
Още 500 млн. лв. заради тънкия асфалт
100 км от четири магистрали се нуждаят от ремонт на настилката
/ брой: 49
Заради некачественото строителство на Северната скоростна тангента, магистралите "Хемус", "Тракия" и "Марица" държавата трябва да плати около 500 млн. за нови ремонти. Това съобщи председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Венцислав Ангелов. Той допълни, че това са предварителните оценки и то само за участъците, на които бяха направени проверки в последните месеци. Става въпрос за около 100 км.
Ангелов уточни, че агенцията търси георадар, за да направи подробно проучване на цялата настилка. Той щял покаже нивото на асфалтовите пластове на цялата отсечка, като може да се открият и конструктивни проблеми.
Проучванията до момента се правеха чрез вземане на "ядка" от конкретния участък. Този метод обаче не може да покаже в каква част от участъка е пестен материал или не са вложени нужните количества. Пробата от Северната скоростна тангента показа, че асфалтът е с 30% по-тънък от заложеното по проект.
"Конкретната ядка, която се взима от асфалтовата настилка, ни показва съответните пластове. Вземането на пробите е избираемо. Спрямо проектната документация ние имаме заложена определена дебелина на пластовата настилка. След изваждането на тази ядка се прави съпоставка", уточни още Ангелов.
Според шефа на АПИ проверките са възложени още през ноември миналата година от Министерството на вътрешните работи, заради много сигнали за деформации по платното и големия брой катастрофи.
Пътната агенция като страна по инхаус договорите за изграждането на "Хемус" продължава да работи по тях и когато се изисква, се изплащат средства. За магистралата Русе-Велико Търново също са платени авансови средства - около 100 млн. лв.
"Искаме да сме коректни по договора и затова изплащаме средствата", каза още Венцислав Ангелов.
Ще променим цялостната философия за ремонта и изграждането на пътищата", заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков пред БНТ. Той съобщи, че са направени конкурсите за поддръжка на пътищата за следващите три години. "В тях освен текущи, имаме и елементи на основни ремонти", посочи министърът.
Става дума за седем обществени поръчки за пътно поддържане с прогнозна стойност, възлизаща на рекордните 3,6 млрд. лв. На специално свикана пресконференция обаче остри критики към Шишков отправиха и от Института за пътна безопасност. Институтът е получил данни по Закона за достъп до обществена информация, че през 2022 г. е извършен основен ремонт на едва 7 км пътища и е правена поддръжка на други 200 км, докато в същото време държавата е разплатила милиарди за пътища. Според института няма яснота как са разпределени тези пари по стари плащания, а служебното правителство работи непрозрачно.