22 Май 2024сряда18:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Позиция

Тъпан думка и в Чикаго

Вероятно ще бъда заклеймен като долен враг на изконните български обичаи, но къпането с шаячни потури ми идва в повече...

/ брой: 5

автор:Константин Иванов

visibility 2818

По Йорданов ден стават чудеса: мъже, за които къпането иначе е наказание по различни причини, навличат шаячните потури и сетрета и извиват тежко хоро в калоферската река. Снимат ги телевизии, интервюират ги радиа и вестници, спецове обясняват, че такава автентична проява на вековна традиция напълно заслужава да се впише в световното културно наследство, подведомствено на ЮНЕСКО. Още повече, че и чужденци вече не само се радвали, но и се хващали на хорото. И още, още повече, че йордановденско хоро вече се играе и в езерото Мичиган в Чикаго, както съобщи сайтът MDMpros. И там думкал нашенски тъпан, само дето участниците не са в шаяк, а по бански. Защото с американска рационалност хоро и хвърляне на кръста се слели - две в едно. Е, вероятно това с кръста не се е получило съвсем по нашенски: едва ли десетината участници са се разделили на две банди, които взаимно се налагат, та победителите да заслужат да чукат от врата на врата в Чикаго,  за да получат колаче и "кой колкото обича" в звонк.

Традиция! Умираме да се хвалим с конската опашка на Аспарух, "пийте дружина от Никифорова кратуна", "българи юнаци" и прочие традиции. Ами то май няма с какво друго да се похвалим днес, но това е друга тема. Имам подозрението, че тази традиция с хорото е тръгнала, когато яко подпийнали в кръчмата калоферци неволно са се отклонили от правия път и са нагазили в реката. И това е станало именно на Йордановден, което е и единственото логично обяснение за възникването на "традицията". Нямам логично обяснение за другата "традиция" - на Йордановден да се хвърля кръстът в най-близкия водоем. И последващата го "традиция" - две банди, бидейки дълбоковярващи християни, да се налагат до кръв, за да спечелят правото да събират парсата.

Имам претенцията, че в областта на вероучението съм по-просветен от средностатистически български семинарист. Още повече, че имам предимството да съм обиколил надлъж и шир Юдея, Самария и Галилея, от Ерусалим и Витлеем до Ерихон и Кинеретското езеро, по което Исус се е разхождал (без шаячни потури), намокряйки единствено нозете си. Години наред си пазех шише с вода от река Йордан, в която Йоан Кръстител е гребнал, поръсил Исус и му предрекъл мисията на Спасител. Може ли тези две общения на Исус с водата да са онова необходимо божествено вдъхновение за калоферци да извиват шаячното йордановденско хоро и банди да окървавяват реки, язовири и блата заради споменатата аванта? Защото нито в евангелията на Матей, Марко, Лука и Иоан, нито в Съборните послания на светите апостоли Яков, Петър, Иоан Богослов, Павел и другите книги от Новия завет, няма и намек за такова богоугодно свещенодействие като хоро във вода, било то облечено или голо.

От хвърления набързо поглед на информациите за традиционното калоферско хоро и повсеместните побоища за "спасяване на Христовия кръст" установих наличието на немалко гневни коментари на позицията на някакви долни "неолиберали", които като мен не виждат нищо вдъхновяващо в подобни традиции, при това неизвестно защо свързвани с християнската вяра. Вероятно ще бъда заклеймен като долен враг на изконните български обичаи и дори като безбожник и неверник. Ами без капка свян признавам, че съм такъв. Защото никога няма да забравя разговор с ректора на семинарията в руския манастирски комплекс в Загорск, на петдесетина километра от Москва. На въпроса ми коя от трите монотеистични вери - юдаизмът, християнството и ислямът, е най-приемлива за човешкия разум, неочакваният отговор беше: "Има само две вери: вярата, че има Господ, и вярата, че няма Господ. Останалото са подробности."    

ЕЦБ няма да ни пусне в еврозоната през 2025 г.

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 94

Плъзнаха слухове за продажбата на ПИБ

автор:Дума

visibility 343

/ брой: 94

БДЖ пуска видеонаблюдение във влаковете

автор:Дума

visibility 264

/ брой: 94

Правят проучване колко ще струва 7 блок в "Козлодуй"

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 94

Случващото се в Газа не е геноцид

автор:Дума

visibility 350

/ брой: 94

Дипломатите ни дължат £1 млн. за паркинг в Лондон

автор:Дума

visibility 334

/ брой: 94

Наплив на чужденци за работа в Сърбия

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 94

24-часова стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 94

Иде ли краят

автор:Нора Стоичкова

visibility 354

/ брой: 94

Добре ще им дойде

автор:Мая Йовановска

visibility 310

/ брой: 94

Сигналите от ЕЦБ

visibility 281

/ брой: 94

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ