката работи по тях, но на този етап те все още не са обобщени. Със сигурност мога да заявя, че за годините, откакто законът е в сила и действа, се доказа, че той има много пробойни и че така широко прокламираната реформа, с която се хвалеха ГЕРБ в системата на образованието, не е никаква реформа.


ИРЕНА АНАСТАСОВА е родена в Монтана. Завършила е философия в СУ "Св. Климент Охридски" със специализация по социология. Дълги години е директор на едно от най-популярните училища в столицата - 125-о СОУ "Проф. Боян Пенев" в кв. "Младост". Била е общински съветник от БСП в София. Народен представител от БСП в 42-рото, 44-тото, 45-ото, 46-ото и 47-ото НС. Председател е на Комисията по образованието и науката и е член на Комисията за прякото участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество.

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ