20 Май 2025вторник13:40 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Стар филм

/ брой: 211

автор:Евгени Гаврилов

visibility 3731

Евгени ГАВРИЛОВ


Годината е 1993-та. През есента, недалеч от границата с България, на македонска територия има необичайно оживление. Започва церемонията, свързана с първата копка на жп връзката между двете държави. Тогавашният македонски премиер Бранко Цървенковски, който е в предизборна кампания, заравя специална капсула с послание за следващите поколения. И... 30 години нищо.

Оня ден имаше римейк на стария филм, разбира се, с други артисти. Служебният премиер Гълъб Донев и колегата му от Северна Македония Димитър Ковачевски пак дадоха старт на строителството на прословутия Коридор 8, част от който е и нарицателната жп връзка. Той трябва да свърже Бургас с албанското пристанище Дуръс. Вече два програмни периода (2007-2020 г.) България реконструира железницата между София и Бургас, като това ще продължи и през настоящия програмен период до 2027 г. Но дори и тогава е спорно дали ще е готов железният път от българска страна, ако  темповете, с които се работи през последните 7 години, останат същите.

Към момента от македонска страна от жп линията е построена отсечката между Скопие и Куманово. Строи се и участъкът Куманово-Беляковце, където работата продължава седма година. Отсечката ще погълне 40 млн. евро. Най-скъп и труден обаче е последният участък - от Крива паланка до българската граница, който е и най-къс. Той е с дължина 24 км и преминава през планински терен, където трябва да бъдат изградени 40 тунела. Към тях трябва да бъдат прибавени и мостовете, с които съоръженията доближават общо сто. Това е и една от причините жп линията да остава само мечта вече трети век.

Към техническите причини за това трябва да бъдат прибавени и геополитическите. Развитието на събитията около проекта навеждат на мисълта, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през този век, въпреки безбройните първи копки, направени досега. Защото, докато в международен план на Балканите доминира оста Москва-Белград-Атина, жп линия София-Скопие няма да има. Ще се изгражда с предимство коридор номер 4 - по направлението Сърбия-Видин-София-Кулата-Атина. А за широката публика остават само напразните надежди и старите филми.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

ЕК прогнозира забавяне на икономическия растеж у нас

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 89

Оставаме без газ от Александруполис и през лятото

автор:Дума

visibility 170

/ брой: 89

Едва 30% от черешите в Кюстендилско оцелели

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 89

Нов подход към войната в Украйна

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 89

Никушор Дан е новият президент на Румъния

автор:Дума

visibility 166

/ брой: 89

Израел пуска ограничени количества храна в Газа

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 89

Накратко

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 89

Азбучни истини

visibility 148

/ брой: 89

Как трябва да се побеждава по човешки

visibility 182

/ брой: 89

19 май 1934 г. - превратът на Кимон Георгиев

автор:Дума

visibility 183

/ брой: 89

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ