16 Юли 2024вторник11:47 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Зелени "чудовища" в битка за $10-милиона

/ брой: 176

автор:Дума

visibility 1861

Автомобил, който има удивителна икономичност и остава, макар и с леко натягане практичен, безопасен, сериен, и струващ горе-долу разумно е вече нещо реално, а не от областта на фантастиката. Това се доказва от колите-претенденти за спечелването на наградата от 10 милиона долара, участващи в конкурса Progressive Automotive X PRIZE. Той се организира от едноименен фонд в партньорство със специализираното издание, защищаващо интересите на потребителите Consumer Reports.
Конкурсът имаше няколко етапа в които се проверявашще почти всеки аспект на участващите автомобили. Те трябваше да покрият изисквания за безопасност при управлението, да са достатъчно динамични, екологични, да спират ефективно и бързо, да извършват резки спасителни маневри, без опасност за пътуващите в тях, въобще да отговарят на всички съвременни изисквания към нов автомобил представен на пазара, но да се в пъти по-икономични.
Много от претендите не успяха – някои не издържаха експертната оценка за по-нататъшна пригодност за серийно производство, други не бяха достатъчно динамични или безопасни, трети пък направо се счупиха при изпитанията, четвърти не издържаха на изискванията за ниво на СО2. Най-много от машините пропаднаха на изпита за икономичност, където имаше поставена максимална граница за разхода от 2,61 литра на 100 км път.
Във всеки кръг на изпитанията броят на претендентите рязко намаляваше и от 136-е коли на 111-е отбора до финалния кръг се добраха едва 12 отбора с 15 автомобила. Той се проведе на пистата в Мичиган, САЩ и в него от стартиралите финалисти удачно се представиха едва девет коли на седем компании, стартиращи в различните класове, определени от организатора, за да не се надбягва кон с кокошка, например. Съдиите трябваше да работят по критерии, позволяваще сравняването на апарати с различни видове силови агрегати, работещи с различно гориво или пък само на ток. Затова всеки разход на гориво или електричество се привеждаше в еквивалентни мили на галон бензин – MPGe /литри на 100 км/, измервани в комбинации на градски и извънградски  цикъл на движение.
Съдиите се бяха запасили с изключително точна измервателна апаратура, която много прецизно измерваше разхода на гориво или на ток в различни режими на движение, нивото на отделян въглероден двуокис, максималният пробег с един резервоар или зареден акумулатор.
Участниците в основния клас на надпреварата /той така и се казва – Mainstream/ са автомобили с четири колела и място за поне четирима пътника и трябваше да изминат с едно зареждане на гориво или резервоар не по-малко от 320 км, а от класа Alternative – дву или триместни апарати тандем /седалките една зад друга или седящи в едни ред/, с от две до четири колела, не по-малко от 160 км.
След изпитанията до финала на главния клас се добраха само две коли, носещи името Very Light Car /много лек автомобил/, и двете на американския отбор Edison2. Те са и победителите в конкурса, въпреки, че официалните резултати още не са обявени, а това ще стане на специална церемония на 16 септември този година във Вашингтон.
Автомобилите Very Light Car на Edison2 имат едноцилиндрови двигатели с ходов обем 250 кубически сантиметра, снабдени с турбокомпресори и развиващи мощност от по 40 к.с. Главното достойнство на машинките е в ниското им тегло – всяка от тях тежи само по 350 килограма, а и имат отлична обтекаемост – коефициентът им на аеродинамично съпртивление е като на ракета – 0,15. Моделите Very Light Car са единствените в конкурса с двигател с вътрешно горене – работят на екологично гориво смес от спирт и бензин E85. Всички останали апарати, преминали суровите изпитания, са от категорията на изцяло „зелените“ - електромобили, докато нито хибридите, нито дизелите, нито автомобилите, използващи други екзотични видове гориво не видяха карирания флаг на финала. 
Отборът Edison2 го чака награда в размер на $5 милиона за победата в основния клас, докато в алтернативния наградата са две по 2,5 милиона. При първия подклас победата отново е за машини-близнаци – капковидните модели E-Tracer на швейцарския тим X-Tracer. Тук става дума за закрит електрически мотоциклет, който при намаляване на скоростта и спиране изкарва двойка допълнителни малки колела. Благодарение на яйцеобразния му корпус, побиращ двама и ниската маса, на машината й е непълно достатъчен електромотор с мощност 10 кВт /13,6 к.с./. E-Tracer е двойник на серийно произвеждания в Швейцария бензинов закрит мотоциклет Monotracer на компанията Peraves.
Останалите 2,5 милиона долара са за другия клас на Алтернатива – с две седалки поставени една до друга. Тук има цели пет финалиста - Aptera 2e от Aptera, Wave II от Li-ion Motors, Alias от компанията ZAP (всичките от САЩ), както и RaceAbout от RaceAbout Association (Финландия) и TW4XP от Германия.
Ето и резултатите на финалистите в MPGe и литри на 100 км: Very Light Car - 100,3 (около 2,35 л); E-Tracer - 197,1 (1,19); Aptera 2e - 164,3 (1,43), Wave II - 171,4 (1,37); RaceAbout - 142,9 (1,65); Alias - 121,8 (1,93) и TW4XP - 145,6 (1,62).

Застрахователи не покриват щети

автор:Дума

visibility 64

/ брой: 133

НСИ отчете 2,5% годишна инфлация през юни

автор:Дума

visibility 64

/ брой: 133

БНБ отчита бум на фалшивите банкноти

автор:Дума

visibility 67

/ брой: 133

По-малко и по-скъпо винено грозде тази година

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 133

Германия прехвърля 800 000 войници

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 133

Френската левица опитва да състави кабинет

автор:Дума

visibility 73

/ брой: 133

Диктаторът Фухимори кандидат за президент

автор:Дума

visibility 77

/ брой: 133

Накратко

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 133

Код "Пожар"

автор:Ина Михайлова

visibility 61

/ брой: 133

Вода в пясъка

автор:Евгени Гаврилов

visibility 76

/ брой: 133

Евро 2024 - в историята

автор:Марин Милашки

visibility 73

/ брой: 133

Пардон - Карикатура 16.07.2024 г.

автор:Дума

visibility 57

/ брой: 133

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ