19 Юли 2024петък15:37 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Стар филм

/ брой: 211

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1664

Евгени ГАВРИЛОВ


Годината е 1993-та. През есента, недалеч от границата с България, на македонска територия има необичайно оживление. Започва церемонията, свързана с първата копка на жп връзката между двете държави. Тогавашният македонски премиер Бранко Цървенковски, който е в предизборна кампания, заравя специална капсула с послание за следващите поколения. И... 30 години нищо.

Оня ден имаше римейк на стария филм, разбира се, с други артисти. Служебният премиер Гълъб Донев и колегата му от Северна Македония Димитър Ковачевски пак дадоха старт на строителството на прословутия Коридор 8, част от който е и нарицателната жп връзка. Той трябва да свърже Бургас с албанското пристанище Дуръс. Вече два програмни периода (2007-2020 г.) България реконструира железницата между София и Бургас, като това ще продължи и през настоящия програмен период до 2027 г. Но дори и тогава е спорно дали ще е готов железният път от българска страна, ако  темповете, с които се работи през последните 7 години, останат същите.

Към момента от македонска страна от жп линията е построена отсечката между Скопие и Куманово. Строи се и участъкът Куманово-Беляковце, където работата продължава седма година. Отсечката ще погълне 40 млн. евро. Най-скъп и труден обаче е последният участък - от Крива паланка до българската граница, който е и най-къс. Той е с дължина 24 км и преминава през планински терен, където трябва да бъдат изградени 40 тунела. Към тях трябва да бъдат прибавени и мостовете, с които съоръженията доближават общо сто. Това е и една от причините жп линията да остава само мечта вече трети век.

Към техническите причини за това трябва да бъдат прибавени и геополитическите. Развитието на събитията около проекта навеждат на мисълта, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през този век, въпреки безбройните първи копки, направени досега. Защото, докато в международен план на Балканите доминира оста Москва-Белград-Атина, жп линия София-Скопие няма да има. Ще се изгражда с предимство коридор номер 4 - по направлението Сърбия-Видин-София-Кулата-Атина. А за широката публика остават само напразните надежди и старите филми.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Фон дер Лайен остава начело на Еврокомисията

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 136

Стармър иска затопляне на отношенията с ЕС

автор:Дума

visibility 311

/ брой: 136

Байдън се оттегля, ако лекарите преценят

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 136

Накратко

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 136

Нормално?

автор:Мая Йовановска

visibility 273

/ брой: 136

За добруването на Родината

автор:Дума

visibility 279

/ брой: 136

11-ата кинообиколка на света започва през август

автор:Дума

visibility 307

/ брой: 136

Жълтите павета не горят, нали?!

автор:Мартин Карбовски

visibility 288

/ брой: 136

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ