29 Юни 2022сряда10:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Как работи електромобилът?

/ брой: 273

автор:Дума

visibility 3080

Може би е трудно да се повярва, но електромобилът работи както и всички останали битови електроуреди с автономно захранване, а разликата е само в много по-голямата батерия.
Модерните електромобили имат комплект от литиево-йонни акумулатори, съставени от отделни малки клетки, групирани в модули. Повечето от електромобилите имат доста модули - между 100 и 200 на брой. Най-известният модел на пазара на електромобилите - този на Tesla, има друга компановка на акумулаторите. Там се използват хиляди много малки акумулаторни клетки, много подобни на тези при вашия лаптоп. Разликата обаче е в цифрите - в лаптопа те са 6 или 9, докато при Tesla 5000, че и повече. .
По принцип акумулаторът при електромобилите се разполага в дъното на конструкцията на колата, за да се снижи максимално центърът на тежестта на автомобила към земята. Това осигурява по-висока стабилност на колата в движение и най-вече в завоите. В доста от моделите акумулаторният блок е тънък и плосък, но доста голям на ширина и дължина, така че покрива почти целия под на колата. Така е при Nissan Leaf и Tesla Model S, където е много плосък и монтиран под дъното на колата и краката на пътниците.
Енергията, съхранена в акумулатора, захранва електромотор, който пък от своя страна задвижва колелата на автомобила. Класическата схема на задвижване е с диференциал и редуцираща предавка. За разлика от автомобилите с двигател с вътрешно горене тук отсъстват предавателна кутия и трансмисия, защото електромоторът може да работи в много по-голям оборотен диапазон, отколкото двигателите с вътрешно горене. Tова позволява отпадането на трансмисия, която при класическите автомобили спомага за координиране на оборотите на мотора с тези на колелата при движение. Всичко това дава възможност за създаването на доста по-лека и проста конструкция при инженерното развитие и дизайн на електромобилите.
С цел на по-висока икномичност и ефективност при работата на електромобила в движението, електромоторът не само задвижва колелата му, но и също служи за генератор на електроенергия за дозареждане на акумулатора при движение на колата по инерция или в режим на спиране. Това прави електромобилите много по-ефикасни в енергийно отношение от класическите автомобили с ДВГ, по-ефикасни и от хибридните модели. Процесът на възстановяване на енергията при спиране (регенеративно спиране) може да възстановява до една трета от предварително заредената енергия на акумулатора, което пък резултира в по-дълъг пробег с едно негово зареждане.
Освен пакета акумулатори и електромотора, в колата има и трети пакет електрически уреди, общо наричани силова електроника. Това са яки електрически връзки и други компоненти, които променят волтажа на тока, използван от различините електрокомпоненти на колата и също го конвертират от променлив (AC) в прав ток  (DC) и обратно. В този пакет има бордови зареждач, който поема напрежението от зарядния конектор и го предава на акумулатора на автомобила.
Електромоторът, акумулаторът и блокът силова електроника, общо взето, са най-голямата част от електрообзавеждането на колата. Има и някалко радиатора, които отнемат топлината от охаждащите течности, циркулиращи около и вътре в акумулатора, мотора и силовата електроника, за да им се осигури подходящата работна температура и продължителност на живот. Подобно на телесната температура при хората, акумулаторът на електромобила "предпочита" да работи при 36 градуса Целзий.

 

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ