20 Април 2024събота22:44 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Сагата с маршрутките

Месеци преди местния вот ГЕРБ се хванаха като удавник за сламка с поредната безумна идея за тестване на обществото

/ брой: 47

автор:Искра Добромирова

visibility 3149


Поредната идея на управляващите се пръкна от "Московска" 33. Преди дни кметицата Йорданка Фандъкова обяви, че ще спира маршрутните таксита. Малко преди нея тезата бе лансирана и от заместника й по транспорта Любомир Христов.
Идеята била, след като през юни изтекат договорите на превозвачите, да не се обявява нов конкурс. Според управляващите маршрутките са си изживели времето като бърз и удобен транспорт. Основната причина за "пенсионирането" им било метрото. След пускането на метровлаковете се наблюдавал сериозен отлив на пътници от маршрутките, мотивира предложението на администрацията на Фандъкова замът й Христов. Той не бил доволен и от това, че маршрутките спират, където им хрумнело.

          Иновации

Администрацията на "Московска" 33 има идеята да замени старите маршрутни таксита с нови къси автобуси, които да са т.нар. довеждащ транспорт. Те ще превозват пътниците от кварталите до спирките на метрото, а според първоначалната идея ще се ползва едно билетче за рейсчетата и за метровлаковете. Така общината е решила да мотивира софиянци да ползват метрото.

      Без въпросителни

Наистина доста от маршрутните линии отпаднаха, и то по желание на собствениците им, а причината бе отливът на пътници. Все още обаче има трасета, по които маршрутните таксита пътуват препълнени. Администрацията на Фандъкова пусна идеята за спирането на маршрутките в общественото пространство, оказва се, без дори да се е допитала до превозвачите. Въпреки намалелите приходи, фирмите се оказаха неприятно изненадани от Фандъковата иновация. Те признаха, че наистина има линии, които вече са нерентабилни. Превозвачите обаче дадоха пример и с линии, които обслужват квартали, доста отдалечени от метростанциите. Такава е например маршрутка с номер 15, чийто маршрут е между кварталите "Слатина" и "Овча купел". Другата линия, маршрутките на която са почти винаги препълнени, е номер 9 - от "Надежда" до "Дружба".
Маршрутките се появиха в София през 1999 г., след като тогавашният кмет Стефан Софиянски обяви първия конкурс. Последният конкурс, който общината пуска, е от 2003 г. и е със срок 7 г. Линиите тогава са 49, но по-късно 11 от тях са закрити по искане на фирмите. В момента в града всекидневно се движат над 350 маршрутки, които обслужват пътници по 29 линии.

     Къде е логиката

Наистина има маршрутни линии, които вече нямат изгода да продължат дейността си поради отлива на пътници, коментира съветникът от БСП и член на транспортната комисия в Столичния общински съвет Георги Свиленски. Той обаче подчерта, че, преди да се взима подобно решение, е редно да се разработи най-после дълго чаканата транспортна схема на града. Така ще се види от кои квартали е възможно да се пусне въпросният довеждащ транспорт. Ще се види и кои квартали остават без достъп до метрото. Ако там бъдат спрени и маршрутките, хората ще трябва да се възползват единствено от градския транспорт, продължи Свиленски. За това обаче трябва да се осигурят комфортни превозни средства, което засега не е направено, допълни той. След като се види транспортната схема, трябва да се предприемат подобни действия, категоричен бе общинският съветник. Свиленски наблегна и на това, че е редно довеждащият транспорт да бъде общински. Единствено тогава ще може да се изпълни обещанието на администрацията с едно билетче да се пътува в рейсовете и метрото.
Експерти вече разработват транспортната схема. Очаква се до месеци да има т.нар. ноу-хау за нея. Въпросът според тях обаче е, че преди време, когато са пускани маршрутките, са били спрени доста нерентабилни линии на градския транспорт. Сега дори не се мисли  какво ще става, ако се спрат и маршрутните таксита по тези трасета.
ГЕРБ имат навика да пускат идея в общественото пространство, тя да се спомене многократно по медиите и да чакат реакции, за да решат какво да правят, коментира и Свиленски. Той подчерта, че не е редно Фандъкова или Христов да излизат и да заявяват идеята на администрацията, а СОС да няма представа за нея. Именно старейшините ще вземат кардиналното решение дали да има, или да няма маршрутки. Това е поредната предизборна тактика на ГЕРБ - да пуснат конкурс за 8 години за автобусите за вътрешнокварталния транспорт и следващият общински съвет да е с вързани ръце, а те вече да са си преразпределили дейността. А може би някой лобира и му е обещано да получи на тепсия новия довеждащ транспорт? А дали не ни подготвят за нова цена на билетчето за маршрутките?


Анкета

ДУМА попита: Какво мислите за идеята на общината да спре маршрутките от лятото?

Лина
Пътувам основно с маршрутки. Ако трябва да ползвам градски транспорт, ще ми е доста трудно. Пътувам от "Надежда" до "Младост". Ако мислят да спрат маршрутките, защото има метро, това не е решение. Тогава всеки втори ще ползва метрото и отново ще стане гъчканица. Ако спрат маршрутките, не знам с какво ще пътувам.
---------

Павел
Да, и най-добре ще направят, защото карат като на Формула 1. Аз пътувам само с личния си автомобил.

-----------

Денис
Донякъде маршрутките пречат на движението, тъй като са доста нахални и дори създават рискове понякога. От друга страна, са практични, защото, да речем, на мен ми се налага да пътувам от "Гео Милев" до Нов български университет. Единственият пряк транспорт е маршрутка 15. В противен случай ще ми се налага да заобикалям много, което създава неудобство.
-----------

Николай
Живял съм в Лисабон и наистина там има нещо подобно - маршрутки в кварталите. Засега за София маршрутките са удобен транспорт. Малко тъпо е да се мисли за премахването им. Например аз пътувам от "Дружба" до "Надежда", и то за 1,50 лв. Много трудно ще се осъществи веднага въпросният довеждащ транспорт до метрото. То, метрото, все още не е готово! Не знам какво си мислят, но е глупаво да се решава от раз. Всичко друго ни е наред, та маршрутките да спират... Може просто да ги подменят с по-нови. Дано не се осъществи идеята.
-----------




 

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ