09 Декември 2024понеделник08:39 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

Внимавай какво си пожелаваш!

Свръхтуризмът в Европа е факт, местните жители недоволстват - кой е виновен?

/ брой: 147

автор:Дума

visibility 1320

Европа предлага на хората всякакви видове туристически преживявания - от приключения до почивка на плажа и исторически обиколки. Това привлича посетители от целия свят... до степен в Испания вече разгневени местни хора да ги пръскат с вода и да се вдигат на протести.
Живеем във време, в което свръхтуризмът владее най-популярните градове на Стария континент. Изненада ли е това? Може би за малцина, защото все още е сравнително рядко срещано местните жители да излизат по улиците, за да протестират срещу туризма. Въпреки това, учените прогнозираха, че туризмът ще стигне дотук много преди темата да стане масова, пише Fortune.
Един от най-ранните модели, обясняващи това, е на Джордж Докси, който през 1975 г. разработва така наречения модел "Индекс на раздразнение" (или "Irridex"). Той предполага, че дадено място започва да посреща туристите с еуфория, но с увеличаването на техния брой настроенията еволюират в апатия и раздразнение. Последният етап - който наблюдаваме в момента, е антагонизъм към туристите. Уточняваме отново - Докси вижда това през 1975 г. Почти половин век назад.

Настроенията се превръщат в негативни

в отговор на влошаването на качеството на живот на местните жители, например когато достъпни жилища станат недостъпни. Градските власти опитват да реагират на това с допълнителни такси и лимити за апартаментите за краткосрочен наем тип Airbnb, но очевидно резултатът не е особено добър - след премахването на противоепидемичните мерки броят на посетителите реално е скочил.
Този подход е по-скоро реактивен, отколкото изпреварващ. Това важи и за градове, които някога са желаели туристи, но когато те са се появили, не са знаели как да ги ограничат.
Барселона например не беше на картата до 90-те години на миналия век, когато беше домакин на Летните олимпийски игри. Сега тя е сред най-посещаваните градове в Европа и е мястото, където е съсредоточена голяма част от неотдавнашната реакция на туристите.
"Основната причина е, че местата, които изпитват свръхтуризъм, са места, които не са взели мерки да предотвратят това преди години", казва Ричард Бътлър, професор по хотелиерство и управление на туризма в университета в Стратклайд, който е изследвал тенденциите в туризма в Европа.

Няма как да има единно мнение

Лесно е да критикуваме тълпите пияни англичани/германци/поляци/българи, заради които човек не може да седне да изпие една бира на спокойствие в някое малко заведение, но е факт и че туризмът генерира приходи за общините, създава работни места и (когато посетителите не са перманентно на градус) насърчава културния обем.
"Едно от нещата, които обикновено се забравят в шума около свръхтуризма, е, че местните жители са част от него. В някакъв момент те са били доброволни участници в това", казва проф. Бътлър пред Fortune.
Той отбелязва, че обикновено оценката за туризма е строго индивидуална - гледната точка на собственика на магазин за сувенири може да е доста по-различна от тази на жителите на популярен сред почиващите квартал.
"Има хора, които мразят туризма и искат всичко това да си отиде, има хора, които искат да има повече туризъм, и има маса по средата, която е малко ядосана от някои аспекти на туризма, но вижда, че той има стойност или пари", подчертава той.
Разработеният от него модел, "Жизненият цикъл на Бътлър", разглежда въздействието на туризма върху дестинацията на различни етапи:
- Когато туристите открият дадено място, то започва да се развива и разраства, за да поддържа много посетители.
- В крайна сметка се стига до застой, тъй като броят на туристите е достигнал своя връх.
- От този момент нататък от града зависи да начертае пътя напред, което може да доведе до спад в туризма или до подмладяване с повече инвестиции и атракции.
"Това, което виждаме сега, е не толкова, че туристите не ходят, защото е претъпкано, а че местните жители негодуват, защото е твърде претъпкано. Преминава се границата", казва той.
Експертът е категоричен, че е нужен диалог - защото без баланс между интересите на обикновените местни жители и на туристическата индустрия най-накрая всички ще са недоволни.

Money.bg


Нови набиращи популярност
видове туризъм и техните цени


Съвременните туристи се стремят да разнообразят преживяванията си по време на пътуване. В отговор на това търсене, се появяват нови видове туризъм, които се фокусират върху уникалните преживявания, уважението към природата и дълбокото "потапяне" в културата на съответния регион, пише "Известия" като цитира данни от компанията за туристически услуги Yandex Travel. Експертите посочват пет набиращи популярни нови видове туризъм в световен мащаб, както и в Русия.
Първият вариант за почивка е т.нар. "туризъм за сън", при който се обръща специално внимание на осигуряване условия за добър сън.

"Туризмът за сън"

осигурява условия да си починете качествено и да възстановите силите си. Специални хотели предлагат програми за здравословен сън, "интелигентни" легла с функция за контрол върху състоянието на организма по време на сън. Разбира се, леглата се намират в комфортни стаи със затъмняващи завеси и спокойна атмосфера, за да могат гостите да се наспят добре", обясняват от Yandex Travel.
За още по-отпускаща атмосфера, туристите могат да опитат да прекарат времето си и на място с минерални води. Тридневен престой на място за спокойна почивка с минерални води в Русия през юни струва средно около 10 хил. рубли (около 120 долара). Обаче в най-елитния за страната курорт Сочи, средната цена е близо двойно по-висока (около 230 долара) - всъщност, приблизително толкова би струвал и спокоен "дълъг уикенд" на остров Бали, както и в Турция (без средствата за пътуване).
Друг вид сравнително нов туризъм е "астрономическият" туризъм.
"Замърсяването на атмосферата прави почти невъзможно наблюдението на звездите в много мегаполиси в света. Затова все повече хора пътуват до близки и далечни дестинации, за да видят слънчевите затъмнения и северното сияние, както и да се насладят на красотата на нощното небе в истинския му вид. Осеяно с ярки звезди нощно небе може да се види например в Йемен и в Перу. Кратки екскурзии до тези екзотични места биха могли да струват средно съответно около 300 долара и 170 долара (от съседна на тези държави страна).

Освен това има и "разхлаждащ туризъм"

Напоследък все повече туристи се стремят да избегнат изнурителните горещини, така че "прохладните" дестинации стават все по-привлекателни. Някои туристи се отказват от почивка през лятото на горещи плажове и други горещи региони, предпочитайки по-хладни дестинации за почивка. Дестинации за такива пътувания (за 3 дни без пътя) са например Аржентина (средно около 180 долара) и ЮАР (средно около 370 долара).
Вече не малко туристи предпочитат "бавно пътуване"("Slow Travel"). Това е отказ от "тичане по забележителности" (характерно за повечето организирани пътуваиня) и стремеж към бавно и дълбоко "потапяне" в културата на съответната страна или ретгион. Туристите се наслаждават на местната кухня, запознават се с традициите, правят неангажиращи разходки и общуват с местните жители. Като добри дестинации за такъв "бавен туризъм", от руската туристическа компания препоръчват България и Шри Ланка.
Все повече расте и броят на привържениците на т.нар.

"кулинарен туризъм"

Хората пътуват до други държави и региони, за да изучат местната кухня. Те посещават местни пазари, участват в кулинарни (майсторски) класове, опитват традиционни ястия в ресторанти и кафенета и се запознават с местните хранителни продукти.
"Този вид туризъм осигурява запомнящи се и много приятни гастрономически преживявания", коментират туристически експерти. За едни от най-популярните за кулинарен туризъм държави се смятат Италия и Тайланд (една от най-евтините дестинации).

Money.bg

Между 3 и 7% по-скъпа ще е почивката тази зима

автор:Дума

visibility 2295

/ брой: 234

Любомир Дацов: Данъчната амнистия е фойерверк

автор:Дума

visibility 2868

/ брой: 234

Жилищата в София са поскъпнали с 18,7% за година

автор:Дума

visibility 2307

/ брой: 234

Над 2000 знака по магистрала "Хемус" тормозят шофьорите

автор:Дума

visibility 2558

/ брой: 234

Франция е в нова политическа криза

автор:Дума

visibility 2114

/ брой: 234

ЕС отказа да отвори Клъстър 3 за Сърбия

автор:Дума

visibility 2213

/ брой: 234

Робърт Кенеди-младши не подкрепял Джорджеску

автор:Дума

visibility 2316

/ брой: 234

Гласуват импийчмънта на Юн Сук Йол на 7 декември

автор:Дума

visibility 2485

/ брой: 234

(Не)здравословно

автор:Мая Йовановска

visibility 2253

/ брой: 234

Ами сега?

автор:Таня Глухчева

visibility 2540

/ брой: 234

Думи за българската диаспора в Крим

visibility 2706

/ брой: 234

МФ официално призна за опасността от 18 млрд. дефицит

visibility 1981

/ брой: 234

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ