Осем вериги в Словакия сложиха таван на цените на храните
/ брой: 56
Осем търговски вериги в Словакия се съгласиха да наложат таван върху цените на общо 400 хранителни продукта за следващите 3 месеца, предаде The Slovak Spectator. Зад инициативата, която започна от понеделник, застават Billa, CBA, Coop Jednota, Kaufland, Lidl, Labas, Terno и Tesco. Целта на мярката, предприета доброволно от веригите, е да се ограничи инфлационният натиск върху хората без намеса на държавата на пазара. В Словакия общата инфлация е 15,4% през февруари.
Повишаването на цените на енергията, жилищата и храните оказва най-голямо влияние върху общата инфлация в страната. Цените на хранителните продукти в Словакия се повишават непрекъснато вече трета година. През февруари те бяха с 28,6% по-високи на годишна база. През последните години млякото, сиренето, яйцата и хлябът, както и месото, значително поскъпнаха.
Всяка от веригите обеща да публикува в понеделник на уебсайта си собствен списък с продукти с таван на цената. Тези списъци ще са достъпни и на правителствен сайт.
Всеки списък съдържа различен брой продукти, чиито цени няма да се увеличават през следващите няколко месеца, като броят им варира от 30 до 100, уточнява The Slovak Spectator. В магазините до тези продукти ще има надпис "Гаранция против инфлацията". "Тези хранителни продукти ще бъдат поставени на рафт, обозначен с лого на количката в кръг на син фон, което ще бъде еднакво във всяка верига", обясни министърът на земеделието Самуел Вълчан.
Тази инициатива не е пълна новост. Миналия март Министерството на земеделието и търговските вериги подписаха декларация за ценова стабилност. Тя гарантира стабилна цена на 13 основни хранителни продукта.
Реално споразумението в Словакия следва примера на Париж. В началото на март френското правителство постигна споразумение с хипермаркетите в страната за предлагането на храни на ниски цени за 3 месеца напред.